Razem z zespołem STUDIO reżyserka i dyrektorka artystyczna Natalia Korczakowska stworzyła teatralne crime story „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” na podstawie opowieści dokumentalnej Wojciecha Tochmana, który podważa nasze stereotypowe myślenie o osobach znienawidzonych i wyłączonych ze społeczeństwa (premiera: 24 listopada 2023).
W ramach pracy nad spektaklem osoby zaangażowane w spektakl wspólnie z Fundacją Dom Kultury odbyły cykl warsztatów dla osadzonych „Elementarz teatralny” w Areszcie Śledczym Warszawa-Grochów. Projekt uzupełnia misję publiczną STUDIO o nowe, nierealizowane wcześniej przez teatr działania. „Elementarz Teatralny” skierowany jest do kobiet odbywających karę więzienia na oddziałach zamkniętych. Od września 2023 roku osadzone brały udział w warsztatach, na których poznawały poszczególne elementy budujące spektakl teatralny. We wrześniu 2024 rozpoczęły pracę nad pokazem końcowym, w którym uczestniczki mogły wykorzystać zdobyte umiejętności i doświadczenie. W wymiarze misji publicznej ważne jest to, by odzyskać każdą indywidualną historię oskarżonej i nie traktować jej jedynie jako części napiętnowanej przeszłością grupy - zaznaczają koordynatorzy projektu Damian Kalita i Katarzyna Tadeusz z Działu Edukacji i Projektów Społecznych.
Pokaz końcowy „Rzeczy z pudełka” podsumowuje wielomiesięczną pracę i pozwoli uczestniczkom wykorzystać zdobyte umiejętności i doświadczenie pod opieką reżyserską Natalii Korczakowskiej z konsultacją dramaturgiczną Marcina Cecko oraz z wykorzystaniem materiałów wizualnych przygotowanych przez Marka Kozakiewicza. W siedzibie aresztu zobaczymy osadzone w kostiumach Mateusza Bidzińskiego (premiera: 24 października 2024).
W STUDIO przedsięwzięcie „mAI future: Różne twarze AI” realizowane w połączeniu środowiska artystycznego z biznesowym i innowacyjnym jako wspieranie sojuszy technologii i praktyki artystycznej, które służą interesowi publicznemu. Październikowe wydarzenia rozpoczną cykl międzynarodowych działań dedykowanych poszerzaniu ram debaty publicznej wokół sztucznej inteligencji (AI) jako siły kulturotwórczej i jej wpływie na społeczeństwo. Dyskusje z udziałem gości z Polski i zagranicy, networking oraz prezentacje prac artystycznych wykorzystujących AI lub inne zaawansowane technologie w różnych formatach, złożą się na poszczególne części cyklu (17 - 23 października).
W STUDIO trwają próby do spektaklu „MAHAGONNY. AFTERPARTY” w reż. Krystiana Lady składającego się z dwóch części: „Mahagonny. Ein Songspiel” autorstwa Kurta Weilla i Bertolda Brechta i „Afterparty” Katarzyny Głowickiej do tekstów Bartosza „Fisza” Waglewskiego.Całość spektaklu utrzymana jest w konwencji songspielu, w którym historia jest opowiedziana poprzez songi i muzyczne interludia (premiera: 8 grudnia 2024).
Ponadto w październikowym repertuarze STUDIO:
- Ewa Błaszczyk w roli Oriany Fallaci, nieugiętej, dociekliwej dziennikarki, mistrzyni zadawania celnych pytań, kobiety, która w tragicznych okolicznościach straciła miłość swojego życia w monodramie „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam”(4, 6 października). Spektakl pokazany zostanie również w Izabelinie (27 października),
- po raz ostatni w STUDIO w hip hopowym rytmie i oryginalnej solowej formule scenicznej popłyniemy z Karoliną Hamer przez Tychy, Warszawę, Europę, Amerykę Południową i szpitale - wprost na protesty uliczne i sejmowe, aż do pytań o miejsce kobiet i osób nienormatywnych we współczesnym społeczeństwie. Mistrzynię pływania i biseksualną kobietę z niepełnosprawnością w jednej osobie zobaczymy w sit-upie „Hamer” w reż. Justyny Sobczyk(5, 6 października),
- pierwszy wieczór The Met: Live in HD 2024/25 osiemnastego sezonu (po raz 14. nieprzerwanie w STUDIO) transmisji spektakli operowych z Metropolitan Opera rozpocznie pokaz opery fantastycznej Jacquesa Offenbacha „Les Contes d’Hoffmann” z tenorem Benjaminem Bernheimem (5 października). Szczególnie należy zwrócić uwagę w tym sezonie na występy Lise Davidsen, norweskiej śpiewaczki obdarzonej pięknym i silnym głosem sopranowym i dwóch mezzosopranistek, które rozpoczynają międzynarodowe kariery: pochodzącej z Rumunii Judit Kutasi i Rosjanki Aigul Akhmetshiny – poleca dyrektor STUDIO, Roman Osadnik. W październiku zapraszamy również na pokaz opery opowiadającej historię amerykańskiej pilotki F-16 Jeanine Tesori „Grounded” z mezzosopranistką Emily D’Angelo (19 października),
- spektakl „Serce ze szkła. Musical zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego na motywach „Królowej Śniegu” Hansa Christiana Andersena i „Naku*wiam zen” Marii Peszek miał premierę w Warszawie 19 kwietnia 2024 na scenie Studio i 21 września w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. To pierwsza koprodukcja STUDIO z Teatrem Słowackiego. Wyprawę zespołów STUDIO i Teatru Słowackiego oraz Jana i Marii Peszków przez mroźne noce „zimy stulecia”, odległe bagniska, puste kościoły, ekstazy, kryzysy życiowe i twórcze, mrok zamku Zbójniczki i osiedla Teofilów oraz przez inne niegodziwe miejsca będziemy oglądać w dwóch teatrach podczas nowego sezonu (Warszawa: 17, 18, 20, 21 października i Kraków: 23-26 października),
- spektakl Anny Smolar „Koniec z Eddym” zainspirowany powieścią Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej (26, 27 października),
- spektakl o dziedzictwie, i o tym, jak bardzo jest ono spaprane „Oda do radości” w reż. Wojtka Ziemilskiego (26 października wspólnie na Starterze Teatralnym ze Staszkiem Godlewskim zastanowimy się nad tym, jak nasze geny, rodzina z której się wywodzimy, wpływa i determinuje nasze życie, 29 października).
Teatralny program dla młodych w ramach Festiwalu Łódź Wielu Kultur 2024 dopełni przedstawienie „Wyspa Jadłonomia" w reż. Macieja Podstawnego inspirowany cyklem książek „Jadłonomia” Marty Dymek. Ten kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny spektakl dla osób powyżej 10 roku łódzka publiczność zobaczy 9 października w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka.
W Teatrze Śląskim w Katowicach gościnnie „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” w reżyserii Natalii Korczakowskiej na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana, który podważa nasze stereotypowe myślenie o osobach znienawidzonych i wyłączonych ze społeczeństwa (12, 13 października). Dyrektor Teatru Śląskiego, Robert Talarczyk zaprasza również na monodram „Byk” Szczepana Twardocha w dwóch językach, po polsku i po śląsku (24 października).
WYDARZENIA GOŚCINNE
- trwa multidyscyplinarny przegląd „Przystanek Śląsk” pokazane zostaną najważniejsze spektakle teatrów województwa śląskiego poruszające temat lokalności. Misją festiwalu jest prowokowanie rozmów, inicjowanie dialogu i budowanie relacji z instytucjami ze Śląska. Na scenach STUDIO w październiku do zobaczenia: wielokrotnie nagradzana teatralna adaptacja debiutanckiej powieści Kazimierza Kutza „Piąta strona świata” (1 października), po spektaklu odbędzie się spotkanie z Aleksandrą Klich i Olgierdem Łukaszewiczem, tragikomiczną opowieść o losach wielopokoleniowej rodziny „Kopidoł” z Teatru Naumionego (2 października) czy opowieść o życiu Ryśka Riedla i zespole Dżem „Skazany na bluesa” z Teatru Śląskiego. W STUDIO odbędą się również koncerty Darii ze Śląska (4 października) i koncert Filharmonii Śląskiej „Kilar & Wesołowski industrialnie” (8 października). Organizatorem wydarzenia jest Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach we współpracy z Narodowym Centrum Kultury,
- dwa pokazy spektaklu „Haga” w reż. Saszy Denisowej z Teatru Polskiego w Poznaniu. Komedia, w której wczorajsi władcy świata stają się śmieszni i żałośni, w niezwykły sposób przeplata się z tragedią (7 października),
- październikowa premiera PISMA z dr hab. Agnieszką Popiel, dr hab. Michałem Bilewiczem oraz prof. dr hab. Katarzyna Schier w debacie „Czy rzeczywiście wszyscy jesteśmy straumatyzowani?” (9 października),
- 23. edycja Ciało/Umysł - Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu pod hasłem „Ha-ha-harmonia” w całości odbędzie się w STUDIO. Na widzów czekają aż trzy polskie premiery uznanych twórców europejskich: Alessandro Sciaroniego (Włochy) „Augusto”, który jest zaproszeniem do godzinnej terapii śmiechem; Adrienn Hód wraz z Unusual Symptoms, grupą tancerzy z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych, pokaże spektakl „Harmonia” z dużą dawką ironii eksplorujący fizyczną różnorodność oraz Anne Nguyen (Francja) z „Underdogs” przeniesie nas w fascynujący świat miejskiego tańca. Po raz pierwszy na festiwalu zobaczymy Dominikę Knapik i Patryka Gorzkiewicza (11, 12, 13 października),
- widowisko taneczne „Do łez” B’Cause Dance Company w którym groteskowy, przerysowany, wyidealizowany świat przeplata się z melancholijną, samotną i smutną rzeczywistością (14 października),
- w barSTUDIO wieczór standardów jazzowych Marcina Maseckiego (14 października).
WYSTAWY GALERII STUDIO
Do 17 listopada w Galerii STUDIO trwa wystawa poświęcona twórczości Hanny Orzechowskiej „Patrząc w słońce. Hanna Orzechowska” (kuratorka Luiza Nader). Zdecydowana większość dzieł i archiwaliów artystki eksponowana jest po raz pierwszy. Wystawa skupia się na centralnym motywie jej praktyki artystycznej – spojrzeniu w słoneczną tarczę, rozpatrując je jako figurę doświadczenia granicznego. W ramach Festiwalu Kultury Bez Barier odbędzie się oprowadzanie po wystawie z tłumaczem PJM (16 października).
W foyer STUDIO wystawa Tomasza Szerszenia „Okno na podwórze” jest pierwszą prezentacją projektu artysty, który powstawał przez ostatnie pięć lat. Projekt polega na rejestracji za pomocą fotografii analogowej, zmian zachodzących na Placu Defilad w Warszawie z okien Galerii Studio. Ważny jest ów punkt obserwacyjny: okna sal wystawowych, przestrzeni biurowych, widok z balkonu. Czarno-białe fotografie zawsze zaznaczają pozycję obserwatora, dyskretnie odsłaniając punkt widzenia i moment w historii galerii. Wernisaż: 22 października 2024. Partnerem wystawy jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Natomiast w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie otwiera się wystawa „Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej" (wernisaż: 18.10.24, godz. 18:00). Wystawa, której celem jest zapoznanie publiczności ze współczesną i historyczną sztuką zaangażowaną w aktywizm emancypacyjny, a także sztuką odwołującą się do kobiecych doświadczeń społecznych, politycznych i zawodowych. Zaprezentowane zostaną dzieła pochodzące z Kolekcji Galerii Studio autorstwa m.in. Ewy Partum, Natalii LL, Teresy Tyszkiewicz, Teresy Gierzyńskiej, Izabelli Gustowskiej, Krystyny Piotrowskiej czy Barbary Falender. Wystawę zobaczymy w Warszawie w lutym 2025.
Na www.teatrstudio.pl znajduje się repertuar teatru od września 2024 do połowy lutego 2025, a bilety można zakupić w ramach akcji „Stać Cię na teatr” aż do wyczerpania puli promocyjnej.
Patrząc w słońce. Hanna Orzechowska
23 września – 17 listopada 2024
Kuratorka: Luiza Nader
Współpraca: Fundacja Arton
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
ELEMENTARZ TEATRALNY
premiera: 24 października 2024
Projekt realizowany we współpracy z Fundacją Dom Kultury.
Projekt jest realizowany z środków finansowych Miasta Stołecznego Warszawy.
Mahagonny. Afterparty, reż. Krystian Lada
premiera: 8 grudnia 2024
Spektakl współfinansowany przez Kurt Weill Foundation for Music, Inc., New York, NY