EN

17.10.2024, 17:08 Wersja do druku

Warszawa. Jan Peszek gościem „Akademii Ateneum”

Metryka mówi jedno, ale prawdziwe spojrzenie całkiem co innego. Zimą tego roku Jan Peszek podczas pierwszej próby musicalu „Serce ze szkła” świętował swe osiemdziesięciolecie. Takie są fakty, choć trudno dać im wiarę.

fot. Sisi Cecylia

Wielki aktor sam swój wiek delikatnie wyśmiewa, własny dostojny status jawnie kwestionuje. Bo nie trzeba wielkiej spostrzegawczości, by dostrzec, że to jest Artysta młody duchem i niestary ciałem. Wieczny wichrzyciel i rewolucjonista, trochę filuterny łobuz, co za nic ma zastane reguły i utrwalone konwenanse.
Choć przecież jest jednocześnie jednym z nielicznych w tym zawodzie mędrców, niekwestionowanym mistrzem, który wychował pokolenia oddanych mu potem i powołujących się na jego nauki wychowanków.

Mamy ogromne szczęście, gdyż bohaterem drugiego spotkania w cyklu “Akademia Ateneum” będzie Jan Peszek. Rozmowę poprowadzi Jacek Wakar. Zapraszamy 26 listopada o godzinie 19.

60 lat pracy artystycznej Mariana Opanii

Teatr na Powiślu to od 43 lat dom Mariana Opani, obchodzącego w tym roku Jubileusz 60. pracy artystycznej.

Jubileusz 60. pracy twórczej Mariana Opani łączy się z jeszcze jednym teatralnym świętem. "Ojciec" Floriana Zellera w reżyserii Iwony Kempy, w którym Marian zagrał przejmująco tytułową rolę starego chorego człowieka tracącego kontakt z rzeczywistością, 18 - go października zostanie zagrany setny raz. Ci, co widzieli w tej roli nagrodzonego Oscarem Anthony'ego Hopkinsa wiedzą (niczego sir Hopkinsowi nie ujmując), że Opania jest tylko jeden. Godzien wszelkich Oscarów i wszystkich nagród świata.

Marian Opania to wielki aktor, postać wyjątkowa i absolutnie niepodrabialna, barwa w polskiej kulturze jedyna w swoim rodzaju. Wspaniały spec od komedii, a za chwilę mistrz tonów tragicznych, choć rzadko wykrzykiwanych, raczej szeptanych przez ściśnięte gardło. Aktor Andrzeja Wajdy (pamiętacie redaktora Winkla z "Człowieka z żelaza"?), Kazimierza Kutza, Wojciecha Marczewskiego, wielokrotnie Janusza Zaorskiego ("Matka Królów", "Piłkarski poker"), wytrawne estradowe zwierzę, a w piosence aktorskiej raz wyciskający łzy liryk, a za chwilę drapieżny buntownik z songów Wysockiego i Okudżawy. Po prostu Opania. Marian Opania!

Agata Kulesza odebrała najważniejszą nagrodę aktorską sezonu

W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbyła się prestiżowa gala wręczenia nagród miesięcznika „Teatr” za sezon 2023/2024.

Nagroda im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera istnieje od 1976 roku, a Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepsze kreacje aktorskie od 1984 roku. W tym roku Jury wyłoniło laureatów, którzy wyróżnili się w minionym sezonie teatralnym.

Laureaci sezonu 2023/2024:

Agata Kulesza – Najlepsza aktorka za rolę Janiny Węgorzewskiej w spektaklu „Matka” w reżyserii Anny Augustynowicz. Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską.
Katarzyna Minkowska – za reżyserię spektaklu „Kiedy stopnieje śnieg”.
Mariusz Benoit – za rolę Estragona w „Czekając na Godota” w reżyserii Piotra Cieplaka.
Irena Jun – za przekład poezji na język teatru i oszczędną, pełną formę dla twórczości Różewicza.

Gratulujemy wszystkim laureatom.

Źródło:

Materiał nadesłany