EN

28.09.2022, 16:44 Wersja do druku

Warszawa. Podsumowanie sezonu artystycznego 2021/2022 w TR Warszawa

TR Warszawa przygotował podsumowanie sezonu 2021/2022, w którym strategicznym założeniem programowym było ograniczenie produkcji nowych przedstawień i rezygnacja z dużych, międzynarodowych projektów na rzecz eksploatacji premier, zrealizowanych w okresie pandemii, które nie mogły być prezentowane wcześniej z uwagi na obostrzenia epidemiologiczne.

fot. mat. teatru

PREMIERY W OKRESIE PANDEMII

W sezonie 2021/2022 produkcję nowych spektakli ograniczyliśmy do dwóch premier repertuarowych w siedzibie TR Warszawa: „Autokorekta” w reż. Jakuba Skrzywanka (wrzesień 2021), „Tom na wsi” w reż. Wojtka Rodaka (Debiut TR, kwiecień 2022) oraz jednej premiery realizowanej za granicą: „niedoskonała utopia” w reż. Noémi Oli Berkowitz w Kammerspiele Monachium (koprodukcja z TR Warszawa, lipiec 2022). Dodatkowo zrealizowaliśmy poza siedzibą teatru projekt artystyczno-społeczny „Wesele” Pawła Althamera i Agnieszki Olsten na warszawskim Bródnie.

W sezonie 2021/2022 TR Warszawa realizował cykl programowy pod hasłem „Włącz pełne spektrum”. Jego istotą było włączenie dyskryminowanych, wykluczonych i pomijanych grup i środowisk do życia kulturalnego i zapewnienie im takiego miejsca w kulturze, jakie posiada większość.

PREMIERY I WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

W sezonie 2021/2022 roku kontynuowaliśmy rozpoczęty wiosną 2021 cykl wydarzeń towarzyszących pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji”. To pierwsza odsłona cyklu debat, wydarzeń artystycznych i akcji, poświęconych problemom nieobecnym lub źle obecnym w polu publicznej debaty. Kuratorką cyklu była Sylwia Chutnik.

Głównym wydarzeniem cyklu „Porozmawiajmy o aborcji” w I połowie 2022 był finał konkursu dramaturgicznego pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama”, rozpisanego w roku 2021. Celem konkursu było wyłonienie wartościowych utworów scenicznych, poruszających tematykę aborcji i praw kobiet w szerokim kontekście społecznym i psychologicznym. Finałowe teksty zostały zaprezentowane w maju 2022 na scenie przy Marszałkowskiej 8 w postaci czytań performatywnych.

BALTIC TRANSFER* Festival

W dniach 19-24 października 2021 roku w TR Warszawa odbył się festiwal BALTIC TRANSFER* Festival – przegląd nowych form teatru, muzyki, dramaturgii i audioinstalacji z krajów bałtyckich. W programie BALTIC TRANSFER* Festival znalazły się zarówno premierowe propozycje teatru repertuarowego, jak i niezależne produkcje twórców wspieranych przez partnerskie instytucje. Prologiem festiwalu była zrealizowana w prywatnym mieszkaniu na Saskiej Kępie wystawa/instalacja Muzeum Dowodów Rzeczowych (Physical Evidence Museum), przygotowana przez artystki z Łotwy, Janę Jacuka i Laurę Stašāne, wyprodukowana przez TR Warszawa we współpracy z New Theatre Institute of Latvia.

SOLIDARNOŚĆ Z UKRAINĄ

Zbrojna napaść Rosji na Ukrainę wywołała falę solidarnościowych akcji i wydarzeń w całej Polsce. TR Warszawa włączył się w te działania w 10. dniu wojny. 6 marca na scenie TR Warszawa przy Marszałkowskiej 8 odbył się koncert solidarnościowy z udziałem artystów z Polski, Ukrainy i Japonii. Wystąpili: Vadim Brodski, Rinko Kobayashi oraz warszawski Zespół Z LASU.

