STUDIO, we współpracy z Urzędem Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, oddaje głos młodemu pokoleniu – zapraszając Piotra Pacześniaka, reżysera o wyrazistym języku scenicznym, do stworzenia dystopijnego spektaklu „2049: Witaj, Abdo”, opartego na tekście białoruskiego dramatopisarza Mikity Iłinczyka. Premiera 8 maja 2025 na Scenie Malarnia.
Reżyser młodego pokolenia, Piotr Pacześniak pracuje nad spektaklem „2049: Witaj, Abdo” na podstawie futurystycznego i poruszającego tekstu „Say Hi to Abdo” Mikity Iłinczyka w STUDIO. Punktem wyjścia do stworzenia dramatu były materiały znalezione na polsko-białoruskim pograniczu przez Iłinczyka. Z tych elementów powstał dramat, który łączy dokument i literacką fikcję, za który białoruski dramaturg w 2024 roku otrzymał Międzynarodową Nagrodę Dramaturgiczną Aurora. W uzasadnieniu jury przewodniczący Mark Ravenhill podkreślił „bezlitosną precyzję moralną” oraz „brutalną empatię”, które nadają temu dziełu wyjątkową siłę.
Reżyser zaprosił do współpracy Tadeusza Pyrczaka, który jako dramaturg i autor warstwy wideo nie tyle adaptuje materiał źródłowy, ile przekształca go w pełnowymiarowy dramat sceniczny. Tak powstał spektakl „2049: Witaj, Abdo” — forma niedokumentalna, ale głęboko osadzona w rzeczywistości, w której fikcja staje się narzędziem odsłaniania mechanizmów zapomnienia i wyparcia — zarówno społecznego, jak i instytucjonalnego.
Akcja spektaklu „2049: Witaj, Abdo” toczy się w roku 2049. Na gruzach dawnych europejskich instytucji, powstaje Euro-Islamski Trybunał, który przygląda się przypadkom przemocy wobec osób migrujących w latach 2021–2031. Trybunał nie wydaje klasycznych wyroków, lecz rekonstruuje języki, w jakich opisywano migrację, oraz analizuje mechanizmy, które pozwalały traktować tragedie jednostek jak statystykę. To sąd nad systemem, który zbudował te mechanizmy, i nad sposobem myślenia, który je wspierał.
Na scenie spotykamy trzy przesłuchiwane postacie – aktywistkę, strażnika granicznego i pracowniczkę biura podróży. Każde z nich było w różnym stopniu uwikłane w wydarzenia, które wciąż pozostają trudne do jednoznacznego opisania. Wszystkie krążą wokół tytułowego bohatera, uchodźcy, którego ślad urwał się na granicy.
Scenografia i kostiumy Łukasza Mleczaka nie rekonstruują realiów, lecz budują przestrzeń zawieszoną między archiwum a sądem. Muzyka Michała Zachariasza i światło Moniki Stolarskiej nie ilustrują, lecz pozostawiają miejsce na niedopowiedzenia. Warstwa wideo, współtworzona przez dramaturga Tadeusza Pyrczaka, służy jako komentarz do opowiadanej historii.
W obsadzie znaleźli się: Zuzanna Galewicz (gościnnie), Małgorzata Gorol (gościnnie), Wiktoria Kruszczyńska, Dominika Ostałowska, Halina Rasiakówna oraz Krzysztof Strużycki.
„2049: Witaj, Abdo” to spektakl, który nie moralizuje i nie upraszcza. Zamiast gotowych odpowiedzi, stawia pytania, które domagają się wspólnego przemyślenia. To nie tyle opowieść o przyszłości, ile o tym, co już się wydarzyło – i o tym, czy mamy odwagę to nazwać.
Bilety na spektakl „2049: Witaj, Abdo” są już dostępne na stronie STUDIO: www.teatrstudio.pl. Dzięki współpracy z Urzędem Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, mieszkanki i mieszkańcy Warszawy mogą również skorzystać z puli bezpłatnych zaproszeń. Informacje o zasadach ich dystrybucji, która rusza 28 kwietnia (poniedziałek), dostępne są na stronach internetowych STUDIO oraz Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
„2049: Witaj, Abdo”, reż. Piotr Pacześniak
PREMIERA: 8 maja 2025 (czwartek) o godz. 19:00
POKAZY: 9, 11, 12 maja, 4, 5 czerwca 2025