EN

2.03.2023, 17:37 Wersja do druku

Warszawa. Marzec w Operze Kameralnej

W marcu w Warszawskiej Operze Kameralnej przedstawienia i koncerty.

mat. teatru

„La Petite Messe Solennelle” / Gioacchino Rossini
5 marca | Zamek Królewski w Warszawie

Gioacchino Rossini dał nam radość obcowania z dziełem nadzwyczajnym, głębokim ale i pełnym tak typowej dla wcześniejszych oper Mistrza – lekkości.

O dziele „La Petite Messe Solennelle" można powiedzieć, że posiada tytuł kompletnie nieprzystający do rzeczywistości. Pierwotnie powstało jako dosyć kameralne dzieło, i pewnie stąd tytuł Petite. Kompozytor nie krył, że liczebność śpiewaków to nutowe odbicie dwunastu apostołów, odwzorowane z fresku mistrza Leonarda da Vinci Ostatniej wieczerzy. Uznał swoje dzieło za: …ostatni grzech śmiertelny, owoc starości. Co ciekawe, sam Rossini dokonał późniejszej orkiestracji Mszy, jak sam mówił, tylko po to aby nie zrobili tego inni, źle i w sposób nieprzystający do charakteru i brzmienia, któ­re chciał osiągnąć. Zastrzegł też, że można je wykonać dopiero po jego śmierci.

Występują:
Sylwia Krzysiek – sopran | Joanna Lalek – alt | Aleksander Kunach – tenor | Piotr Nowacki – bas | Krzysztof Marosek – fisharmonia | Marta Kostrych – fortepian | Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej | Krzysztof Kusiel-Moroz – Kierownik/Dyrygent

„Telefon”, „Medium” / Gian Carlo Menotti
PREMIERA
premiera: 10 marca, godz. 19.00
spektakle: 11, 17, 18 marca, godz. 19.00
Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, Warszawa

Zapraszamy na dwie wyjątkowe opery, goszczące w ramach jednego spektaklu. Mroczne „Medium” i pełna humoru opera „Telefon” to dzieła amerykańskiego kompozytora i librecisty o włoskich korzeniach Gian Carlo Menottiego (1911-2007). Zaskakująca aktualność tematów podjętych u schyłku lat 40. XX wieku, to tylko jeden z wielu powodów, dla których koniecznie trzeba zobaczyć opery Menottiego.

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Kuba Wnuk | Reżyseria: Jakub Przebindowski | Scenografia: Witold Stefaniak | Kostiumy: Tomasz Ossoliński | Wizualizacja multimedialna: Hektor Werios | Przekład: Michał Wojnarowski

Opery prezentowane na licencji G. Schirmer Inc. i Associated Music Publishers, właścicieli praw autorskich.

PASJA według św. Jana / Jan Sebastian Bach
19 marca | Zamek Królewski w Warszawie

„Pasja" opisująca drogę Jezusa od poj­mania do śmierci na krzyżu, jest modlitwą samego Bacha, jego głębokim wyznaniem wiary. Bach buduje każdą frazą i nutą napięcie – tę niezwykłą tajemnicę, która leży u podstaw istoty chrześcijańskiej wiary. Muzyka zdaje się potwierdzać słuszność słów Mar­cina Lutra, który mówił: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niespotykany u innych balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana.

Warszawska Opera Kameralna z muzyki oratoryjnej uczyniła swoistą wizytówkę za sprawą orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, która za każdym razem dostarcza melomanom wyjątkowe interpretacje bachowskiej muzyki.

Występują:
Natalia Rubiś – sopran | Rafał Tomkiewicz – kontratenor | Aleksander Kunach – tenor (Ewangelista) | Artur Janda – bas (Jezus) | Łukasz Górczyński – bas (Piłat) | Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (Kierownik – Krzysztof Kusiel-Moroz) | Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV | Dyrygent: Michał Maciaszczyk

„Don Giovanni” / Wolfgang Amadeus Mozart
31 marca, 1 i 2 kwietnia | Teatr WOK, al. Solidarności 76b

Po raz kolejny na deskach Opery Kameralnej! Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.

Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami, jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?

Opera w dwóch aktach, recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki | Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski | Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio | Kostiumy: Michał Znaniecki | Choreografia: Inga Pilchowska | Reżyseria światła: Dawid Karolak | Multimedia: Karolina Jacewicz

Występują:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak | Leporello – Adam Zaremba | Donna Anna – Gabriela Legun | Donna Elwira – Karina Skrzeszewska | Zerlina – Paulina Janczaruk-Czarnecka | Don Ottavio – Jarosław Bielecki | Masetto – Sebastian Marszałowicz | Commendatore – Remigiusz Łukomski | Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak | Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV | Dyrygent - Kuba Wnuk | Natalia Gaponenko – pianoforte | Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (Kierownik – Krzysztof Kusiel-Moroz).

Spektakl dla widzów dorosłych!

Źródło:

Materiał nadesłany