Drugim wydarzeniem w ramach akcji solidarności z Ukrainą było czytanie performatywne sztuki Leny Laguszunkowej „Mój sztandar zasikał kotek”. To poruszająca opowieść o dorastaniu w postsowieckim wielonarodowym Donbasie. Autorka, młoda ukraińska dramatopisarka, kończyła swój tekst w schronie w bombardowa nym przez rosyjskie wojska Kijowie. Wydarzenie dało początek projektowi wystawienia w TR Warszawa „Trylogii z Donbasu” – cyklu trzech sztuk Leny Laguszonkowej.

Twórcy spektaklu „3SIOSTRY” w symbolicznym geście wsparcia dla Ukrainy zmienili jedną z najbardziej znanych kwestii dramatu Czechowa: w nowej wersji zamiast Moskwy bohaterowie i bohaterki wspominają Kijów, symbol utraconego raju, zniszczonego przez wojnę.

REZYDENCJA GRUPY TEATRALNEJ Z BIAŁORUSI

W ramach programu „Rezydencje artystyczne: Białoruś. Ukraina” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie w maju 2022 rozpoczęła się w TR Warszawa druga tura rezydencji aktorek i aktorów z Białorusi, którzy i które zostali i zostały zmuszeni i zmuszone do opuszczenia swojego kraju z powodów politycznych.

W ramach rezydencji w maju 2022 grupa zrealizowała w TR Warszawa spektakl „Wrzosowy miód”, oparty na balladzie szkockiego poety Roberta Louisa Stevensona „Heather Ale” (1880). Spektakl wyreżyserował Andrei Bardukhayev-Arol, szef Teatru Team, niezależnej grupy z Homla w Białorusi. Współorganizatorem pokazów był Białoruski Młodzieżowy Hub, niezależna organizacja wspierająca życie kulturalne białoruskiej diaspory w Warszawie.

PROJEKTY PEDAGOGICZNO-TEATRALNE

TiSz TR (Teatr i Szkoła) to trzyletni projekt zaplanowany na lata 2019–2021, skierowany do uczniów i kadry szkół ponadpodstawowych. Miał na celu wprowadzenie młodych odbiorców kultury w świat teatru poprzez praktykę. Ostatnim zaplanowanym etapem w 2021 stała się produkcja spektaklu partycypacyjnego wraz z młodymi uczniami i uczennicami z partnerskiego Liceum.

Od września 2021 roku zespół edukacji chcąc odbudować relację z widzami i widzkami zaprosił na 6 spotkań z cyklu „Powrót do teatru – powrót do siebie”. Projekt był odpowiedzią na epidemiczny kryzys relacji pomiędzy sztuką a widzem. „Powrót do teatru – powrót do siebie” to cykl spotkań-warsztatów, podczas których podejmowano wraz z artystami i artystkami, twórcami i twórczyniami oraz specjalistami i specjalistkami z różnych dziedzin tematy inspirowane spektaklami z repertuaru TR Warszawa.

Od marca do czerwca 2022 roku pod opieką zespołu edukacji pracował intensywnie zespół studencki – BURSA TR. W 2022 zespół edukacji nawiązując współpracę z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprosił do opieki kuratorskiej nad działaniami grupy 15 studentów pisarkę Dorotę Kotas.

W sezonie 2021/22 kontynuowała swoją działalność seniorska grupa Archipelag TR skupiając swoją laboratoryjną pracę na 3 spektaklach – „Autokorekta”, „Tom na wsi” i „Serce”. Grupa Archipelag TR, czyli 11 aktywnych widzów i widzek stawia sobie za cel spotkań pogłębianie uczestnictwa i przygotowanie do odbioru sztuki współczesnej tak siebie nawzajem jak i innych widzów i uczestników kultury.

