EN

7.09.2023, 08:37 Wersja do druku

Warszawa. Panel „Well-being. Well-art. Well-dance” podczas 22. edycji Festiwalu Ciało/Umysł

7 października w STUDIO teatrgalerii odbędzie się panel dyskusyjny w języku angielskim „Well-being. Well-art. Well-dance”, będący wydarzeniem towarzyszącym 22. edycji Festiwalu Ciało/Umysł.

fot. mat. organizatora

Wstęp wolny - ZAREJESTRUJ SIĘ

Artysta, często uznawany za postać pełną kontrastów, budzi skrajne emocje jako człowiek i jako twórca. O artystach tańca wiemy mniej, ciszej. Jednak nie są oni wolni od stereotypów określających prawdziwego artystę jako szalonego, cierpiącego, pełnego namiętności, wzniosłych uczuć, melancholii. To uczucia/atrybuty, które cieszą się społecznym uznaniem, są interpretowane jako oznaka wielkiego geniuszu. O ile dobrostan widza znajduje swoje miejsce w dyskursie artystycznym czy społecznym, istnienie, a przede wszystkim tworzenie dobrostanu artysty tańca, jego warunków i kultury pracy próbowało się do tej pory przemilczeć. W dobie odkrywania, ujawniania sytuacji represyjnych rozpoczynamy rozmowę o zdrowiu psychicznym tych, którzy taniec tworzą. Kiedy praca twórcza staje się radością i dobrodziejstwem, a kiedy przekleństwem i cierpieniem? Jakie czynniki tłumią spontaniczność myślenia i są represyjne względem twórczości? Jak konstruktywnie, skutecznie i twórczo radzić sobie z nową rzeczywistością?

Nad tymi pytaniami zastanowimy się wspólnie z naszymi gośćmi z Wielkiej Brytanii,Niemiec, Finlandii i Polski – praktykami i teoretykami.Uczestniczą oni w zmianach zachodzących w systemach edukacyjnych, tworzą programy uwzględniające psychofizyczny dobrostan tancerza oraz warunki jego pracy, wspierają zdrowie artystów, są świadomi ich potrzeb i niedoborów. Paneliści i panelistki podzielą się swoimi doświadczeniami z różnych perspektyw: twórców i twórczyń, pedagogów i pedagożek, edukatorów i edukatorek, historyków i historyczek tańca.

Well-being. Well-art. Well-dance.
Panel dyskusyjny w języku angielskim
Wydarzenia towarzyszące 22. edycji Festiwalu Ciało/Umysł

7 października, g. 12.00-14.00 i 15.00-17.00
STUDIO teatrgaleria, Modelatornia

Udział biorą:

dra Emilia Cholewicka (PL), moderatorka – ekonomistka kultury, kulturoznawczyni, adiunktka na Uniwersytecie SWPS, pracowniczka Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną; tancerka, absolwentka OSB im. R. Turczynowicza; stypendystka MNiSW, NIMiT-u, a także Rektora i Dziekana SWPS. Brała udział w takich projektach, jak Szacowanie liczebności artystów, twórców i wykonawców w Polsce a także CICERONE (Horyzont 2020). Naukowo zajmuje się rynkiem pracy artystek i artystów, kobietami na rynku pracy, związkami ekonomii, kultury i sztuki, a także zagadnieniami z dziedziny dance studieswomen i feministstudies.

Amy Draper (UK) – reżyserka teatralna, trenerka i trenerka kobiet. Reżyserowała od świetlic po Royal Shakespeare Company. Jej pasją jest tworzenie nowego teatru muzycznego. Jest doświadczonym praktykiem edukacyjnym m.in. w RSC i National Theatre. Regularnie prowadzi warsztaty dla uniwersytetów i szkół teatralnych, takich jak Bath Spa University, gdzie jest wykładowczynią. Na 22. C/U prowadzi warsztaty “Menstrual Cycle Awareness in the Creative Process”. Podczas panelu chce zwrócić uwagę na świadomość zdrowia menstruacyjnego jako czynnika, który ma istotnie wpływ na indywidualne samopoczucie artystki oraz grupy, a także na twórczy proces.

Rafał Dziemidok (PL/DE) – choreograf, performer, pisarz. Tworzy projekty autorskie, pracuje w teatrze, operze, filmie, pisze teksty teatralne. Studiował taniec i prawo – w Polsce, na Węgrzech i w USA. Tańczył z Dada von Bzdülöw, Gdańskim Teatrem Tańca i węgierską Compagnie Yvette Bozsik. Współtworzy grupę artystyczną Koncentrat. Jego prace prezentowane były, m.in. na Polskiej Platformie Tańca oraz w ramach selekcji sieci Aerowaves (2011, „Kra”).Od 2012 r. mieszka w Berlinie. Od 2001 regularnie prezentuje swoje prace na C/U, w tym roku premierę „Bestseller”. Podczas panelu podzieli się doświadczeniem praktyki tanecznej zwracając uwagę na dysfunkcyjny system.

Małgorzata Dzierżon (PL/UK), moderatorka – choreografka, producentka i pedagożka tańca. Kierowniczka Baletu Opery Wrocławskiej. Występowała na najbardziej renomowanych scenach z zespołami takimi jak Rambert, Gothenburg Ballet i Royal Danish Ballet oraz gościnnie z Waynem McGregorem i Ballet Boyz. Wykładała w Royal Academy of Dance, a także gościnnie w Royal Ballet School i Central School of Ballet w Londynie. Była artystką-rezydentką w Akademii Sztuk Performatywnych w Hong Kongu w 2020 oraz pracowała przez wiele lat jako dyrektorka artystyczna i producentka z zespołem Fertile Ground i New Movement Collective w Wielkiej Brytanii.

Jagoda Ignaczak (PL) – filolożka polska, teatrolożka, historyczka tańca. Działalność zawodową rozpoczęła jako pedagożka w Klinice Psychiatrycznej AM w Łodzi. W latach 1987-1997 była starszą asystentką w Zakładzie Dramatu i Teatru UŁ. Od 1989 do 2016 kierowniczka literacka, dramaturżka i rzeczniczka prasowa Polskiego Teatru Tańca. Wykładowczyni Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na UMFC w Warszawie i na kierunku taniec w AWF w Poznaniu. W panelowym wystąpieniu przyjrzy się sztuce tańca jako sztuce transgranicznej i zjawisku społecznemu, nie wolnemu od sytuacji represyjnych, rewidując postawy i definicje, jakie dokonały się w historii tańca XX i XXI wieku.

Erin Sanchez (UK) – rzeczniczka, edukatorka i badaczka zdrowia fizycznego i psychicznego tancerzy. Współautorka książki „Performance Psychology for Dancers”. Prowadzi kursy Empowering Dance© dla nauczycieli oraz warsztaty dla profesjonalistów i studentów tańca. Zarządza brytyjskim Narodowym Instytutem Medycyny Tańca i Nauki o Tańcu (NIDMS) oraz działem ds. Zdrowia, Dobrostanu i Performansu w One Dance UK – organizacji zrzeszającej brytyjskich działaczy i ekspertów z sektora tańca. Działając na różnych polach zawodowych, lobbuje za rozwojem usług psychologicznych, opartych na zasadach pozytywnego wsparcia i rozwijania mocnych stron oraz za szerzeniem edukacji psychologicznej, wdrażaniem zdrowych warunków pracy i szkolenia tej grupy zawodowej. Podczas panelu podzieli się swoim doświadczeniem wspierania tancerzy w ich zdrowiu psychicznym, rozwoju i karierze.

Marta Wołowiec (PL) – performerka, choreografka, tancerka, pedagożka i menedżerka tańca. Absolwentka kulturoznawstwa oraz zarządzania kulturą i mediami. Kierowniczka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Tworzy solo i kolektywnie, na scenach tanecznych, muzycznych i teatralnych, w Polsce i za granicą. W pracach choreograficznych eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. W tym roku po raz pierwszy pokaże swoją pracę na C/U („Tens”). Podczas panelu zwróci uwagę na presję związaną z wykonywaniem zawodu, nieprzewidywalność, brak zdrowej rutyny, nadmierną odpowiedzialność, a także na ideę zrównoważonego rozwoju w obrębie pracy własnej.

dr Paulina Wycichowska (PL)  kierowniczka Zakładu Tańca AWF Poznań. Choreografka, nauczycielka akademicka, pedagożka tańca i tancerka, arteterapeutka. Interesuje ją holistyczne i interdyscyplinarne podejście do człowieka, procesów nauczania i uczenia się, uprawiania i upowszechniania sztuki. Prowadzi zajęcia związane z tańcem, a także treningi uważności i kreatywności w ramach warsztatów rozwojowych. Podczas panelu skoncentruje się na temacie budowania i jakości empatycznej relacji poprzez praktykę-doświadczanie tańca/świadomego ruchu.

Simo Vassinen (FI/DE)  tancerz, performer, pisarz, tłumacz i body worker. W swoich pracach łączy transcendencję tańca i kultury rave z psychoanalizą, medytacją dynamiczną, pracą z ciałem i futurologią. W przeszłości brał na warsztat m.in. emocje związane ze zmianami klimatu i Konkurs Piosenki Eurowizji. Często łączy badania społeczne i dziennikarstwo z tańcem i fizycznością. Prowadzi badania nad zdrowiem psychicznym tancerzy, m.in. jako członek grupy roboczej ds. kultury pracy przy stowarzyszeniu ludzi tańca ZTB Berlin. W panelu podzieli się przemyśleniami na temat emocjonalnego i psychicznego życia tancerzy podczas pandemii w Berlinie w oparciu o prowadzone przez siebie badania i wywiady, a także refleksją nad niezbędnymi praktykami ciała w miesiącach izolacji oraz opowie o ekscytującym rozkwicie kultury tańca.

Kuratorki: Emilia Cholewicka, Edyta Kozak, Aleksandra Rembowska

Partner: Warszawskie Obserwatorium Kultury

Projekt współfinansowany jako część projektu Exchange/Change British Council UK/ Poland Arts Scoping Grants 2023, UK/ Poland Season 2025.

***

22. Ciało/Umysł

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

6-8 października 2023, Warszawa, STUDIO teatrgaleria

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawę
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy: STUDIO teatrgaleria, British Council

Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Chilli Zet, taniecPOLSKA.pl, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, e-Teatr, Miesięcznik „Teatr”, Strona Tańca, Magazyn „Taniec”, Teatrologia.Info

www.cialoumysl.pl

Ciało/Umysł to jeden z najstarszych festiwali tańca w Polsce, miejsce wielu ważnych wydarzeń, odkryć, międzynarodowej współpracy. Konsekwentnie promuje niezależną światową sztukę tańca ze szczególnym nastawieniem na dialog międzykulturowy, wspieranie empatii, wzajemnego zrozumienia i szacunku. Jego powstanie w 1995 roku wiązało się z potrzebą prezentacji prac pierwszej generacji choreografów tańca współczesnego w Polsce po 1989 roku. Dziś festiwal jest imprezą cykliczną, która wypracowała sobie rozpoznawalną na świecie markę jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych tematyce tańca współczesnego w Polsce.

Przez pryzmat europejskiego kraju C/U poszukuje odpowiedzi na istotne pytania natury moralnej i etycznej dzisiejszego świata. Zwraca uwagę na stereotypy tworzone i podtrzymywane przez media, dotyczące wizerunku ciała, pozycji społecznych i wieku. Sięga do prawdziwych ludzkich potrzeb, także w kontekście poszukiwań tożsamości – osobistej, artystycznej, społecznej, kulturowej. Przypomina historię tańca, z której czerpie i odkodowuje ją na nowo, a także na nowo interpretuje polską i światową klasykę taneczną.

Ważnym i charakterystycznym elementem programowym jest czerpanie z potencjału i talentu mieszkańców stolicy, angażowanie do wspólnego działania profesjonalistów i amatorów tańca.

Źródło:

Materiał nadesłany