Teatr Tańca Zawirowania zaprasza w marcu na pokazy spektakli „Tańcząc Boską Komedię”, „Opowiedz nam o przyszłości”, „Empty Bodies” z gośćmi specjalnymi oraz „Policzalni”.
14.03 | 19.00 TAŃCZĄC BOSKĄ KOMEDIĘ
To ambitna próba zmierzenia się z dziełem Dantego, który wykreował w czternastym wieku swoją wizję świata pozaziemskiego. Była ona na tyle silna, że przetrwała pokolenia i wciąż oddziałuje na współczesność. W przedstawieniu nie chodzi o to, żeby opowiedzieć wszystkie wątki zawarte w poemacie, gdyż to nie jest możliwe w godzinnym spektaklu, ale żeby choć trochę zbliżyć się do niektórych poruszanych w nim tematów. Tak jak „Boska Komedia” opisywała świat średniowiecza z całym jego bogactwem idei i ostrzegała przed moralnym osądem w zaświatach, tak tancerze próbują zastanowić się nad współczesnym światem, w którym pandemia stawia pod znakiem zapytania ustalone zasady i reguły. Rzecz dzieje się nie w świecie pozaziemskim ani w dawnych czasach, ale tu i teraz. Punktem wyjścia jest refleksja, że przechodząc przez życie można zetknąć się ze swoim Piekłem, Czyśćcem i Niebem. „Tańcząc Boską Komedię” to bardziej impresja dotykająca poszczególnych tematów niż próba ich dogłębnego pogłębiania. To raczej wyzwanie dla choreografa i tancerzy, żeby spróbować zamienić skomplikowany język poezji Dantego, nasycony rozbuchanymi obrazami plastycznymi na język tańca. Chodzi o to, żeby przedstawić równie sugestywny obraz świata, który można podobnie chłonąć za pomocą wszystkich zmysłów i przy jego pomocy pobudzić refleksję nad współczesnym życiem i jego konsekwencjami. To próba wprowadzenia minimum porządku w świat chaosu i nadmiaru, który nas otacza.
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czas trwania: 60 minut
Choreografia: Elwira Piorun
Dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa
Tancerze: Liwia Bargiel, Magdalena Wójcik/Aleksandra Krajewska, Michał Adam Góral, Michał Przybyła
Współpraca twórcza: Gieorgij Puchalski
16.03 | 19.00 OPOWIEDZ NAM O PRZYSZŁOŚCI
„Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi”.
Przedstawienie „Opowiedz nam o przyszłości” jest inspirowane twórczością Lema, a w szczególności jego powieścią „Solaris”. Zajmuje się bohaterem, który skierowany na obcą planetę mierzy się samotnie ze swoimi wspomnieniami, lękami i traumami. Postawiony na przeciwko oceanu, który materializuje jego wizje, musi sam określić, na ile chce im się przeciwstawić, a na ile ulec. Wspaniała metafora ludzkiej egzystencji opisana przez Lema staje się obecnie jeszcze bardziej aktualna w czasach, kiedy technologie próbują manipulować umysłami ludzkimi. Dodatkową wartością przedstawienia jest ruch i taniec stanowiący podstawowy środek przekazu. Dzięki temu historia nabiera głębszego znaczenia. Wszystko to dzieje się to w otoczeniu filmowych realizacji, które już dawno stały się częścią naszego życia. Czy to jest przyszłość czy już teraźniejszość i czy na pewno musi dziać się na obcej planecie?
Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.
Czas trwania: 60 minut
Choreografia: Elwira Piorun
Scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski
Taniec i kreacja: Michał Góral, Anna Banasik
Opracowanie wizualne: Julia Ruszczyńska
Zdjęcia: Piotr Szymański
Animacja: Dominika Struzik
17.03 | 19.00 WIECZÓR DOUBLE BILL: EMPTY BODIES & Māyā
Teatr Tańca ZAWIROWANIA "Empty Bodies" GOŚĆ SPECJALNY: Charly Bouges, Jacob Neff w choreografii "Māyā"
Wieczór DOUBLE BILL "Empty Bodies" oraz goście z Francji Charly Bouges, Jacob Neff w choreografii "Māyā"
“Empty Bodies” to spektakl o strukturze kolażu, gdzie poetyckie obrazy nawiązujące do tematyki relacji matka-dziecko przeplatają się z motywami zaczerpniętymi z życia trzech kobiet,z których każda na swój sposób zmaga się z problemami cielesności. Do kogo należy ciało będące obiektem seksualnym? Jak ciało internalizuje poczucie odrzucenia, dlaczego brak bliskości odbiera głos i prawo do decydowania o sobie? Co gdy ciało nie spełnia już oczekiwań, gdy staje się puste? Czy można je naprawić? Jak funkcjonujemy w świecie idealnych, chudych ciał, które trzeba wyprasować, pozbyć się zmarszczek i innych śladów życia? Czy ciało mające dostęp do płodności i wewnętrznego potencjału może stać się efektem produkcji, obiektem, który można przekształcić?
“Empty Bodies” to spektakl o tęsknocie za połączeniem z naszą pierwotną naturą, za bliskością z matką, która tuli. To także spektakl o głodzie i pustce, które są ceną jaką płacimy za idealny “plastikowy” świat: z wyczerpaną matką, która nie może wykarmić swoich dzieci. To świat gdzie wieje chłodem, dystansem i pustymi przestrzeniami. Stajemy na skraju zagłady ekologicznej, a ziemia po której chodzimy staje się sucha i jałowa.
W spektaklu zobaczymy wiele poetyckich obrazów, nie zabraknie zarówno zabawnych jak i dramatycznych scen, wszystko wyrażone w fizycznym tańcu na najwyższym poziomie.
Uwaga: W spektaklu występują elementy nagości - w jednej ze scen tancerki są topless oraz światła stroboskopowe.
Czas trwania: 50 minut
Źródło zdjęcia: TT ZAWIROWANIA
Taniec: Aleksandra Krajewska, Agata Pankowska, Elwira Piorun
Koncepcja i choreografia: Karolina Kroczak
"Māyā" to spektakl będący próbą nawiązania głębszej komunikacji między ludźmi. Zadaje pytanie o możliwość współpracy, funkcjonowania we wspólnocie, zwłaszcza w sytuacji, gdy ścieżkę porozumienia wytyczają iluzje rzeczywistości, pogoń za dobrami materialnymi, powierzchowne zachowania i relacje. "Māyā" pokazuje proces dochodzenia do prawdy w celu odkrycia siebie i Innego. W buddyzmie oznacza drogę do wyzwolenia.
Choreografia: Charly Bouges, Jacob Neff
Tancerze: Charly Bouges, Jacob Neff
Muzyka: Patrick de Oliveira
18.03, 19.03 | 19.00 POLICZALNI
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark & Teatr Tańca Zawirowania "POLICZALNI"
Teatr Tańca Zawirowania wspólnie z Bytomskim Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark zapraszają na premierą spektaklu "POLICZALNI" w choreografii Anny Piotrowskiej. Projekt powstał w ramach programu produkcyjnego Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.
Liczby tworzą nas i nasze historie. Przychodzimy, jesteśmy i odchodzimy w liczbach. Statystycznie urealniamy w pędzie nasz byt. Świat liczb odkrywa absolutną eksplozję w teraźniejszości. Wyostrza powtarzalność, konstruuje rytuały codzienności.
Świat policzalnych otworzył zasadę i zrozumienie, że nie ma przeszłości, że nie można się cofnąć. Matematyka nie uznaje przeszłości. Brakuje przestrzeni na refleksję, ze względu na ciągły pęd. Liczby są tak pojemne, że poszerzają świat i maksymalizują codzienność.
Liczby, zbiory, ułamki, równania, energia i pęd ich policzalności. 4 strony świata, 2 plus 2, chrzest, komunia, ślub, wesele, pogrzeb, 4 kończyny, nr konta, stypa, 24 kręgi: szyjne, piersiowe, lędźwiowe, 32 zęby, pesel, 2 oczodoły, nr telefonu, 5 linii papilarnych… – ciągła analiza życia przez liczby. Ile to jest raz? Za – raz, raz, te-raz.
Policzalni stali się dla mnie bohaterami przyszłości z przeszłości. Obecni w momencie performensu, a okryci nostalgią mojego spojrzenia. Porywacze, wyrywacze liczb schodzących do zera. Policzalność tworzy pewne napięcie w bohaterach, którzy ulegają bezwiednie presji czasu. Pielgrzymi celebrujący w dzienniku statystycznym, w globalnej energii bycia i doświadczania. (AP)
Zapraszamy na spektakl stworzony w ramach współpracy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark pod dyrekcją artystyczną Anny Piotrowskiej i Teatru Tańca ZAWIROWANIA z Warszawy pod dyrekcją Elwiry Piorun i Włodzimierza Kaczkowskiego. Naszym celem jest poszerzanie pola w wymianie działań i doświadczeń artystycznych, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe rozwiązania.
Teatr Tańca ZAWIROWANIA reprezentują w spektaklu Ewa Noras i Stanisław Bulder, a Teatr Rozbark: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło.
Za koncepcję, choreografię i reżyserię odpowiada Anna Piotrowska, związana obecnie z Teatrem Rozbark, która również działa w środowisku warszawskim, związana szczególnie w latach 1995-2012. Muzykę oryginalną do spektaklu stworzyła Aleksandra Piotrowska.
Projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Czas trwania: 60 minut
Źródło zdjęcia: E. Bisz
Koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska,
Kreacja i wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło,
Muzyka: Aleksandra Piotrowska,
Asystent: Łukasz Szleszyński,
Kreacja przestrzeni, kostiumu i scenografii: Anna Piotrowska,
Realizacja światła: Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka,
Realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Rozwoju Tańca_eferte,
Współprodukcja: FUNDACJA SCENA WSPÓŁCZESNA
Dyrektorzy Teatru Tańca Zawirowania: Elwira Piorun, Włodzimierz Kaczkowski,
Sesja fotograficzna: Aleksandra Staszczyk, Jola Staszczyk
***
BILETY: https://ewejsciowki.pl/warszawa/teatry/teatr-tanca-zawirowania,28