Zarząd polskiej sekcji AICT (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych)/ Klubu Krytyki Teatralnej SDRP ustanowił Laur im. Marty Fik, który zamierza przyznawać co roku za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki teatralnej.
W ten sposób wracamy do tradycji honorowania doświadczonych krytyków teatralnych, których dorobek życiowy stanowi wzorzec dla następców.
Patronka Lauru, MARTA FIK/ Marta Fik-Augustyniak (1937–1995), historyczka i krytyczka teatralna należy do najwyżej cenionych koryfeuszek pisarstwa teatralnego.
Córka cenionych pisarzy i humanistów, Ignacego Fika i Heleny Moskwianki, sama wyrosła na wybitną badaczkę i znawczynię kultury. Parała się zarówno badaniami naukowymi jak i pracą pedagogiczną jako profesorka Instytutu Sztuki PAN, wykładowczyni Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz krakowskiej i warszawskiej PWST. Interesowała się powojenną kulturą polską, nie zarzucając przez lata uprawiania recenzji, m.in dla „Teatru” i „Polityki”. Pozostawiła po sobie tomy recenzji, esejów i przekrojów teatralnych: Reżyser ma pomysły, Sezony teatralne, Przeciw czyli za, Trzydzieści pięć sezonów, a także cenne syntezy badawcze: Kultura polska po Jałcie 1944-1981, Kultura marcowa, Autorytecie wróć?
W pierwszej edycji ustanowionego Lauru Zarząd postanowił wyróżnić prof. Bożenę Frankowską, autorkę setek recenzji i wielu ksiażek, opracowań i syntez. m.in. Encyklopedii polskiego teatru. W magazynie internetowym AICT Laureatka opublikowała w ostatnich kilkunastu latach wiele artykuóow i przyczynków, a także monumentalne opracowanie w stulecie odzyskania niepodległosci, przedstawiające 100 naważniejszych wydarzeń i zjawisk teatralnych w Polsce Niepodległej. Specjalne wydania „Yoricka” zawierały jej monografie poświęcone sztuce aktorskiej Anny Lutosławskiej (wydanie papierowe: Anna Lutosławska. Współczesna Modrzejewska, 2022) oraz sztuce aktorskiej Jana Englerta. Laurem im. Marty Fik wieńczymy krytyczkę, badaczke i pedagożkę, która w tym roku obchodzi półwiecze pracy pedagogicznej.
Zarząd polskiej sekcji AICT/ Klubu Krytyki Teatralnej SDRP
Warszawa, 23 listopada 2024 roku