Jubileuszowy numer magazynu „Taniec” jest już dostępny online.
Szanowni Państwo,
Jubileuszowy TANIEC, 40 numer magazynu w numeracji ciągłej, a tegoroczny numer 3.2022 to dla nas ogromny powód do dumy i radości. Fundacja Instytut Rozwoju Kultury pokazuje ogromną determinację przy wydawaniu czasopisma o tak specyficznej i niszowej tematyce jaką jest sztuka tańca.
W najnowszym numerze zabieramy Czytelników do Warszawy, Krakowa i Białegostoku, a także zapraszamy do tętniącej jazzem Ameryki! Odkrywamy co ma wspólnego dom mody Dior z baletem, a także zapraszamy Was na Wystawę do Zamku Królewskiego w Warszawie by zapoznać się z oryginalnymi źródłami historycznymi.
Przeczytacie recenzje spektaklu zespołu Cullberg goszczącego podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania w Warszawie, a także The voice of Seniors i Guppy 13 podczas II Krakowskiego Festiwalu Tańca; mamy nadzieję, że relacja z letnich wydarzeń w Białymstoku i 23. Festiwalu Tańców Dworskich rozjaśni niejeden jesienny dzień.
Wisienką na torcie naszego wydania jest wywiad z tancerką Polskiego Baletu Narodowego Anetą Wirą-Ostaszyk, pełną pasji i energii, autorką Simple.Dancer’s life.
Wszystkie dotychczasowe numery czasopisma można pobrać bezpłatnie z naszej strony internetowej w formie plików PDF.
Życzymy ciekawej lektury.
Patronem wydań TAŃCA w roku 2022 jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym numerem magazynu TANIEC - irk.org.pl
SPIS TREŚCI numeru 3.2022
SZTUKA
Dior i balet – Agnieszka Narewska-Siejda
KULTURA
Spotkanie z tańcem jazzowym – Alicja Iwańska
WYWIAD
Nie takie proste życie baletnicy. Z Anetą Wirą-Ostaszyk artystką
PBN rozmawia – Marta Mück
RECENZJE
Mądrość przemijania… czyli oddajmy głos seniorom!
O premierze The voice of Seniors – Marta Mück
Zatańczyć koncert. O spektaklu Cullberg The Listeners – Justyna Stanisławska
Konceptualny musical Guppy 13 w ramach II Krakowskiego Festiwalu Tańca – Krzysztof Hliniak
RELACJA
Kalejdoskop polskiego tańca – Marta Seredyńska
Molier wszystkich zaprosił do tańca – Krzysztof Hliniak
VARIA
Teatralne nagrody dla tancerzy
Scenki taneczne w pracach Jana Piotra Norblina
Autorzy numeru 3.2022
Krzysztof Hliniak – doktorant w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwent historii i Podyplomowych Studiów z Zarządzania Kulturą tej uczelni, Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego z tańca współczesnego, nauczyciel dyplomowany. Od roku akademickiego 2018/2019 w ramach kolejnych edycji programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie „Białe plamy – muzyka i taniec” kierował lub uczestniczył w pracach zespołu zajmującego się badaniem historii i tworzeniem słownika biograficznego tańca w Krakowie i regionie w okresie 1918–2018. Autor publikacji w „Studia Choreologica”, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series”, kwartalniku „Taniec” i portalu taniecPOLSKA.pl oraz twórca projektów propagujących taniec, w tym Festiwalu Sentir Flamenco, Podgórskiego Święta Muzyki i Tańca, „Etnicznych Piątków”. W zakresie zainteresowań badawczych zajmuje się tańcami polskimi, etnicznymi, flamenco, historią tańca oraz problematyką tożsamości i dziedzictwa tanecznego. Członek Polskiego Forum Choreologicznego (obecnie członek zarządu) i Stowarzyszenia Forum Tańca.
Alicja Iwańska – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce, choreografka, instruktorka tańca, animatorka, badaczka tańca. Twórczyni i choreografka dziecięco-młodzieżowych zespołów tanecznych. Obecnie pracuje w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzeniu Wielkim na stanowisku instruktora i choreografa Grup Baletowych ARABESQUE. Pomysłodawczyni i koordynatorka Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Tanecznej PLĄSOWADŁA oraz Konkursu Wiedzy o Tańcu. Autorka licznych artykułów naukowych z zakresu edukacji tanecznej, teorii i historii tańca XX wieku oraz polskiej bibliografii tanecznej. Recenzentka publikacji w „Studia Choreologica”. Zakres zainteresowań badawczych obejmuje: historię tańca XX wieku, taniec modern i teatr tańca w Polsce, biografie artystów, bibliografię zagadnień sztuki tanecznej. Uczestniczka międzynarodowych i ogólnopolskich warsztatów tanecznych, konferencji naukowych i projektów badawczych. Członkini Polskiego Forum Choreologicznego i Związku Artystów Scen Polskich (Sekcja Tańca i Baletu).
Marianna Jasionowska – doktor nauk społecznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Teorii Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, współpracowała z Instytutem Sztuki PAN, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię tańca, historię nauczania i edukacji tanecznej, współczesne wychowanie przez taniec. Członek Polskiego Forum Choreologicznego.
Dorota Mitka - absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz podyplomowych studiów edytorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje m.in. z Kwartalnikiem Taniec oraz Wydawnictwem Ze Słownikiem, zajmuje się korektą i redakcją językową, pisze krótkie teksty użytkowe. W pracy zawodowej łączy znajomość zasad poprawnej polszczyzny z nowymi technologiami opartymi o działanie sztucznej inteligencji. Jej główne zainteresowania skupiają się przede wszystkim wokół teatru oraz literatury.
Marta Mück - tancerka, nauczyciel tańca, magister filozofii, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (filozofia), Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (Teoria Tańca) oraz Iwanson International School of Contemporary Dance w Monachium (pedagogika tańca). W 2013 roku uzyskała dyplom zawodowego tancerza przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich. W latach 2018-2020 koordynatorka Sceny Tańca Współczesnego (działającej przy Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży), projektu zrzeszającego polskie środowisko taneczno-teatralne. Od wielu lat prowadzi stałe zajęcia oraz warsztaty z zakresu tańca klasycznego, współczesnego i jazzowego. Obecnie związana z SCKM w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnia młodzież ze sztuką tańca klasycznego i współczesnego, a od 2022 roku prowadzi Pracownię Tańca Współczesnego SCKM. W wolnych chwilach pisze do magazynu “Taniec” - najchętniej relacjonując warsztaty, spektakle, czy festiwale taneczne, których jest wielkim miłośnikiem.
Agnieszka Narewska-Siejda – doktor filologii polskiej. Absolwentka Krakowskiej Zawodowej Szkoły Baletowej. Nauczycielka tańca klasycznego w Krakowskiej Akademii Tańca, Centrum Sztuki Tańca oraz Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie. Autorka artykułów w czasopismach naukowych i książkach zbiorowych, dotyczących różnorodnych zagadnień z historii baletu. Redaktorka czasopisma „Studia Choreologica”, współtwórczyni Polskiej Kroniki Tańca. Członkini Polskiego Forum Choreologicznego.
Marta Seredyńska – doktorantka na wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, absolwentka Wiedzy o teatrze oraz Mediów Interaktywnych i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej teksty znaleźć można w Internetowym Magazynie „Teatralia”, „Didaskaliach” oraz na portalu TaniecPOLSKA.pl. Współpracowała z różnymi instytucjami, między innymi Teatrem Polskim w Poznaniu, Malta Festival, Art Stations Foundation – programem Stary Browar Nowy Taniec, Międzynarodowym Festiwalem Tańca Współczesnego KRoki, a także z artystami: Mikołajem Mikołajczykiem i Maciejem Kuźmińskim.
Justyna Stanisławska – absolwentka wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Karierę zawodową rozpoczęła w 1996 r. jako asystentka produkcji brytyjskiej Fundacji The Globe Theatre. Pierwsze kroki na scenie stawiała w młodzieżowym teatrze ruchu TeArt Opty w Starej Prochowni przez klika lat aktywnie współtworząc grupę. W 2000 r. rozpoczęła współpracę z warszawskim Teatrem Go i Fundacją Proscenium jako aktorka i pedagog w młodzieżowym studio aktorskim. Podczas studiów teatrologicznych wspierała organizację Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich w Białymstoku jako opiekun grup teatralnych z Hiszpanii i Iranu (2002-2004). W 2004 r. wyjechała do Wielkiej Brytanii, gdzie jako inspicjentka pracowała w Harrogate Theatre przy realizacji spektakli Ghosts (H. Ibsen) i Mother Goose. Po powrocie do Polski zrealizowała cykl jednoaktówek Antoniego Czechowa Niedźwiedź i Oświadczyny na scenie ursynowskiego Domu Sztuki „Jary”. Jako teatrolożka i recenzentka współpracuje z czasopismami „Scena”, „Taniec”, „Nietak!t” i portalem Taniecpolska.pl, a także Centrum Sztuki Tańca i Fundacją Artystyczną Perform. Organizuje koncerty, rozmowy z przedstawicielami świata kultury i sztuki, wieczory literackie. Pisze opowiadania i felietony. Tańczy.
Jubileuszowy numer magazynu Taniec
Wydawcą TAŃCA jest Fundacja Instytut Rozwoju Kultury
Zapraszamy do współpracy: [email protected]