Towarzysząc premierze „Toma na wsi” zespół edukacji przeprowadził jednokrotne warsztaty "CUDZE/WŁASNE. Historie" oraz przygotował na przyszłość format spotkań dla osób queerowych i niequeerowych, który zakłada wspólne obejrzenie spektaklu oraz pracę warsztatową ze specjalistami w dziedzinie socjologii i antropologii.

TR BEZ BARIER

W sezonie 2021/2022 teatr, który stawiający od 10 lat na dostępność treści kultury, postawił na dostępność na co dzień, nie „od święta”. Jeden wybrany spektakl z każdego setu miał wyświetlane polskie napisy oraz czytaną audiodeskrypcję. Od sezonu 2021/2022 funkcjonują także na widowni oraz w kasie teatru pętle indukcyjne, dostępne na wszystkich spektaklach. TR Warszawa wziął też udział w 9. Festiwalu Kultury bez Barier pokazując w ramach festiwalu dwa spektakle – „Fantazję” w reż. Anny Karasińskiej oraz „2020:Burza” w reż. Grzegorza Jarzyny.

TR ON TOUR

Europejskie tournée rozpoczęliśmy w lipcu 2021 roku od francuskiej premiery i ośmiu pokazów „Cząstek kobiety” w reżyserii Kornéla Mundruczó we Francji na 75. Festival d’Avignon. Następnie spektakl ten pokazaliśmy 17-19.09 w Rzymie w ramach międzynarodowego Festiwalu Romaeuropa. Prosto z Rzymu, spektakl ruszył do Wilna, gdzie 27.09 otwierał międzynarodowy program Festiwalu Sirenos. Europejskie tournée spektaklu w 2021 roku zamknęły trzy pokazy w prestiżowym Thalia Theater w Hamburgu (13-14.11).

Międzynarodowa premiera spektaklu "3SIOSTRY" w reż. Luka Percevala odbyła się we wrześniu w Czechach, w ramach International Pilsen Festival. Miesiąc później spektakl był pokazywany na prestiżowych festiwalach w Polsce. W październiku otwierał Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog, a tydzień później prezentowany był w ramach Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Przedstawienie pokazywane było także w ramach Festiwalu Boska Komedia, jako spektakl mistrzowski.

W dniach 18-21 sierpnia na Noorderzon Festival of Performing Arts & Society w Groningen (Holandia) odbyła się międzynarodowa premiera spektaklu „Onko” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. 26 sierpnia spektakl „Onko” prezentowaliśmy w ramach 10. Festiwalu Sopot Non-Fiction w Sopocie. Na sopockim festiwalu pokazywana była także koprodukcja Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i TR Warszawa „Klub” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. W ostatnich dniach sierpnia spektakl „Ewelina płacze” w reżyserii Anny Karasińskiej pokazywany był w ramach programu „Campus Przyszłości” w Olsztynie.

Spektakl "Serce" w reż. Wiktora Bagińskiego otworzyło program 10. Międzynarodowego Festiwalu Fast Forward w Dreźnie, promującego młodych reżyserów i reżyserki z Europy. Miesiąc później spektakl zaprezentowano w ramach konkursu PARADISO Festiwalu Boska Komedia w Krakowie, a reżyser został wyróżniony przez jury.

W pierwszym półroczu 2022 TR Warszawa kontynuował wznowioną po serii lockdownów trasę TR on Tour prezentacjami spektaklu „Cząstki kobiety” w Budapeszcie, rodzinnym mieście twórców spektaklu: Katy Wéber i Kornéla Mundruczó, w ramach Spring Festival Budapest organizowanym przez biuro promocji miasta oraz na World Festival Brno. „3SIOSTRY” w reż. Luka Percevala były spektaklem otwarcia International Sibiu Festival w czerwcu 2022.

Pełne informacje o wyjazdach spektakli w ramach TR ON TOUR w sezonie 2021/2022 dostępne są na stronie internetowej.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne