Logo
Aktualności

Warszawa. Kobiece doświadczenie w premierze spektaklu choreograficznego „Tkanki Tożsamości”

25.11.2025, 13:01 Wersja do druku

Z wielką radością zapraszamy na premierę „Tkanek Tożsamości” — spektaklu choreograficznego, który oddaje głos kobiecym historiom zapisanym w ciele, pamięci i codzienności. To projekt łączący taniec, muzykę i perspektywę badawczą, aby wydobyć to, co często pozostaje niewypowiedziane — subtelne napięcia, odziedziczone wzorce, gesty, które trwają mimo upływu czasu.

fot. mat. organizatora

W centrum „Tkanek Tożsamości” znajduje się kobiece doświadczenie — wielowarstwowe, emocjonalne, zakorzenione w relacji z własnym ciałem i przekazywanymi między pokoleniami historiami. Spektakl jest próbą zszycia tych pojedynczych narracji w jedną wspólną strukturę, która pulsuje życiem, wrażliwością i siłą.

Jak pamięta ciało? Czy doświadczenia poprzednich pokoleń kobiet zapisują się w naszych gestach, napięciach i sposobie poruszania się? Na te pytania odpowiada spektakl choreograficzny „Tkanki Tożsamości”, pilotażowy projekt nowego kolektywu AFTERMOTHERS.

Projekt bada, w jaki sposób przekazywane pokoleniowo emocje i przekonania kształtują kobiecą tożsamość. Skupia się na trzech pokoleniach kobiet – seniorkach, matkach i córkach – i analizuje, jak zmieniało się ich postrzeganie kobiecości, wolności i tolerancji. To refleksja nad tym, jak historia, realia życia i społeczne napięcia wpływają na sposób, w jaki kobiety widzą siebie i swoje miejsce w świecie.

„Tkanki Tożsamości” to poruszający głos kobiet o pamięci, sile i wolności, o tym, jak to, co niewypowiedziane, pozostaje zapisane w ciele – przekonuje choreografka Liwia Bargieł -Kiełbowicz.

Spektakl ma formę choreograficznego poematu, w którym ciało staje się archiwum pamięci. Ruch, oddech i gest łączą się z muzyką elektroakustyczną Bartłomieja Zajkowskiego, opartą na nagraniach głosów kobiet, szumach i rytmach ciała. Choreografia Liwii Bargieł-Kiełbowicz, tworzona we współpracy z Patrycją Grzywińską i Martą Jarnuszkiewicz, splata się z oprawą wizualną autorstwa Jarnuszkiewicz, tworząc minimalistyczną, emocjonalną przestrzeń.

W spektaklu występują Liwia Bargieł-Kiełbowicz i Patrycja Grzywińska.

Choreografia: Liwia Bargieł-Kiełbowicz we współpracy z Patrycją Grzywińską i Martą Jarnuszkiewicz
Muzyka: Bartłomiej Zajkowski
Oprawa wizualna: Marta Jarnuszkiewicz

Premiera odbędzie się 7 grudnia 2025 r. o godz. 19:00 w Hashtag Labie, a dzień później zaplanowano pokaz popremierowy połączony z rozmową z publicznością.
Projekt współfinansowany jest przez Biuro Kultury m.st. Warszawy i realizowany we współpracy z Hashtag Labem, Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza oraz Open Studio Komuna Warszawa.

Bilety: https://kicket.com/wydarzenia/tkanki-tozsamosci-premiera-spektaklu-choreograficznego-28554?locationId=0191751d-e607-7179-85b7-f30b01856ed0&eventId=324096

***

//AFTERMOTHERS

AFTERMOTHERS to kolektyw artystek i matek, który tworzy wspólnotę opartą na solidarności, zaufaniu i sprawczości. Działamy na przecięciu sztuk wizualnych, choreografii, performansu i działań społecznych, redefiniując kobiecość, macierzyństwo i twórczość. Nazwa AFTERMOTHERS niesie w sobie wiele znaczeń, które odzwierciedlają naszą tożsamość jako kolektywu artystek i matek działających na styku nie tylko dziedzin, ale także porządków: rodzinnego i zawodowego. To właśnie tu, w przestrzeni pomiędzy tym, co prywatne, a tym, co twórcze i publiczne, kształtuje się nasz koncept — miejsca, w którym łączymy doświadczenia macierzyństwa z potrzebą artystycznej ekspresji. AFTERMOTHERS to nasza odpowiedź na niestałość świata kultury i nasze własne doświadczenia: macierzyństwa, wypalenia, braku stabilności finansowej i samotności w procesie twórczym. Chcemy budować markę i środowisko pracy, które daje niezależność i poczucie sensu — w ekonomii, w sztuce i w życiu.

AFTER — to słowo klucz, które kieruje naszą refleksję ku temu, co następuje po momencie zostania matkami, po rozpoczęciu procesu macierzyństwa, który nie jest jednorazowym wydarzeniem, lecz trwałym, wielowymiarowym doświadczeniem rozciągającym się przez całe życie. Doświadczenie macierzyństwa obejmuje różne wymiary — emocjonalny, związany z głębokimi przemianami wewnętrznymi; społeczny, w którym redefiniujemy nasze relacje i role wobec otoczenia; kulturowy, będący dialogiem z tradycjami, oczekiwaniami i stereotypami; oraz zawodowy, w którym balansujemy między potrzebą twórczej ekspresji a odpowiedzialnościami rodzinnymi.

Liwia Bargieł-Kiełbowicz
Absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła min. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun, Waldemara Raźniaka. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Joanna Szalona. Królowa, Tragedia Jana X (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak), Trąbka do słuchania (reż. M.Bednarkiewicz). Reżyserka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Szron/Frost, Body Bank, Encore oraz wspólautorka (razem z Lilianna Krych) performatywnej interpretacji Treatise Corneliusa Cardew (zamowienie Warszawskiej Jesieni 2016). Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła prace Nullpunkt, Pozycja początkowa – wertykalna, Tachypnoe, Projekt Anaberg. Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem. Razem stworzyli cykl prac video Pandemobook, oraz performens Stretching. Od 2024 roku występuje w spektaklu Weroniki Pelczyńskiej Dances for Lucia, realizowanego we współpracy z Klang Forum Wien dla Implustanz Festival.

Marta Jarnuszkiewicz
Artystka wizualna, edukatorka, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych i Warszawskiej Szkoły Filmowej. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów na warszawskiej ASP. Mieszka w Berlinie. Jej prace pokazywane były m.in. w Salonie Akademii w Warszawie, GSW w Opolu, Westergasfabriek w Amsterdamie, Teatrze Nowym w Warszawie, BWA w Zielonej Górze, Lokal_30 w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Mińsku, Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Jest laureatką kilku nagród m.in. Nagrody Głównej w konkursie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów podczas Wro Media Art. W ramach praktyki artystycznej tworzy wielokanałowe instalacje wideo, animacje, kompozycje ruchowe i działania performatywne. Swe prace koncentruje na różnorodnych modelach ruchu wpisanych w rzeczywistość społeczno-polityczną, poszukując w niej krytycznego potencjału. Od dwóch lat w ramach niezależnych badań naukowych przygląda się szerokiemu zagadnieniu edukacji artystycznej, kwestionując jej status quo. W 2024 roku rozpoczęła projekt ART ASK, będący inkubatorem i przestrzenią twórczego i krytycznego dialogu na temat współczesnych praktyk edukacyjnych w polu sztuki. W ramach projektu prowadzi podcast ART ASK dostępny na platformach streamingowych. Jest także pomysłodawczynią i kuratorką platformy 3-ELEMENTS działającej na przecięciu 3 obszarów: sztuki, edukacji i ekologii wzbogacając dyskurs o ekologicznych praktykach artystyczno-edukacyjnych, które czerpią z różnorodności kulturowej, a także wiedzy sytuowanej i wymiany międzygeneracyjnej.

// POZOSTALI TWÓRCY

Patrycja Grzywińska – aktorka i tancerka, absolwentka aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie (2021). Występowała m.in. w Teatrze Narodowym, Teatrze Rampa i Collegium Nobilium. Łączy pracę sceniczną z choreografią i ruchem performatywnym

Bartłomiej Zajkowski - pianista, kompozytor, producent muzyczny. Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, kształcąc się m.in. u prof. Jana Ekiera i prof. Elżbiety Tarnawskiej. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Występował na festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny w Dusznikach-Zdroju, La Folle Journée, Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Kwartesencja. Prawykonywał utwory A. Wernera, A. Foltyna, A. Gryki i H. Kulenty. Współpracował z zespołami takimi jak AUKSO, Polska Orkiestra Radiowa, Royal String Quartet, Kwadrofonik, Kwartludium oraz z Jakubem Jakowiczem. Tworzy muzykę filmową, teatralną i piosenki. Od lat realizuje multimedialne projekty (m.in. SKANN, Śpiewające Kury, Stream Gustloff Trio) z prof. Robertem Knuthem, a także z prof. Andrzejem Szarkiem (Cultus Terrae). Jest autorem muzyki do filmów VR (Dża-dża, Nie kochać w taką noc, Kino) i serialu Szadź (sezon 3, TVN). Skonstruował pierwszą pełną aranżację 24 Preludiów op. 28 Chopina na instrumenty elektroniczne (2022, elchopin.pl). Tworzył również muzykę do spektakli teatralnych, m.in. Lear reż. I.Gorzkowski (2020) i Słońce Kopernika reż. E. Kamiński (2022)

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także