EN

27.09.2023, 15:43 Wersja do druku

Warszawa. Październik w Komunie Warszawa pełen wrażeń

Miesiąc zaczynamy z powracającym performancem “Jak wygrać wybory? Poradnik” autorstwa M. Kmiecika i G. Laszuka. Następnie PREMIERA - “Dziewczyny” G. Wdowik, a później powracające pokazy “Emmy” M. Iljińczyka oraz taneczne rozważania na temat możliwości pod postacią spektaklu “Czarny to mój szczęśliwy kolor” w choreografii M. Przybyły.

fot. mat. teatru

W drugiej połowie miesiąca wraz z Czeskim Centrum gościć będziemy Martina Ryšavego i zespół Bouchací Šrouby. Następnie będziemy słuchać Conflict of Harmony w ramach cyklu muzycznego SERK. Październik zakończy się pod znakiem SOSZ FESTu, czyli wydarzeń poświęconych Pawłowi Soszyńskiemu - w programie czytanie performatywne, dyskusja oraz “Sada Yakko” H. Umedy i “RODOS'“ W. Grudzińskiego.

PERFORMANCE
Jak wygrać wybory? Poradnik
Michał Kmiecik, Grzegorz Laszuk
08-09.10.2023, godz. 19.00

Łysi Reklama Production powracają. Kontynuując serię poradniczą w polskim teatrze Kmiecik i Laszuk skupią się na bieżącej polityce. “Jak wygrać wybory. Poradnik” odpowie na wszystkie Wasze pytania: gdzie postawić krzyżyk, którą wybrać partię, co kupić na śniadanie i z kim pójść na (powyborczą) kolację. Performatywnie utalentowani, intelektualnie odważni, wizualnie zaskakujący, muzycznie progresywni – Łysi Reklama Production na rzecz demokracji!

fot. mat. teatru

PREMIERA! Dziewczyny
reż. Gosia Wdowik
13-14.10.2023, g. 19.00 / 15.10.2023, g. 18.00


„Pierwszy raz spotkałyśmy się ze Stefą, Mimi, Jagodą, Wiktorią i Polą w 2016 roku. Przygotowywałyśmy wspólnie spektakl „Dziewczynki” w Teatrze Studio, w którym chciałyśmy opowiedzieć o doświadczeniu bycia dziewczynką oraz o tym, jak jej ciało – i symboliczna postać – funkcjonuje w kulturze. Spektakl był grany przez dwa lata, a więc w jego trakcie bohaterki zaczęły się zmieniać. Wyrastały z kostiumów i wyrastały ze scen. Zainteresowało nas to, w jaki sposób upływ czasu można uchwycić i przekształcić w formę performatywną. Jak opowiadać historię, w której i punkt kulminacyjny i puenta pozostają jeszcze nieznane? Czym jest doświadczanie upływu czasu? Czy czas i historia to zawsze to samo?” - Gosia Wdowik

fot. mat. teatru

SPEKTAKL
Urząd Dzielnicy Warszawa Śródmieście zaprasza:
Emma, reż. Mikita Iljińczyk
18-19.10.2023, g. 19.00

Tekst i spektakl „Emma” to kolejna edycja pracy białoruskiego dramaturga i reżysera Mikity Iljińczyka w Polsce. Główną inspiracją tekstu jest idea „zysku w czasie wojny”. Istotą projektu nie jest wypowiedź polityczna, ale próba przedstawienia bohaterów od strony psychologicznej. Na pierwszym planie jest historia kobiety – jej samotności i transformacji, a polityczne i społeczne konteksty stanowią jedynie tło. I oczywiście, temat biznesu na wojnie. Tekst oparty jest na prawdziwej historii rodziny mieszkającej w Warszawie. Zadaniem autora było przekształcenie tej sytuacji w formę artystyczną dotykającą wszystkich problemów związanych z sytuacją w tej rodzinie. Sztuka ma również na celu ukazanie tematów związanych z sytuacją imigrantów ze Wschodu w Polsce.

fot. mat. teatru

SPEKTAKL
Czarny to mój szczęśliwy kolor
chor. Michał Przybyła
21-22.10.2023, g. 19.00

Spektakl Michała Przybyły (choreografia i wykonanie) i Marcina Miętusa (dramaturgia) porusza zagadnienie dezintegracji ciała, stanowiącego archiwum gestów i emocji. Jak ująć własne doświadczenia za pomocą ruchu? Czy taniec może być świadectwem przemiany? „Czarny to mój szczęśliwy kolor” opowiada
o możliwości. O przyzwoleniu sobie na świadome podejmowanie decyzji, wynikających z głębi ciała, na przekór zewnętrznym ramom i formatom – ciasnym, ograniczającym, budzącym wątpliwości. To niekończący się proces obnażania i transformacji, w którym ciało performera staje się podmiotem, dążącym do pełnej integracji, samoakceptacji oraz odkrywania na nowo swojego potencjału.

fot. mat. teatru

TEATR
SOSZ FEST: Spotkanie wokół dramatów Pawła Soszyńskiego
27.10.2023, g. 19.00

Zderzenia melancholii i queerowej wyobraźni, poczucia humoru i karkołomnych intelektualnych ciągów, brutalnej groteski i gorzkich samorozliczeń – wszystko to znajdziemy w tekstach dramatycznych Pawła Soszyńskiego – krytyka teatralnego, pisarza i dramaturga zebranych w tomie „Teo. Dramaty”. O tekstach Soszyńskiego porozmawiają Weronika Murek, Błażej Warkocki, Joanna Ostrowska i Witold Mrozek. Potem zapraszamy na toast za pamięć, wspomnienia i refleksje.

Wstęp wolny.

fot. mat. teatru

SOSZ FEST: Sada Yakko, reż. Hana Umeda
28.10.2023, g. 19.00

Sada Yakko była gejszą i tancerką, a także pierwszą propagatorką japońskiego teatru na Zachodzie oraz pierwszą zawodową aktorką nowoczesnej Japonii. Jej postać stała się inspiracją dla młodopolskich artystów – „sensacją egzotycznej natury”. Ponad sto lat później Hana Umeda, pół-Japonka, pół-Polka próbuje przywrócić na polskie sceny klasyczny taniec japoński, który na przestrzeni XX wieku został już niemal całkowicie zapomniany. Będąc bezpośrednią uczennicą głowy szkoły Hanasaki-ryu, mistrzyni tańca jiutamai, Hanasaki Tokijyo, stara się przekazać tajniki japońskiego tańca swoim polskim uczennicom. Występuje jednak głównie w charakterze egzotycznej atrakcji podczas wydarzeń związanych z japońską kulturą. Szukając wspólnoty ze swoją o sto lat starszą koleżanką po fachu, Umeda próbuje przywołać szczątki scenicznego ciała Sady Yakko.

fot. mat. teatru

SOSZ FEST: Treser much - czytanie performatywne
29.10.2023, g. 17.00

Premierowe czytanie  „Tresera much”- ostatniej sztuki Soszyńskiego. To wyjątkowe wydarzenie performatywne, w którym wezmą udział Cezary Tomaszewski, Zuzanna Wrońska, Wojciech Grudziński i Wiktoria Walendzik, a dramaturgią zajmie się Klaudia Hartung-Wójciak.

Wstęp wolny.

fot. mat. teatru

SOSZ FEST: RODOS, reż. Wojciech Grudziński
29.10.2023, g. 19.00

W żargonie działkowców „byłem na RODOS” nawiązuje do taniego wypoczynku na łonie natury. RODOS (Rodzinne Ogrody Działkowe Ogrodzone Siatką) są kojarzone z rekreacją i relaksem. To również przestrzeń pełna zagadek i tajemnic, miejsce odosobnienia, gdzie łatwiej ukryć coś „niestosownego”. Projekt RODOS to nie tylko wycieczka krajoznawcza, ale też cruising podziemia działkowców. W RODOS usłyszymy miłosne piosenki i strofy pełne żalu, zobaczymy potyczki i umizgi. Wieczorem, gdy labirynt działek spowije dym grilla, gdy poziomki i czereśnie odetchną ciężko po całym dniu słońca, a trawniki nastroszą się pod wpływem wieczornej rosy, poznamy działkowych bohaterów, amantów i komediantów, usłyszymy baśnie i prawdziwe historie.

Źródło:

Materiał nadesłany