EN

1.09.2022, 15:04 Wersja do druku

Warszawa. Premiera „Sì dolce è’l tormento” na II Festiwalu Barokowym Polskiej Opery Królewskiej

Wrzesień w Warszawie kolejny już raz rozbrzmiewać będzie barokowymi dźwiękami, a to za sprawą organizowanego przez Polska Operę Królewską 2. Festiwalu Barokowego, w tym roku całkowicie poświęconego twórczości Claudio Monteverdiego. Kompozytor osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów.

fot. mat. teatru

11 września premierą Sì dolce è’l tormento uroczyście zainaugurujemy Festiwal. Niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość Monteverdiego znalazła odzwierciedlenie w jego bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości muzycznych opowieści Mistrza stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji tego nowego przedstawienia.

Chwil radości, refleksji i wzruszeń dostarczą festiwalowej publiczności kolejne dwie operowe propozycje; „arcyutwór ludzkiego ducha” Orfeusz oraz historia o miłości i władzy L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei).

Oprócz bogatej spuścizny madrygałowej oraz genialnych dzieł dramatycznych Claudio Monteverdi pozostawił po sobie także znakomite utwory religijne. Podczas koncertu Laudate Dominum głęboki wymiar duchowy zostanie doskonale zestrojony z ekspresyjnym, finezyjnie skonstruowanym światem dźwiękowym.

W ten oto sposób warszawska publiczność będzie mogła obcować z arcydziełami epoki baroku w wykonaniu znakomitych solistów, artystów Zespołu Wokalnego oraz muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona.

II FESTIWAL BAROKOWY
POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
MONTEVERDI

11-23 września

***

Kalendarium

Sì dolce è’l tormento
11 września, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Laudate Dominum
15 września, godz. 20.00
Kościół św.Anny w Warszawie

Orfeusz
16 września, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Orfeusz
17 września, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei)
22 września, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei)
23 września, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl Bilety do nabycia na stronie www.ewejsciowki.pl

fot. mat. teatru

Claudio Monteverdi
Sì dolce è’l tormento

PREMIERA
11 września, godz. 19.00

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znalazła odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej Claudio Monteverdiego. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia miały charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości muzycznych opowieści Mistrza stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.

Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate.

Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.

REŻYSERIA, INSCENIZACJA RYSZARD MACIEJ NYCZKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
CHOREOGRAFIA JOANNA LICHEROWICZ-GREŚ
ASYSTENCI REŻYSERA SLAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

PROGRAM I WYKONAWCY

CLAUDIO MONTEVERDI

Sì dolce è’l tormento SV 332
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR

Quel sguardo sdegnosetto SV 247
DAGMARA BARNA SOPRAN

Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153
TESTO KAROL KOZŁOWSKI
CLORINDA MARTA BOBERSKA
TANCREDI MICHAŁ JANICKI

Lamento della Ninfa SV 163
DAGMARA BARNA SOPRAN

Chiome d’oro, bel thesoro SV 143
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR

Il ballo delle ingrate SV 167
VENERE DOROTA LACHOWICZ
AMOR IWONA LUBOWICZ
PLUTONE DARIUSZ GÓRSKI
UNA DELL’ INGRATE MARTA BOBERSKA
OMBRE DELL’INFERNO JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, MICHAŁ JANICKI
QUATTRO INGRATE DOROTA LACHOWICZIWONA LUBOWICZMARTA BOBERSKAJULITA MIROSŁAWSKA

Damigella tutta bella SV 235
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR

Zefiro torna e di soavi accenti SV 251
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl Bilety do nabycia na stronie www.ewejsciowki.pl

Źródło:

Materiał nadesłany