EN

11.09.2024, 16:03 Wersja do druku

Warszawa. Jesień w Warszawskiej Operze Kameralnej

Koncertem Joyce DiDonato i orkiestry Il Pomo d’Oro 2 września rozpoczął się XII Festiwal Oper Barokowych – i nowy sezon artystyczny.

fot. mat. Warszawskiej Opery Kameralnej

Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że właśnie Warszawską Operę Kameralną wybrała ta wspaniała amerykańska śpiewaczka, aby pożegnać się z projektem „Eden”. Eden znaczy raj – i my dzięki tej muzyce choć przez chwilę znaleźliśmy się w muzycznym raju. Oby ten stan trwał jak najdłużej.

W najbliższym czasie zapraszamy Państwa na kolejne wydarzenia, które pozwolą oderwać się od codzienności i przenieść do cudownego świata dźwięków.

Już 15 września (niedziela) zapraszamy na szczególny wieczór do Basenu Artystycznego – na Widowisko poetycko-muzyczne do wierszy Piotra Gawła. Wystąpią: Włodek Pawlik Trio (Włodek Pawlik – fortepian, Damian Kostka – kontrabas, Adam Zagórski – perkusja), Natalia Wilk i Marek Bałata (śpiew) oraz sam poeta (recytacje). „Te wiersze miały na zawsze pozostać nieznane, nieodkryte” – przyznaje autor, który w latach 80. na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie miał zaśpiewać piosenkę „Kolejkowa republika” z własnym tekstem i muzyką; ostro zaingerowała wtedy komunistyczna cenzura – żądając zmiany treści i tytułu na… „Kolejkowa Ameryka”. Tego wieczoru poezję Piotra Gawła usłyszymy umuzycznioną przez Włodka Pawlika, Michała Lorenca i Angelikę Korszyńską-Górny. Jak mówi Michał Lorenc (wybitny kompozytor muzyki filmowej): „Wiersze te w sugestywny sposób opisują zmaganie z trudną rzeczywistością żonglowaną przez wielkiego demiurga, który pozostaje nieczuły na prośby i modlitwy. Ale Jest. I w tym tkwi największa głębia muzycznej inspiracji”. Widowisko reżyseruje Konrad Smuga, a całość poprowadzi dziennikarz Telewizji Polskiej, Marek Zając. Początek o godz. 18.00.

Tydzień później – w niedzielę 22 września (godz. 16.30) – w tym samym miejscu odbędzie się kolejna „Snack Opera”, czyli „Operowy Koncert Życzeń” Jerzego Snakowskiego. Twórca tego projektu to wspaniały popularyzator teatru muzycznego: opery, baletu, musicalu, operetki, autora scenariuszy teatralnych, spektakli dla dzieci, programów edukacyjnych dla dorosłych („Opera? Si!” w Operze Bałtyckiej, „Musicalomania” w Teatrze Muzycznym w Gdyni, „Operetkowy zawrót głowy” w Mazowieckim Teatrze Muzycznym), autor monodramu operowego „Diva for rent” (Teatr Polonia, 2011), twórca cyklu programów dla TVP „Co z tą operą”. Tym razem na scenie Basenu Artystycznego wystąpią: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska (sopran), Łukasz Skrobek (baryton) oraz Natalya Gaponenko (fortepian). Co wykonają? To zawsze jest niespodzianka.

Tego samego dnia czeka nas jeszcze kolejna odsłona XII Festiwalu Oper Barokowych – i spotkanie z nieśmiertelną muzyką Antonia Vivaldiego. Koncert „Gloria Vivaldi” odbędzie się na Zamku Królewskim w Warszawie, początek godz. 18.00.

W programie wieczoru znajdują się trzy utwory: motet „Domine ad adiuvandum me festina” RV 593 oraz „Magnificat g-moll” RV 610 i „Gloria D-dur” RV 589. Jako ksiądz i dyrektor muzyczny Ospedale della Pietà, Vivaldi skomponował pokaźną ilość muzyki sakralnej na rozmaite składy muzyczne – prezentowane na koncercie utwory pochodzą właśnie z tych zbiorów. Psalm 69 „Domine ad adiuvandum me festina” przeznaczony jest na sopran, podwójny chór, dwa oboje smyczki i basso continuo. Kantyk „Magnificat” był podstawą kilku utworów powstałych między 1716 i 1719 rokiem. Według muzykologa Michaela Talbota, Vivaldi napisał najwcześniejszą wersję g-moll dla sierocińca ok. 1715 roku, a wkrótce potem przepisał go dla klasztoru cystersów w Oseku. Domniemuje się, że napisał trzy kompozycje do słów hymnu „Gloria in excelsis Deo” – dwa przetrwały w całości, a „Gloria D-dur” RV 589 jest jednym z najbardziej znanych utworów sakralnych kompozytora (powstała najprawdopodobniej w okolicach 1715-1716 roku). Wystąpią: Teresa Marut – sopran, Zuzanna Nalewajek (mezzosopran), Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) – całość pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza.

Jednocześnie przypominamy, że trwają już próby do premiery opery „Juliusz Cezar” Georga Friedricha Haendla (premiera 10 października, a kolejne spektakle 11 i 12 października). Mistrzowską partyturę wykonają dla Państwa m.in. Jan Jakub Monowid/Yuryi Mynenko (Juliusz Cezar), Dorota Szczepańska (Kleopatra), Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, przy pulpicie dyrygenckim stanie Adam Banaszak – od stycznia 2024 kierownik muzyczny zespołu MACV.

Program całego Festiwalu dostępny jest na naszej stronie internetowej (operakameralna.pl). Do zobaczenia na koncertach i spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej.

Warszawska Opera Kameralna jest instytucją kultury Samorządu Województwa Mazowieckiego

Źródło:

Materiał nadesłany