Sztuka „Cyber Cyrano” Istvana Tasnadiego to współczesna interpretacja klasycznej historii „Cyrano de Bergerac” Edmunda Rostanda - czytamy w informacji przesłanej PAP przez Hannę Białoń. Premiera „Cyber Cyrana” w reż. Przemysława Żmiejki w Teatrze Imka - w piątek.
"Przedstawienie porusza tematy zaufania, manipulacji, samotności i autentyczności w relacjach, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacji, takich jak media społecznościowe i technologia AI. W sztuce pokazano, jak łatwo jest manipulować innymi online, co prowadzi do moralnych i etycznych dylematów" - napisano w zapowiedzi przedstawienia.
Zaznaczono, że "bohaterka dramatu, zmagając się z wyzwaniami współczesnego świata, odkrywa złożoność autokreacji w mediach społecznościowych oraz to, jak często bywa ona odległa od prawdy". "Spektakl porusza kwestie etyki w cyfrowej komunikacji i wskazuje na to, jak łatwo można stać się narzędziem i nośnikiem fałszywej treści" - czytamy na stronie Teatru Imka.
Autorem dramatu, który w 2011 r. zdobył nagrodę węgierskich krytyków na przeglądzie sztuk teatralnych dla dzieci i młodzieży, jest Istvan Tasnadi. Tłumaczenia dokonali Sylwia Bogdańska i Jolanta Jarmołowicz. Reżyseria i multimedia - Przemysław Żmiejko. Scenografię zaprojektowała Bożena Ślaga. Muzyka - Filip Sternal. Za multimedia odpowiada Daniel Skrzypczak.
Występują: Paulina Kulas-Skrzypczak, Magdalena Walkiewicz i Jakub Mikulak.
Spektakl rekomendowany jest dla widzów w wieku 12-19 lat oraz ich rodziców i opiekunów.
Premiera - 12 stycznia o godz. 19 w Teatrze Imka w Warszawie. Partnerem wydarzenia jest Instytut Liszta – Węgierskie Centrum Kultury w Warszawie.
Istvan Tasnadi jest węgierskim dramatopisarzem, scenarzystą, reżyserem i nauczycielem akademickim. Od 1990 r. publikuje wiersze, sztuki i recenzje teatralne, pisze dramaty muzyczne i musicale. Jest laureatem prestiżowych nagród literackich i teatralnych.
Był założycielem, a w latach 1996-2001 współpracownikiem Barka Szinhaz (Teatru Barka). Od 2001 r. był związany z budapesztańskim Kretakör Szinhaz (Teatrem Kredowe Koło) jako dramaturg.
Przemysław Żmiejko jest absolwentem Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku) na kierunku reżyserii. Doświadczenia reżyserskie zdobywał jako asystent przy spektaklach: "Noc nadchodzi od wewnątrz" w reż. Roberta Drobniucha (Teatr Kolegtyw), "Drzwi zamknięte" w reż. Tomasza Gilewicza (Teatr Kolegtyw), "Koralina czyli wojna o światy" w reż. Włodzimierza Fełenczaka (Białostocki Teatr Lalek), "Anatomia psa" w reż. Piotra Tomaszuka (Teatr Wierszalin) i "A niech to Gęś kopnie" w reż. Roberta Drobniucha (Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" w Kielcach).
Żmiejko wyreżyserował m.in.: "Taxi Podlasie" (we współpracy z Konradem Szczebiotem) koprodukcja Teatru Kolegtyw i Białostockiego Teatru Lalek, "Opowieść o drzewie" w Małym Teatrze Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie, "O Wilku i Czerwonym Kapturku", "O Rybaku i Złotej Rybce", "Kapitan Porządek", "Zmruż oczko" i "Pan Brzuchatek" (wszystkie w Teatrze Lalek i Aktora "Kubuś" w Kielcach).
Współpracuje z nauczycielami oraz uczniowskimi grupami teatralnymi w ramach realizowanych przez Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" cykli "W szkole i na scenie" oraz "Wczytuję sztukę – warsztaty teatralne". Jest autorem filmów dokumentujących realizację projektów oraz filmów promujących spektakle kieleckiego teatru.