EN
21.06.2022, 17:29 Wersja do druku

Warszawa. Prezentacja planów artystycznych TR na sezon 2022/2023

mat. teatru

Szanowni Państwo, w imieniu całego zespołu TR Warszawa mamy przyjemność zaprezentować Państwu plany repertuarowe na sezon 2022/2023. Poniżej szczegóły. Cały tekst programowy dostępny jest TUTAJ. Zapraszamy do teatru!

PREMIERY

RODZINA
koprodukcja Teatru 21 i TR Warszawa
partner: Centrum Sztuki Włączającej
koncepcja: Jakub Drzewiecki, Justyna Sobczyk
reżyseria: Justyna Sobczyk
scenariusz, dramaturgia: Natalia Fiedorczuk
konsultacja dramaturgiczna: Jakub Drzewiecki
scenografia: Barbara Hanicka
kostiumy: Wisła Nicieja
wideo: vacat
muzyka: Krzysztof Kaliski
choreografia: Aleksandra Bożek
reżyser światła: Aleksandr Prowaliński

Obsada: Monika Frajczyk, Izabella Dudziak, Daniel Krajewski, Sebastian Pawlak, Magdalena Świątkowska, Piotr Swend, Michał Pęszyński

Premiera: 30 września 2022 na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8

Spektakl połączonych zespołów Teatru 21 i TR Warszawa, badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych. Bazując na swoich osobistych doświadczeniach oraz rolach zagranych wcześniej w filmie i na scenie, aktorzy i aktorki obu teatrów tworzą rodzinną komedię omyłek, w której ciemna strona relacji rodzinnych spotyka się z tęsknotami i fantazjami na temat harmonijnej rodziny wprost z polskich seriali. Czy osoba z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny - nie tylko synem czy córką ale też ciocią, wujkiem, matką lub ojcem? Czy aktor/ka z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny teatralnej?

Debiut TR

SWEET AND ROMANTIC (tytuł roboczy)
prapremiera scenariusz i reżyseria: Wera Makowskx i Jakub Zalasa
premiera: 24 lutego 2023 na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8

Scenariusz Wery Makowskx i Jakuba Zalasy, laureatów nagrody Debiut TR inspirowany jest książkami hiszpańskiego filozofa i pisarza Paula B. Preciado oraz powieścią Mary Shelley “Frankenstein czyli współczesny Prometeusz” z 1818 roku. To przewrotne love story, kwestionujące przyjęte zasady miłości, płci, ról rodzinnych i społecznych. Bohaterka spektaklu chce kochać tych, na których jej zależy, nie będąc jednocześnie córką dla matki, partnerką dla swojej dziewczyny, kochankiem dla chłopaka z call center. Zażywa syntetyczny testosteron nie w celu tranzycji, ale by stać się kimś pomiędzy kobietą a mężczyzną, człowiekiem o wielu właściwościach na podobieństwo istoty stworzonej przez Frankensteina. Korzystając z farmakologicznych dobrodziejstw systemu występuje przeciwko niemu. Miłość do kogoś nieokreślonego jak ona generuje konflikt. Matczyna, partnerska, przyjacielska miłość stają się nagle tylko naczyniami, które można wypełnić reklamowym kontentem. Viagra - dla mężczyzny, tabletka antykoncepcyjna - dla kobiety. Czy nasza tożsamość i miłosne preferencje muszą przynosić jak największy zysk?

NURT MIĘDZYNARODOWY

niedoskonała utopia // an imperfect utopia
Koprodukcja TR Warszawa i Kammerspiele Monachium

reżyseria: Noémi Ola Berkowitz
dramaturgia: Martyna Wawrzyniak
scenografia: Miriam Pleines
kostiumy: Florian Buder
udział biorą: Stefan Merki, Edith Saldanha, Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska premiera w Monachium: 15 lipca 2022,
premiera w Warszawie na scenie TR Warszawa / Marszałkowska 8:
21 października 2022

Spektakl oparty na kłamstwach o życiu. Czy w świecie skrupulatnie skonstruowanych norm płciowych człowiek ma jeszcze szansę być sobą? Czy wszystko to, co wpaja się nam od dziecka jako „naturalne zachowanie”, jest nie tylko narzędziem opresji wobec osób, które wyłamują się z norm kulturowych, ale i więzieniem dla nas wszystkich? Czy możemy marzyć o świecie bez wstydu i stygmatyzacji? Świecie pełnym umiłowania wolności dla wszystkich, zamiast władzy tylko dla wybranych jednostek? Pytania te stawiają sobie twórcy niemiecko-polskiego projektu „utopia niedoskonała" – przedstawienia w reżyserii Noémi Oli Berkowitz. Aktorzy i aktorki z Munich Kammerspiele i TR Warszawa wspólnie przeanalizują różnorodne strategie wychodzenia z doświadczeń opresji i wyzwalania od problematycznych mechanizmów. "utopia niedoskonała" to spektakl immersyjny. Podczas wieczoru w teatrze wykonawcy i publiczność będą blisko siebie. Zakwestionowane zostaną nie tylko normy społeczne, ale i normy teatralne. Publiczność znajdzie się na scenie razem z aktorami, a DJ będzie na żywo kreował dźwięk i beat.

