EN

2.05.2022, 19:03 Wersja do druku

Warszawa. Początek maja w Teatrze Druga Strefa

„Geometria propagandy” / fot. MS Brand Marcin Szmidt / mat. teatru

6 maja, piątek | godzina 20.00

GEOMETRIA PROPAGANDY – spektakl nowocyrkowy

Pewnego wieczoru na arenie, a raczej na scenie, pojawia się zwierzę. Jeśli przyjrzeć się uważnie to chyba jest to człowiek. Kiedy czarną przestrzeń sceny przeszywa promień światła wyraźnie widać, że to jest... Biały Królik. Królik, który wpadł do Świata Ludzi dokładnie tą samą drogą, którą wypadła z niego Alicja i znalazła się w Krainie Czarów.

Biały Królik ma do wypełnienia misję specjalną. Z rozkazu Jej Wysokości Królowej Kier, musi zdobyć nowych poddanych, ponieważ mieszkańcy Krainy Czarów w niejasnych okolicznościach zostali… zresztą to, co się z nimi stało, jest zupełnie nieistotne. Ważne jest to, że Królik trafił tu przypadkiem i ma do rozdania 6 473 827 382 darmowych biletów na lot do Krainy Czarów!

Zastanawialiście się kiedyś, czy żonglerka może być jawną propagandą lub, czy można manipulować ludźmi dokładnie tak samo, jak manipuluje się przedmiotami? Być może poznacie odpowiedzi na te pytania w Teatrze Druga Strefa. Istnieje jednak ryzyko, że skorzystacie z darmowych biletów do krainy, w której rządzi Królowa Kier.

"Geometria Propagandy" jest syntezą wielu rodzajów sztuki performatywnej do tego stopnia, że trudno właściwie nazwać ją spektaklem sensu stricto. Czy to teatr formy? Zapewne tak. Czy to spektakl Nowego Cyrku? Poniekąd tak. Spektakl można by zatem nazwać Monodramem Nowo-Cyrkowym, gdyby nie drobny niuans – Królowa Kier pojawiająca się w najmniej odpowiednich momentach tej historii.

"Surrealistyczny, abstrakcyjny, dziwaczny. Polecam gorąco!" Królowa Kier

Koncept, scenariusz, choreografia i wykonanie: Tomasz Piotrowski
Dramaturgia, reżyseria i przestrzeń świetlna: Sylwester Biraga
Video: Karolina fender Noińska JAJKOFILM
Współpraca: Anna Dzilińska, Małgorzata Dyoniziak, Rurzowa, Maniek Skucha, Kamil Dziliński
Realizacja techniczna: Michał Cieślak, Elek Baranowski
Premiera: 4 czerwca 2021
Spektakl dla publiczności od 15. roku życia.
Czas trwania spektaklu: 60 minut.

Bilety on-line.

7 maja, sobota | godzina 20.00
NOC HELVERA – dramat
Wstrząsający dramat ludzkiej tragedii pychy i poniżenia. Spektakl zawieszony w czasie, mogący się odgrywać gdziekolwiek i kiedykolwiek. Także tu i teraz...

Fragment recenzji Tomasza Miłkowskiego: „Mogło się wydawać, że zaskakujący dramat Villqista, którego premiery telewizyjna i teatralne (…) przed ponad 20 laty wzbudziły emocje, już wyczerpał swoje możliwości, że już wszystko o tej sztuce wiemy. Tymczasem najnowsza jej realizacja w Teatrze Druga Strefa w reżyserii Sylwestra Biragi odsłania mniej widoczne, głębinowe sensy dramatu.

Noc Helvera jest utworem niezwykłym. To przenikliwe studium faszyzmu, a właściwie każdej ideologii opartej na nietolerancji, grożące teatrowi artystyczną klapą. Autor bowiem starannie zatarł ślady prowadzące do konkretnego miejsca i czasu akcji. Rzecz toczy się zatem w jakimś kraju i w jakiejś bliżej nieokreślonej współczesności – dziś albo sto lat temu, w Skandynawii albo może w Chorwacji. To odkonkretnienie dalszego tła idzie jednak w parze z natrętną konkretnością bohaterów, kobiety matkującej psychicznie zwichniętemu młodzieńcowi, którego kiedyś przygarnęła i teraz wychowuje nie bez uczuć wykraczających poza granice macierzyńskie, i jej niedorozwiniętego przybranego syna. Na szczęście więc nie jest to sztuka, w której dyskutują ze sobą idee, ale żywe, mięsiście narysowane postacie psychicznych rozbitków. (…)”

Fragment recenzji Romana Soroczyńskiego: „Teatr Druga Strefa każe widzowi zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Sylwester Biraga, inscenizując dramat Ingmara Villqista, nie podsuwa gotowych odpowiedzi. Każe wszystkim szukać ich wewnątrz siebie, sprawiając, że Noc Helvera staje się ich udziałem. Nie sposób będzie jej zapomnieć po opuszczeniu teatru.

W moim przypadku jest to o tyle istotne, że zawsze, kiedy wychodzę z teatru, lubię słuchać, co mówią inni widzowie. Oczywiście, niemal natychmiast porównywano do tego, co się zdarzyło ostatnio w okolicach Placu Zamkowego w Warszawie i zastanawiano się, jak to będzie podczas najbliższego Dnia Niepodległości.

Ale chwalono również skromną, ale jakże wymowną, scenografię.

