EN

7.09.2020, 10:14 Wersja do druku

Warszawa. Premiera "Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” w IT

18, 19 i 20 września w Instytucie Teatralnym odbędą się pokazy premierowe spektaklu „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak, zrealizowanego w ramach V edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie instytut-teatralny.pl oraz w serwisie GoOut.net.

mat. Instytutu Teatralnego

„Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” to zwycięski projekt tegorocznej edycji programu „Placówka” Instytutu Teatralnego, którego celem jest wspieranie poszukiwań teatralnych oraz umożliwienie twórcom realizacji oryginalnych i eksperymentalnych prac. „Święto...” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak to utwór performatywny na aturi (rośliny, których liście poruszają się pod wpływem światła dotyku i dźwięku), mimozy (których liście poruszają się pod wpływem światła i dotyku) oraz dwoje performerów.

Twórcy wychodzą od legendarnej premiery paryskiej z 1913 roku oraz licznych rekonstrukcji „Święta wiosny” Igora Stawińskiego w choreografii Wacława Niżyńskiego i zastanawiają się nad dzisiejszym znaczeniem dzieła określanego jako „manifestacja doświadczenia nowoczesności, opartego na nieustannym negocjowaniu znaczeń między tożsamością a innością” oraz „wydarzenie przełomowe modernizmu”, które konstytuowało rewolucyjną energię i apoteozę życia poprzez ofiarę”.

Co jednak oznacza szereg zabiegów rekonstrukcyjnych w ramach archiwum „Święta wiosny” – „odtańczenie” przez rośliny wyhodowane w systemie szklarniowym, wykonujące określoną partyturę ruchów w konkretnym czasie i przestrzeni wraz z performerami? Co – już z poziomu narracji, oznacza odtworzenie ról Przodków i Ofiary przez rośliny m.in. obupłciowe? W jaki sposób sztuki performatywne mogą opowiedzieć nowych „aktorów” oraz jak organizować wspólne bycie w przestrzeni performerów, roślin i widzów?

Premierowe pokazy „Święta wiosny..." w reżyserii Hartung-Wójciak odbędą się 18, 19 i 20 września o godz. 19.00 w Soho Factory (Hala nr 19; ul. Mińska 25). Bilety w cenie 25 i 20 zł dostępne na stronie instytut-teatralny.pl i w serwisie GoOut.net.

Projektowi towarzyszy serial mockumentalny „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe: PREQUEL” z procesu przygotowań do wrześniowych pokazów. Kolejne odcinki publikowane są regularnie na fanpage’u programu „Placówka” na Facebooku oraz na prowadzonym przez twórców blogu www.placowkateatru.pl. W ramach projektu zawiązana zostanie także „Spółdzielnia Jessica” – grupa zrzeszająca hodowczynie i hodowców pięciuset mimoz wstydliwych, będących częścią Zespołu „Święta...”. Pomiędzy pokazami rośliny będą funkcjonować w przestrzeniach prywatnych mieszkańców i mieszkanek Warszawy, a członkowie Spółdzielni pozostaną w stałym kontakcie w ramach grupy facebookowej. Powołanie Spółdzielni planowane jest 10.09.2020.

Partnerami premiery są: Teatr SOHO, SOHO by Yareal oraz Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego.

KLAUDIA HARTUNG-WÓJCIAK

Reżyserka, dramaturżka; studentka V roku reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Reżyserka spektakli: "Chinka" (TR Warszawa, czerwiec 2018), "Dziki" (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, październik 2018; finał i nagroda za scenariusz oraz dramaturgię w organizowanym przez Instytut Teatralny 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), "Szukając Romea" (Teatr Bagatela, kwiecień 2018; Festiwal Szekspirowski 2018, MALTA Festival 2019), "Tkacze. Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna" na podstawie "Tkaczy" Gerharta Hauptmanna (PWST Kraków, 2016; Łaźnia Nowa, 2017). Opracowała dramaturgię do spektakli m.in.: "Cezary idzie na wojnę" (reż. Cezary Tomaszewski, Komuna Warszawa, 2017); "Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" (reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017), "Kiedy mój tata zmienił się w Krzak" (reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017). Laureatka Konkursu im. Jana Dormana 2018, prowadzonego przez Instytutu Teatralny. Stypendystka Miasta Krakowa 2018, rezydentka Komuny Warszawa na rok 2019.

TWÓRCY:

Performance: Małgorzata Biela, Oskar Malinowski

Reżyseria, dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak

Scenografia, kostiumy: Barbara Hanicka

Muzyka: Piotr Peszat

Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński

Budowa scenografii: Wiktor Korzeniewski

Zdjęcia, video: Paweł Kuligowski

Współpraca choreograficzna: Oskar Malinowski

Współpraca badawcza: Dorota Szubierajska, dr hab. Marcin Zych, prof. dr hab. Małgorzata

Produkcja: Joanna Saran

Asystent reżyserki: Jakub Hartung-Wójciak

PLACÓWKA

Do tej pory w ramach "Placówki" Instytut Teatralny sfinansował sześć projektów: "Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej" Ludomira Franczaka (premiera 6 maja 2016), trans-operę "Anestezja" grupy daed baitz (premiera 3 grudnia 2016), "Negronautki" Wiktora Okwara (premiera 7 września 2017), "Flagę nr 5" Moniki Drożyńskiej (premiera 21 września 2017), "Malinę" Marty Malikowskiej (pokazy premierowe: 3,4 listopada 2018) oraz performans "Zastanawiam się..." Joanny Pawlik, którego premiera odbyła się 14 listopada tego roku.

Ogłoszony w czerwcu 2015 program "Placówka" wspiera prowadzenie poszukiwań teatralnych przez artystów i grupy twórcze, posiadające ograniczone możliwości długofalowej pracy. Program pomaga w powstawaniu projektów, które mają szansę w sposób znaczący przyczynić się do wzbogacenia polskiego życia teatralnego dzięki oryginalnym propozycjom artystycznym i tematycznym. Zgłaszać można wszystkie odmiany współczesnej sztuki scenicznej, także łączące teatr z tańcem, sztukami wizualnymi, mediami czy aktywizmem społecznym.

PARTNERZY PREMIERY

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne