Izadora Weiss i Anna Hop nominowane do nagrody O!Lśnienia 2021 portalu ONET oraz Miasta Krakówza spektakl baletowy Exodus/Bieguni-Harnasie!
Spektakl przykuwający uwagę rozmachem, drapieżnością i nieoczekiwanymi pomysłami. To przykład oryginalnego interpretowania polskiego folkloru i literatury, nowatorskie wykorzystanie koncertowych dzieł Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego we współczesnym tańcu. Obie artystki konsekwentnie rozwijają własny język choreograficzny. - portal Onet.pl
Do nagród O!Lśnienia nominowani są polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w ubiegłym roku w Polsce, lub którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. O tym, kto zwycięży w poszczególnych kategoriach, dowiemy się 4 marca, a o zwycięstwie zadecyduje głosowanie internautów.
Głosować można poprzez platformę do północy 25 lutego 2022 r.
Muzyka a przede wszystkim poszukiwanie swojego miejsca w świecie oraz odpowiedź na nurtujące nas pytanie dokąd zmierzamy? - to motyw łączący obie części nominowanego dyptyku Polskiego Baletu Narodowego. Exodus Anny Hop to teatr tańca, gdzie muzyka Wojciecha Kilara, a szczególnie utwór Exodus (1981) nadaje kształt wizji artystycznej reżyserki. Choreografka podjęła się bardzo trudnego tematu do interpretacji - przemijania. Od lat popełniamy te same błędy, nie wyciągając wniosków z doświadczeń poprzednich pokoleń, a konsekwencje źle podjętych teraz decyzji mają wpływ na przyszłość innych. Czy możemy choć na chwilę zatrzymać się i poddać refleksji w pędzącym tłumie? Czy ludzkość ma szansę wyrwać się ze schematu powtarzania tych samych autodestrukcyjnych błędów? Te pytania stanowią podstawę całego projektu.
Libretto Izadory Weiss, autorki choreografii Bieguni-Harnasie, wywodzi się z prozy Olgi Tokarczuk i muzyki Karola Szymanowskiego - pierwszej i drugiej części IV Symfonii połączonych z baletem Harnasie. Jest to opowieść o kobiecie, która odrzuciła dotychczasowe życie poddane społecznej i rodzinnej presji. W poszukiwaniu własnej drogi odnalazła ludzi, którzy pokazali jej czym jest prawdziwa wolność.
Spektakl Exodus/Bieguno-Harnasie, za który zostały nominowane choreografki Izadora Weiss i Anna Hop będzie można obejrzeć ponownie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Sezonie 2022/23!
Anna Hop
Absolwentka Ogólnoształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Laureatka VI Międzynarodowego Konkursu „Złote Pointy” w Szczecinie, XV Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, Konkursu ZAiKSu na balet dla dzieci (2017, III nagroda), „Premio Roma Danza" 2018 w Rzymie. Zdobywczyni nagrody za ruch sceniczny w spektaklu Księżniczka na opak wywrócona Calderóna w reżyserii Marcina Hycnara podczas XXIII Festiwalu Komedii TALIA oraz nagrody im. Bronisławy Niżyńskiej w konkursie „Perły Tańca” 2019 za Karnawał zwierząt jako najlepszy spektakl taneczny w Polsce.
Współpracuje także przy produkcjach operowych, filmowych, reklamowych, musicalowych, chóralnych oraz spektaklach dramatycznych, galach, teledyskach oraz miniaturach filmowych. Pracowała z reżyserami: Natalią Babińską, Marcinem Hycnarem, Małgorzatą Zajączkowską, Olgą Chajdas, Kasią Adamik, Katarzyną Jungowską, Marcinem Filipkiem, Sebastianem Pańczykiem, Andrzejem Cichockim. Autorka projektu Heartbeat, licznych mniejszych form choreograficznych oraz video tanecznych. Od 2013 roku współpracuje z Działem Programów Edukacyjnych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej prowadząc warsztaty i tworząc spektakle w ramach projektów edukacyjnych. Dwukrotnie gościła też w Den Norske Opera and Ballett w Oslo, uczestnicząc w tamtejszym projekcie warsztatowym På Tå Hev. Przygotowywała choreografie dla polskich i zagranicznych szkół baletowych oraz warszawskiej Akademii Teatralnej
Izadora Weiss
Absolwentka Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zrealizowała choreografie 30 autorskich spektakli teatru tańca i do ponad 30 przedstawień operowych. Były one prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w Anglii, Finlandii, Francji, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Niemczech, USA, a także w Tajlandii i Turcji. Była założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca w Operze Bałtyckiej. W ciągu ośmiu lat zrealizowała z nim 15 własnych spektakli, a wśród nich: Romea i Julię według Szekspira do muzyki z wybranych przez nią dzieł różnych kompozytorów. Artystkę uhonorowano Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok. W 2017 roku, na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora, zrealizowała spektakl Darkness w Polskim Balecie Narodowym, który został uznany przez część krytyków miesięcznika „Teatr” za najlepszą choreografię sezonu 2016/17. W 2021 roku ukazała się trzecia edycja almanachu „Fifty Contemporary Choreographers” w londyńskim wydawnictwie Routledge Key Guides, gdzie Izadora Weiss znalazła się w gronie najwybitniejszych choreografów współczesnych. W 2021 roku Krzysztof Pastor zaprosił ją ponownie, by zrealizowała swój kolejny autorski spektakl z Polskim Baletem Narodowym.