Spektakl „Matki. Pieśń na czas wojny” w reżyserii Marty Górnickiej będzie prezentowany już 9, 10 i 11 lipca w ramach Festiwalu Teatralnego w Awinionie. Aż trzy pokazy dla prawie 7500 osób w historycznym Pałacu papieskim, w czasie najstarszego festiwalu teatralnego w Europie, to zwieńczenie bardzo intensywnego międzynarodowego tournée Chóru Kobiet w tym sezonie. Spektakl będzie ponownie prezentowany w Polsce, na scenie koproducenta, czyli Teatru Powszechnym w Warszawie, już po wakacjach – w październiku i listopadzie.
W przedstawieniu występuje na scenie 21 kobiet z Ukrainy, Białorusi i Polski, w wieku od 10 do 72 lat. „MATKI” to spektakl chóralny o doświadczeniu wojny i cyklu przemocy, który wydaje się niemożliwy do przełamania, i marzeniach o odnowie świata na innych zasadach.
Jak podkreśla Marta Górnicka, reżyserka spektaklu:
– Naszym spektaklem chcemy przypomnieć w Awinionie o brutalności wojny w Ukrainie, a także wskazać na konieczność niełatwych z geopolitycznego punktu widzenia sojuszy solidarności. Chcemy otworzyć widzów na refleksje nad mechanizmami obronnymi, które w nas działają, ale także na naszą sprawczość jako aktorów społecznych. Każdy z nas codziennie podejmuje decyzje, które mają określone konsekwencje polityczne. Co minutę decydujemy, czy będziemy rozpowszechniać informacje o potrzebujących, czy coś dla nich zrobimy, czy wolimy trzymać się z daleka od horroru.
Kiedy Ukraina i wojna w Ukrainie znikają z pierwszych stron gazet, jesteśmy głosem tej wojny w Europie i na świecie, ale także uniwersalnym głosem wszystkich prześladowanych i zmuszonych do ucieczki. Kiedy obrazy wojny blakną, chcemy być głosem, który podtrzymuje te obrazy przy życiu.
Wierzę, że głos – Polek, Ukrainek i Białorusinek, zjednoczonych wspólnym doświadczeniem rosyjskiej przemocy, wciąż obecnej w naszej kolektywnej pamięci, i mocna forma mojego teatru chórowego, wybrzmią w sercu festiwalu w Awinionie w szczególny sposób.
„MATKI” otrzymały Nagrodę Publiczności dla najlepszego spektaklu XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Spektakl został uznany przez czasopismo „Nachtkritik” za jeden z najważniejszych w sezonie 2023/2024 w niemieckojęzycznym teatrze.
– Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że spektakl, którego jesteśmy koproducentem i który miał swoją premierę na naszej scenie, będzie prezentowany na jednym z najbardziej prestiżowych festiwali teatralnych na świecie. „MATKI” to dla nas bardzo ważne doświadczenie zarówno teatralne, jak i wspólnotowe. Reakcje widowni i kolejne zaproszenia z zagranicy mówią same za siebie. Ten spektakl pełni ważną funkcję z zakresu naszej misji – poza wysokim poziomem artystycznym, niesie niezwykle potrzebne, realne świadectwo dot. wojny, przemocy i siły przetrwania. Oddziaływanie „MATEK” wśród widowni teatrów całej Europy to dowód sprawczości teatru – mówi Paweł Łysak, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie.
Producentem spektaklu jest Fundacja CHÓR KOBIET, a koproducentami oprócz Teatru Powszechnego w Warszawie także: Maxim Gorki Theater w Berlinie, Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne, Festival d’Avignon, SPRING Performing Arts Festival oraz Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur. Projekt realizowany jest dzięki wsparciu miasta stołecznego Warszawy, we współpracy z Allianz Foundation.
TERMINARZ MIĘDZYNARODOWEGO TOURNÉE:
4, 5 i 6 października 2023 – Maillon Théâtre de Strasbourg Scène européenne (Francja)
3, 4 i 9 listopada 2023; 10,11 stycznia 2024; 17, 18 lutego 2024; 1 września 2024 oraz 2 listopada 2024 – Maxim Gorki Theater (Berlin, Niemcy)
9 marca 2024 – Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi
24 marca 2024 – 44. Przegląd Piosenki Aktorskiej (Wrocław)
27 i 28 marca 2024 – El Teatre Lliure de Barcelona (Hiszpania)
11 kwietnia 2024 – Düsseldorfer Schauspielhaus – Fokus Ukraine — Europäisches Theaterfestival (Niemcy)
18 i 19 maja 2024 – Piccolo Teatro – PRESENTE INDICATIVO | Milano Porta Europa (Włochy)
23 maja 2024 – Stadsschouwburg Utrecht (Municipal Theatre Utrecht) – Spring Performing Arts Festival (Holandia)
25 maja 2024 – DHC-Halle Hannover – KunstFestspiele Herrenhausen (Niemcy)
28 maja 2024 – Dampfzentrale – THEATERFESTIVAL BERN (Szwajcaria)
5 i 6 czerwca 2024 – Landestheater Niederosterreich et Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur (Austria)
15 i 16 czerwca 2024 – Theatre Democracy Festival (Freiburg, Niemcy)
9, 10 i 11 lipca 2024 – Cour d'honneur du Palais des papes (Pałac papieski) – Festiwal Teatralny w Awinionie (Francja)
15 i 16 sierpnia 2024 – Zürcher Theater Spektakel (Szwajcaria)
29 i 30 sierpnia 2024 – Comédie de Genève (Szwajcaria)
9 i 11 października 2024 – Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine (Bordeaux, Francja)
15 i 19 października 2024 – Théâtre du Rond-Point (Paryż, Francja)
24 i 25 października 2024 – Festival Sens Interdits (Lyon, Francja)
7 listopada 2024 – Euro-Scene Leipzig Theatre Festival (Lipsk, Niemcy).
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O SPEKTAKLU
„MATKI. PIEŚŃ NA CZAS WOJNY”
Premiera: 29 września 2023, Teatr Powszechny, Warszawa.
Premiera niemiecka: 4 listopada 2023, Maxim Gorki Theater, Berlin.
Premiera francuska: 4 października 2023, Maillon, Théâtre de la Ville de Strasbourg, Strasburg.
Czas trwania: 55 minut.
aktorki: Liza Kozlova, Palina Dabravoĺskaja, Svitlana Onischak, Kateryna Taran, Svitlana Berestovska, Valeriia Obodianska, Sasha Cherkas, Mariia Tabachuk, Yuliia Ridna, Natalia Mazur, Aleksandra Sroka, Katarzyna Jaźnicka, Bohdana Zazhytska, Anastasiia Kulinich, Hanna Mykhailova, Katerina Aleinikova, Elena Zui-Voitekhovskaya, Kamila Michalska, Maria Robaszkiewicz, Polina Shkliar, Ewa Konstanciak, Volha Kalakoltsava
koncepcja, reżyseria: Marta Górnicka
libretto: Marta Górnicka & zespół (ukraińsko-białorusko-polski)
muzyka: Wojciech Frycz, Marta Górnicka, tradycyjna muzyka ukraińska, białoruska i polska; cytat ze „Szczedriwki” Nikołaja Leontowicza
choreografia: Evelin Facchini
scenografia: Robert Rumas
kostiumy: Joanna Załęska
asystentka kostiumografki: Maria Wierzbicka
współpraca dramaturgiczna: Olga Byrska, Maria Jasińska
wideo, dokumentacja wideo: Michał Rumas, Justyna Orłowska
projekcje wideo: Michał Jankowski
światło: Artur Sienicki
trenerka głosu i przygotowanie wokalne: Joanna Piech-Sławecka
inspicjentka i asystentka reżyserki: Bazhena Shamovich
asystentka choreografki: Maria Bijak
warsztaty ruchowe: Krystyna Lama Szydłowska
ukraińskie tłumaczenie libretta: Olesya Mamchych
białoruskie tłumaczenie libretta: Maria Pushkina
angielskie tłumaczenie libretta: Aleksandra Paszkowska
konsultacja z zakresu entomuzykologii ukraińskiej: Anna Ohrimchuk
konsultacja dot. ukraińskich zabaw dziecięcych: Venera Ibragimova
tłumaczenie podczas prób: Marharyta Huretskaya
przygotowanie napisów: Zofia Szymanowska
producentki z ramienia Fundacji CHÓR KOBIET: Marta Kuźmiak, Iwa Ostrowska
producentki trasy międzynarodowej z ramienia Fundacji CHÓR KOBIET: Alicja Berejowska, Joanna Nuckowska
producentka z ramienia Teatru Powszechnego: Magdalena Płyszewska.
produkcja: Fundacja CHÓR KOBIET
w koprodukcji z: Teatrem Powszechnym w Warszawie; Maxim Gorki Theater (Berlin); Festival d’Avignon; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; SPRING Performing Arts Festival (Utrecht); Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur (Austria)
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Projekt zrealizowany we współpracy z Allianz Foundation.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.