Forma przedstawienia, zaprezentowanego w wersji roboczej w ramach festiwalu teatralnego Sopot Non-Fiction 2021, inspirowana jest undergroundowymi pokazami drag queens i sceną Ballroom, gdzie granica między obserwatorem i uczestnikiem jest wyjątkowo rozmyta. Hybryda wyzwolenia i kampu, intymnych wyznań, queerowych teorii i osobistego oświecenia, kłamstw i prawd, wielości języków i momentów, gdy wszystkie zawodzą – to wieczór, podczas którego niemożliwe sny zrealizują się na scenie w całej swojej ekstrawaganckiej okazałości!

WOJNY TROJAŃSKIE / TROJAN WARS według “Iliady” Homera
koprodukcja TR Warszawa i Kammerspiele Monachium
tekst: Tomek Śpiewak
adaptacja i reżyseria: Grzegorz Jarzyna
przekład na język niemiecki: Olaf Kühl
koprodukcja TR Warszawa i Kammerspiele Monachium
dramaturgia: Harald Wolf, Roman Pawłowski
scenografia: Fabien Lédé
kostiumy: Anna Axer Fijałkowska
muzyka: Karol Nepelski
wideo: Marek Kozakiewicz
projektowanie graficzne wideo: tba
światło: Aleksander Prowaliński
choreografia: tba

premiera w Monachium: 31 marca 2023
premiera w Warszawie na scenie TR Warszawa/ATM Studio: październik 2023

Obsada: Trojanie: Priam - Lech Łotocki Hektor - Erwin Aljukić Andromacha - Izabella Dudziak Helena - Svetlana Belesova Kasandra - Nancy Mensah-Offei Achajowie: Achilles - Thomas Hauser Odyseusz - Frangiskos Kakoulakis Patrokles - Tomek Tyndyk Narratorka/Hekube - Maria Maj (PL), tba (DE) Perkusja: Spela Mastnak

„Iliada” jest jednym z najstarszych i najważniejszych dzieł literatury europejskiej i potocznie uważa się, że opowiada ona o wojnie trojańskiej. Jednak w pewnym sensie, tak nie jest. W „Iliadzie” nie znajdziemy żadnego z kluczowych elementów mitologicznej opowieści o wojnie trojańskiej. Nie ma w niej jabłka, porwania Heleny, ani nawet konia. Fabuła „Iliady” obejmuje jedynie 51 dni z trwającej 10 lat wojny trojańskiej i ogólnie rzecz biorąc – przedstawia dziesięć dni gniewu Achillesa po śmierci jego przyjaciela - Patroklesa. Co więcej, wojna kończy się destrukcją Troi. Tylko że to nie był koniec Troi. W rzeczywistości Troja była niszczona i odbudowywana wiele razy. Niemiecki archeolog Henrich Schliemann uważał, że spośród wielu warstw, które odkrył, Warstwa II stanowiła pozostałość po Troi z czasów Homera. Obecnie uważa się, że jest nią Warstwa VII, nad którą widoczne są ślady jeszcze co najmniej dwóch cykli zniszczenia i odbudowy tego miasta.

Ten cykl zniszczenia i odbudowy, nieustannie ewoluujący na przestrzeni mitologicznych czasów oraz historii człowieka, sprowadza się do jednej, osobistej potrzeby wybuchu emocji: WOJNA TROJAŃSKA to próba przyjrzenia się czemuś, co stanowi antropologiczny constans – GNIEWOWI. Bez względu na czasy czy przyczyny, gniew wydaje się być antropologiczną stałą, zawsze znajdującą pretekst, którym może być jabłko, poczucie bycia niesprawiedliwie potraktowanym, strach przed pogorszeniem sytuacji materialnej, pandemia, czy utrata imperium. Poszukujemy genu gniewu w człowieku.

TRYLOGIA Z DONBASU
tekst: Lena Laguszunkowa (UE)
reżyseria: Aleksandra Popławska
Premiera: 28 kwietnia 2023 na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8

Cykl trzech sztuk młodej ukraińskiej dramatopisarki, przedstawiających panoramę losów społeczności z małej miejscowości w Donbasie we wschodniej Ukrainie, z której pochodzi autorka: od schyłku Związku Radzieckiego, przez Euromajdan, wojnę w Donbasie w 2014 roku aż po agresję rosyjską na Ukrainę w 2022 roku. Ostatnią część trylogii Lena Laguszonkowa pisała wiosną 2022 roku w schronie w Kijowie podczas bombardowań. To oparta na osobistych doświadczeniach rodzinna saga, opowiedziana z perspektywy kobiet. Krótkie dialogi i monologi przesycone są oszczędnym, bezpośrednim językiem i bystrym humorem. Śmieszna i straszna, groteskowa i boleśnie prawdziwa - “Trylogia z Donbasu” daje nie tylko wgląd w kontekst obecnej wojny z Rosją, ale przede wszystkim pokazuje losy ludzi, którzy próbują zachować życie i godność pod ciśnieniem historii.

