Po przerwie wakacyjnej Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie rozpoczyna nowy sezon 2023-2024, któremu towarzyszy hasło: „Praktyki nadziei”.
Będziemy ich szukać w działaniach na rzecz lepszego, bardziej wspólnotowego społeczeństwa. Dlatego w tym sezonie szczególnie skupimy się na opowieściach często wypychanych poza główny nurt debaty publicznej.
Już 7 września zostanie zagrany „Melodramat” w reż. Anny Smolar, spektakl inspirowany opowiadaniem „Pętla” Marka Hłaski i filmem Wojciecha Jerzego Hasa o tym samym tytule. „Melodramat” opowiada o mechanizmach współuzależnienia nie tylko w relacji romantycznej, ale także zawodowej i rodzinnej. Został uznany za jeden z najważniejszych spektakli poprzedniego sezonu. W kolejnych tygodniach na nasz afisz wrócą dobrze znane i cenione tytuły, takie jak m.in.: political fiction „Radio Mariia” w reż. Rozy Sarkisian, „Jądro ciemności” na podstawie opowiadania Josepha Conrada w reż. Pawła Łysaka, „Strach zżerać duszę” w reż. Agnieszki Jakimiak na podstawie filmu Fassbindera, a także „Opowieści niemoralne” w reż. Jakuba Skrzywanka, „Przedwiośnie” w reż. Pawła Łysaka oraz „Twarzą w twarz” w reż. Mai Kleczewskiej na podstawie filmów Bergmana z nagradzaną rolą Karoliny Adamczyk.
Pierwszą premierą nowego sezonu, już 21 września, będzie „Co gryzie Gilberta Grape’a” w reżyserii Karoliny Kowalczyk i z dramaturgią Natalii Królak. Spektakl na podstawie powieści Petera Hedgesa to opowieść o rodzinie, jej wewnętrznych konfliktach oraz trudnej miłości, które ukazują pewne ogólne napięcia społeczne, stereotypy i poziomy wykluczenia. Przedstawienie powstaje w ramach projektu „Zmiana – Teraz!”, realizowanego przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
Tydzień później swój najnowszy spektakl „MATKI. PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” zaprezentuje Marta Górnicka wraz z zespołem 21 kobiet z Ukrainy, Białorusi i Polski. Producentem spektaklu jest Fundacja CHÓR KOBIET, która rozpoczęła ten projekt dzięki wsparciu m.st. Warszawy oraz wielu partnerów z Polski i zagranicy. „MATKI” to spektakl chóralny oddający głos prawdziwemu, kobiecemu doświadczeniu; wychodzi od tradycji szczedriwki – ukraińskiej, przedchrześcijańskiej pieśni noworocznej wykonywanej w formie osobistych życzeń na lepsze czasy. Po premierze w Teatrze Powszechnym, który jest jednym z koproducentów, zaplanowano międzynarodowe tournée, obejmujące pokazy m.in. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Austrii oraz podczas Festiwalu Teatralnego w Awinionie.
20 października czeka nas premiera spektaklu dla młodszej widowni – będzie to „Król zwierząt” w reż. Karoliny Porcari na podstawie „Baśni włoskich” Itala Calvina. Spektakl powstaje we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury, a zaraz po warszawskiej premierze, w listopadzie, weźmie udział w krakowskim festiwalu Mała Boska Komedia. „Król zwierząt” to historia dzielnej Stelliny i jej zwierzęcych przyjaciół, którzy w obliczu poważnego zagrożenia muszą wziąć udział w walce dobra ze złem, w ramach której na szczęście dozwolone są magiczne moce.
W połowie listopada zaprezentujemy spektakl „Imperium” Fundacji Strefa WolnoSłowa. Pokazy work in progress odbyły się w nurcie off tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego. „Imperium” to historia zainspirowana „Makbetem” Szekspira oraz doświadczeniami migrantów i osób pomagających na pograniczu polsko-białoruskim.
Ostatnią premierą w 2023 roku będzie farsa polityczna włoskiego dramatopisarza i noblisty Dario Fo – „Przypadkowa śmierć anarchisty” (18 listopada) w reżyserii Michała Zadary. Opowieść o zderzeniu tzw. zwykłego obywatela z machiną państwa i narzędziami opresji służb, w obecnym czasie staje się coraz bardziej aktualna i przynosi ożywczą refleksję.
W nowym roku, na wiosnę, do Teatru Powszechnego powróci Jakub Skrzywanek, reżyser m.in. „Mein Kampf” i „Opowieści niemoralnych”. Jego kolejny spektakl pod roboczym tytułem „Człowiek z papieru” będzie koprodukcją z Przeglądem Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Premiera już pod koniec marca 2024. Pod koniec sezonu pracę w Teatrze Powszechnym rozpocznie także Katarzyna Szyngiera, która wyreżyseruje spektakl na podstawie śledztwa reporterskiego Mirosława Wlekłego.
W okresie niepokojów i obaw związanych z wojną za naszą wschodnią granicą, kryzysem ekonomicznym, klimatycznym, migracyjnym i starciami politycznymi, ważne jest budowanie alternatywnej, wspólnotowej opowieści. Dlatego programowe „praktykowanie nadziei” rozumiemy – obok konkretnych działań i postaw – jako tworzenie nowych, wielowątkowych i wspólnotowych historii o naszej rzeczywistości. Te historie będą wątkiem przewodnim wszystkich premier i działań, jakie podejmiemy w tym sezonie. Mamy nadzieję odnajdywać w nich siłę, inspirację i narzędzia do budowania lepszej rzeczywistości. Zapraszamy Państwa do tej wspólnej podróży!