Osobiście chciałbym pochwalić Halinę Chrobak: wzruszająco zagrała kobietę troszczącą się o swojego podopiecznego i walczącą o jego spokój! Jest to kolejna wspaniała rola tej znakomitej Aktorki! Nic dziwnego zatem, że po spektaklu zapadła długa cisza na widowni i dopiero po pewnym czasie rozległy się mocne, w pełni zasłużone, brawa.”

Autor: Ingmar Villqist
Reżyseria, scenografia i kostiumy: Sylwester Biraga
Występują: Halina Chrobak, Piotr Duda
Premiera: 8 października 2021
Spektakl dla publiczności od 15. roku życia.
Czas trwania spektaklu: 60 minut.
Bilety on-line.

9 maja, poniedziałek | godzina 20.00
МОЛИМОСЯ, ЩО ВСЕ БУДЕ ДОБРЕ!
MODLIMY SIĘ, ŻEBY WSZYSTKO BYŁO DOBRZE! – performance
Wstrząsający zapis pierwszych dni rosyjskiej napaści na Ukrainę. Opowieść Mieszkańców Czernihowa, Miasta, którego już nie ma…

24 lutego 2022 o godzinie 3.45 wojska rosyjskie napadły na Ukrainę. Odgłosy wybuchów, rakiety niszczące budynki mieszkalne, zamknięte sklepy, życie w ciągłym strachu przed putinowskimi żołdakami, a z drugiej strony heroiczna walka o wolność!

Spektakl Teatru Druga Strefa będzie opowieścią o pierwszych dniach wojny. Opowieścią, która powstaje na podstawie wiadomości przesyłanych do Teatru od przyjaciół z Czernihowa. Olexander, Andriy, Irina, Dasha, Dina... Ta historia niestety jest prawdziwa, dzieje się tu i teraz.

Przed spektaklem zostanie pokazany krótkometrażowy film dokumentalny pod tytułem Сім'я, zrealizowany na peronie dworca autobusowego Warszawa Zachodnia. Film opiera się na wypowiedziach obywateli Ukrainy, którzy na wieść o wybuchu wojny postanawiają wrócić do swojej ojczyzny.

Realizacja: Marcin Kossowski
Współpraca: Maria Syrotiuk, Feliks Platowski.
Autorzy: Olexader, Andriy, Irina, Dasha, Dina…
Pomysł, tłumaczenie i reżyseria: Sylwester Biraga
Występują: Halina Chrobak, Anna Sandowicz, Marzena Trybała, Bartosz Bednarczyk
Realizacja techniczna: Eligiusz Baranowski
Premiera: 17 marca 2022
Spektakl dla publiczności od 15. roku życia.
Czas trwania spektaklu: 90 minut.
Bilety on-line.

11 maja, środa | 12 maja, czwartek | godzina 20.00
BETTE & JOAN – komedia
Komedia Antona Burge`a o dwóch wielkich gwiazdach Hollywood: Bette Davis i Joan Crawford

Dla wielu ludzi już sam dzień na hollywoodzkim planie filmowym Roberta Aldricha byłby niesamowitym przeżyciem. Zwłaszcza jeśli mówimy o produkcji „Co się zdarzyło Baby Jane”. Jeśli ten kultowy dreszczowiec może wywołać sporo emocji, to co się stanie, gdy na jego planie pojawią się dwie profesjonalne aktorki, których wzajemna niechęć jest niemalże legendarna?

Akcja rozgrywa się w dwóch garderobach, przy dwóch aktorskich krzesłach i wokół dwóch kobiet: Bette Davis i Joan Crawford. Choć brzmi to jak kolejny dzień na kalifornijskim planie filmowym, to konflikt aktorek sprawia, że nic nie jest normalne lub „zwykłe”.

„Bette & Joan” to historia dwóch gwiazd wielkiego formatu. Kobiet, których blask nieuchronnie przemija i które doskonale zdają sobie sprawę ze zmienności show-biznesu. Siedząc na widowni, możesz się zastanawiać… co zwycięży? Czy będzie to profesjonalne podejście do produkcji? A może zwyciężą emocje, zaognią konflikt?

A wszystko zaczęło się od nieposkromionej chęci usłyszenia raz jeszcze klapsa filmowego i słowa „akcja!”…

„Prawdziwy aktorski koncert” - Łukasz Maciejewski (Wprost)

„Zmienny w nastrojach wieczór, do smakowania w teatrze” - Tomasz Miłkowski (Tygodnik Przegląd)

„Spektakl w reżyserii Sylwestra Biragi okazuje się lustrem, w którym powinny się przejrzeć wszystkie aktorki w tym kraju” - Włodzimierz Neubart (chochlikulturalny.blogspot.com)

„Halina Chrobak i Marzena Trybała czują się znakomicie w kreacjach gwiazd filmowych przyciągając zainteresowanie każdą kwestią” - Małgorzata Moryc, Andrzej Łucjan (www.warszawa.pl)

​Obsada:
Halina Chrobak - Joan Crawford
Marzena Trybała - Bette Davis
Sylwester Biraga - Bob Aldrich
Autor: Anton Burge
Tłumaczenie: Michał Ignar
Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
Kostiumy: Marcin Żak
Make-up: Natalia Kida
Technika: Eligiusz Baranowski
Prapremiera polska: 27 grudnia 2018
Spektakl dla publiczności od 15. roku życia.
Czas trwania spektaklu: 90 minut z jedną przerwą.
Bilety on-line.

Źródło:

Materiał nadesłany