18 lutego w Kinie Luna odbędzie się pokaz monodramu "Ostatnie 300 metrów" w reż. Bartosz Kulas i w wykonaniu Lidii Olszak.
Twórcy poszukują odpowiedzi na pytanie o ostatnią drogę Wandy Rutkiewicz zarówno w wymiarze realistycznym, jak i symbolicznym. W wysokich górach umiera się inaczej niż gdziekolwiek indziej. Na stałe zapisała się w świadomości Polaków, nie tylko miłośników gór. Spektakl jest próbą odtworzenia owianych tajemnicą od ćwierćwiecza chwil kończących jej życie. Ostatni kontakt z Rutkiewicz miał miejsce tuż pod szczytem Kanczendzongi. Czy zdobyła swój dziewiąty ośmiotysięcznik – nie wiadomo. Ten czas, którego nigdy nie poznamy, jest tematem przedstawienia.
26 maja 1992 roku agencja Reutera podała komunikat o zaginięciu Wandy Rutkiewicz. Za oficjalną datę jej śmierci uznano 13 maja – pierwszy dzień, w którym nie nawiązano z nią kontaktu przez radiotelefon.
„To obraz kobiety surowo doświadczonej przez los, miotanej silnymi uczuciami, skrywanymi pod maską zachowawczości, zdeterminowanej i zdolnej przezwyciężyć wszelkie trudności. Wydaje się, że jest to obraz dużo prawdziwszy niż ten, który latami uporczywie lansowano niejako w opozycji do męskich hegemonów polskiego himalaizmu, w narracji których Rutkiewicz bywała osobą zmanierowaną, zarozumiałą i wyrachowaną” [Ilona Łęcka, wspinanie.pl]
„...po tym przedstawieniu „wszystko w człowieku boli” od nagromadzonych emocji i ciągłego napięcia. To nie jest radosna historia o zdobywaniu, raczej opowieść o radzeniu sobie z utratą i natłokiem wspomnień. Historia pasji ponad granice wyobraźni, w dodatku naładowana skrajnymi emocjami, które potrzebują czasu, by ulecieć. To nieco inne spojrzenie na świat Wandy Rutkiewicz, niż ten znany z mediów i niektórych książek.” [Andrzej Otrębski, „n.p.m.”]
„Scenariusz (…) jest wypadkową dostępnych publikacji na temat życia i osoby Wandy. Czasem z nimi dyskutuje, czasem obraca je o 180 stopni na własne potrzeby, jednak niewątpliwie jest próbą reinterpretacji mitu Rutkiewicz. Wieńcząca go scena, na którą mógłbym patrzeć w nieskończoność, ukazuje nam zwycięstwo Wandy Rutkiewicz w najpiękniejszej, ale i zarazem najtrudniejszej walce człowieka, jaką jest życie samo w sobie”. [Łukasz Mucha].
2022 rokiem Wandy Rutkiewicz
W roli Wandy - Lidia Olszak
18 lutego, godz. 20.30
Kino Luna, ul. Marszałkowska 28, Warszawa
***
Reżyseria/ scenografia/ projekcje: Bartosz Kulas
Scenariusz: Patrycja Babicka, Magdalena Zarębska-Węgrzyn
Kostiumy: Małgorzata Chruściel
Muzyka: Łukasz Pieprzyk
Reżyseria świateł: Marek Oleniacz
Asystent scenografa: Adam Szymański
Asystent reżysera/ inspicjent/ sufler: Monika Handzlik
Obsada: Lidia Olszak jako Wanda Rutkiewicz
Produkcja: Teatr Bagatela w Krakowie
Spektakl prezentowany w ramach Nocy Himalajskiej organizowanej przez Polskie Himalaje. Bilety dostępne w przedsprzedaży: https://www.kinoluna.pl/filmy/noc-himalajska-ostatnie-300-metrow-historia-inspirowana-zyciem-wandy-rutkiewicz
Szczegóły w wydarzeniu: https://fb.me/e/30efVZhYn