PROGRAM TOWARZYSZĄCY

“Porozmawiajmy o (niepełno)sprawnościach”
spektakle - debaty - spotkania
partnerzy: Centrum Sztuki Włączającej, Fundacja Migawka, Fundacja Automatophone

Cykl debat, spotkań i projektów artystycznych, których celem jest realne likwidowanie barier w dostępie do kultury i ekspresji artystycznej dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności przekraczanie granic między artystami/artystkami o różnym doświadczeniu i statusie zawodowym. W ramach projektu przewidziane są pokazy spektakli teatralnych z udziałem osób z niepełnosprawnościami oraz debaty i spotkania, poświęcone obecności osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym i kulturalnym. Z pomocą ekspertów i zaproszonych gości, a także osób z niepełnosprawnościami, chcemy zrozumieć kondycję człowieka i mechanizmy, jakie kierują ludzką egzystencją. Dlaczego chcemy rozmawiać w teatrze? Bo to być może ostatnia przestrzeń, w której można bezpiecznie i otwarcie mówić o problemach człowieka, nie narażając się na osąd czy moralizowanie. Teatr zajmuje się tym od swych początków: pokazuje ludziom, jakimi są, jakimi pragną być i jakimi mogliby być, gdyby tylko chcieli.

REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

Białoruś i Ukraina

TR Warszawa od 2021 roku bierze udział w programie rezydencji artystycznych, skierowanych do artystów i artystek, osób uchodźczych z Białorusi i Ukrainy. Od maja 2022 roku gościmy na półrocznej rezydencji pięcioro artystów i artystek teatru z Białorusi, przebywających w Polsce na uchodźstwie. Pierwszym efektem ich pracy jest spektakl “Wrzosowy miód” wg tekstu Ulyany Mihalcovej, który wyreżyserował Andrei Bardukhayeu-Arol. To spektakl sensoryczny, który publiczność ogląda z zasłoniętymi oczami, doświadczając akcji za pomocą słuchu, powonienia i dotyku. Tekst dramatu powstał na podstawie ballady szkockiego poety, Roberta Louisa Stevensona „Heather Ale” z 1880 roku. Publiczność przenosi się do wioski w średniowiecznej Szkocji, gdzie rozgrywa się dramat lokalnej społeczności Piktów, zaatakowanych przez szkockie wojska. Rodzina miodosytników skrywa sekretny przepis na miód wrzosowy, którym interesuje się szkocki król. Ojciec i syn, którzy wpadli w ręce Szkotów, chronią tajemnicę za cenę własnego życia. Spektakl grany jest w językach białoruskim i rosyjskim bez polskiego tłumaczenia. Partnerem spektaklu jest Białoruski Młodzieżowy Hub z Warszawy. Spektakl miał premierę 4 czerwca 2022. Kolejne prezentacje w ramach rezydencji odbędą się 24 i 25 września 2022 w Sali Warsztatowej TR Warszawa. Тим Театр / Team Theatre Niezależna grupa teatralna, założona w Homlu (Białoruś) w 2016 roku przez grupę aktorów i aktorek pod kierunkiem reżysera Andreia Bardukhayeva-Arol. Z powodów politycznych jesienią 2020 teatr został pozbawiony sceny. W 2021 roku twórcy musieli wyemigrować do Polski, gdzie uzyskali status uchodźców politycznych. Białoruski Młodzieżowy Hub Białoruski Młodzieżowy Hub to wspólnota białoruskich aktywistów w Warszawie, jednocząca osoby, które przeprowadziły się do Polski. Głównym zadaniem organizacji jest pomaganie Białorusinom, którzy musieli opuścić kraj, a także stworzenie placówki mającej na celu rozwój projektów kulturalnych i edukacyjnych dla diaspory w Polsce. Białoruski Młodzieżowy Hub jednoczy Białorusinów w Warszawie, aktywizuje młodzież i pomaga uchodźcom z Białorusi, również w kwestiach dotyczących życia i adaptacji w Polsce. !

WYJAZDY ZAGRANICZNE

TR Warszawa kontynuuje program #TRonTour, po Festiwalowym obiegu z 2021/22 i po pokazach w Avignonie, Athens & Epidauros Festival czy Romauropa planuje pokazy “Cząstek Kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó na najważniejszych europejskich scenach teatralnych. “Cząstki Kobiety” wpisane zostały w program sezonu teatru cieszącego się jedną z najnowszych scen w Europie Comédie de Genève, koproducenta spektakli wiodących na festiwalowej mapie twórców jak Christiane Jatahy czy Tiago Rodrigues (listopad/grudzień 2022); International Theatre Amsterdam - najważniejszego zespołu artystycznego w Europie, prowadzonego od lat przez Ivo van Hove (październik 2022), w Centro Dramático Nacional w Madrycie dedykowanemu nowej dramaturgii (grudzień 2022), a w marcu 2023 przez tydzień spektakl prezentowany będzie w Teatro Bellini w Neapolu. Pracujemy nad specjalnym pokazem “niedoskonałej utopii” Noémie Oli Berkowitz w ramach Festiwalu Sopot Non-Fiction.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne