EN

6.07.2023, 13:12 Wersja do druku

Warszawa. Podsumowanie sezonu 2022/2023 w Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holoubka

Teatr Dramatyczny wystartował w sezonie 2022/2023 pod hasłem REANIMACJA. W tym czasie powstało pięć premier, a w wydarzeniach i spektaklach Teatru wzięło udział ponad 68 000 widzek i widzów.

fot. mat. teatru

Pierwszy sezon dyrekcji Moniki Strzępki i Dramatycznego Kolektywu rozpoczęliśmy wspólnym świętowaniem na Placu Defilad podczas „Sabatu dobrego początku”. To wtedy, w ramach symbolicznego zapoczątkowania nowego otwarcia, do Teatru została wprowadzona „Wilgotna Pani”, słynna rzeźba autorstwa Iwony Demko.

24 listopada 2022 roku funkcjonowanie nowego Dramatycznego zostało jednak zakłócone – ówczesny Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł postanowił odwołać Monikę Strzępkę z funkcji dyrektorki naczelnej i artystycznej z powodu „demonstracyjnego zaprezentowania przez nią swojego radykalnego feminizmu”. Przez kilka kolejnych miesięcy dyrektorka pozostawała zawieszona w swoich funkcjach. Ta bezprecedensowa ingerencja Wojewody w niezależność samorządowej instytucji kultury spowodowała liczne protesty środowiska teatralnego, które solidarnie stanęło po stronie Teatru i jego Zespołu. Za Waszą dobrą energię i wsparcie w tym trudnym czasie – dziękujemy!

Pomimo trudności logistycznych i zawieszenia Dyrektorki, próba paraliżu instytucji nie przeszkodziła nam w realizacji planów sezonowych – pierwszą premierą sezonu był „Mój rok relaksu i odpoczynku” na podstawie powieści Ottessy Moshfegh w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Na początku lutego odbyła się premiera spektaklu według koncepcji Lucy Sosnowskiej „Arka i ego”. W marcu pokazaliśmy pierwszą - od czasu kultowej „Pippi Pończoszanki” w reżyserii Agnieszki Glińskiej – premierę spektaklu familijnego, czyli „Piotrusia Pana” w reżyserii Anny Ilczuk. Także w marcu na Małej Scenie odbyła się premiera spektaklu Michała Buszewicza „Chłopaki płaczą”. Spektakl znalazł się w finale 29. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jako jeden spośród czternastu najlepszych spektakli mijającego sezonu.

Ten sezon to także pierwsze działania transformacyjne zapowiedziane w koncepcji programowej: pracowniczki i pracownicy Teatru wzięli udział w warsztatach antymobbingowych i antydyskryminacyjnych oraz w warsztatach ochrony własnych granic i sposobów komunikacji nadużyć. W teatrze powstała grupa robocza, która stworzyła procedurę antymobbingową. Trwają także prace nad stworzeniem Kodeksu Etyki. Cały czas testujemy narzędzia do bezpiecznego procesu pracy nad spektaklami – z zaproszonymi artystami tworzymy kontrakty na proces twórczy, a wraz z zakończeniem projektów odbywamy ewaluację artystyczną.

26 kwietnia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Wojewody Mazowieckiego i przywrócił Monikę Strzępkę na stanowisko Dyrektorki Naczelnej i Artystycznej. Teatr odzyskał dyrekcję, a chwilę później także patrona – decyzją Rady Miasta Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy stał się Teatrem Dramatycznym im. Gustawa Holoubka.

Maj na deskach Dramatycznego to tradycyjnie czas Warszawskich Spotkań Teatralnych. 43. edycja festiwalu odbyła się w nowej, odświeżonej formule, a warszawska publiczność miała szansę zobaczyć najważniejsze spektakle z całej Polski. Prezentacjom spektakli towarzyszyły spotkania, warsztaty oraz debaty, a także koncert Marii Peszek. 43. WST odwiedziło 6 884 widzów i widzek.

W nowym sezonie do zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego dołączyli Daniel Chryc, Marianna Linde, Marta Nieradkiewicz, Marta Ojrzyńska, Michał Sikorski oraz Paweł Tomaszewski.

Przez cały rok towarzyszyły nam wykłady Aniji Miłuńskiej w ramach cyklu „Koniec patriarchatu – początek nowej opowieści”, podczas których eksplorowaliśmy nowe wizje świata. Comiesięczne wykłady były częścią przygotowań do pierwszej premiery przyszłego sezonu, czyli „Heks” Agnieszki Szpili w reżyserii Moniki Strzępki.

W czerwcu ruszył w Teatrze projekt edukacyjny dla młodzieży i młodych dorosłych we współpracy ze Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru: „Koalicja na rzecz chaosu”, Trzyletni cykl warsztatów inspirowany książką Tomasza Stawiszyńskiego będzie miał swój teatralny finał w roku 2025.

Sezon zamknęliśmy premierą spektaklu „Podwójny z frytkami” Piotra Pacześniaka i Jana Czaplińskiego, która była jednocześnie częścią trwającego do 16 lipca Letniego Przeglądu Teatru Dramatycznego.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne