Inne aktualności
- Dolny Śląsk. Recital Iryny Zhytynskiej 02.12.2023 10:54
- Łódź. Weekend premier w teatrach 02.12.2023 08:52
-
Kraków. Festiwal Boska Komedia. Boski teatr z całej Polski 02.12.2023 08:34
-
Tarnów. Premiera spektaklu „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” zainauguruje jubileuszowy XV Festiwal Mała Talia 02.12.2023 08:20
- Świat. 100 lat temu urodziła się Maria Callas 02.12.2023 08:18
- Toruń. Styczeń w Teatrze Horzycy 01.12.2023 21:21
- Warszawa. Grudzień w Nowym Teatrze 01.12.2023 17:17
- Kraków. „Świat indywidualny Tadeusza Kantora” w Cricotece 01.12.2023 16:59
-
Kraj. Poczuj magię nadciągających Świąt. Zobacz specjalne wydarzenia w Multikinie 01.12.2023 16:01
- Warszawa. Sylwestrowe wieczory w Teatrach Och i Polonia 01.12.2023 15:24
-
Kraków. 8 grudnia startuje Boska Komedia 01.12.2023 15:14
- Warszawa. Sajnuk reżyseruje sztukę noblisty. Premiera „Matki i dziecka” Teatru WARSawy 01.12.2023 15:13
- Słupsk. Barwna i świąteczna premiera w Teatrze Tęcza. Od jutra na afiszu „Dziadek do orzechów" 01.12.2023 14:52
-
Nowy RAPTULARZ: Radwan 01.12.2023 14:41
19 czerwca o godz. 19.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się koncert Olgi Pasiecznik z towarzyszeniem Zespołu instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki. Usłyszymy Kantaty J.S. Bacha.
Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 oraz Ich habe genug, BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.
Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 przeznaczona jest na sopran, obój, smyczki i continuo. Technicznie bardzo wymagająca w następujących po sobie recytatywach i ariach ukazuje cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca wdzięczną afirmację wybaczającego Boga.
Nie mniej przejmująca jest kantata Ich habe genug, BWV 82.
Pierwotna jej wersja napisana została na solowy głos basowy, jednak później Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.
PROGRAM
Johann Sebastian Bach
Kantata Ich habe genug, BWV 82a
aria Ich habe genug
recytatyw Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein
aria Schlummert ein, ihr matten Augen
recytatyw Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!
aria Ich freue mich an meinen Tod
Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067
Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement, Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie
Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
recytatyw Mein Herze schwimmt im Blut
aria Stumme Seufzer, stille Klagen
recytatyw Doch Gott muß mir genädig sein
aria Tief gebückt und voller Reue
recytatyw Auf diese Schmerzensreu
chorał Ich, dein betrübtes Kind
aria Wie freudig ist mein Herz
Wykonawcy
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW, DYRYGENT
Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.
Bilety na www.ewejsciowki.pl
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl