EN

16.09.2022, 08:36 Wersja do druku

Warszawa. Inauguracja Warszawskiej Jesieni

Monumentalny utwór, jedno z arcydzieł muzyki XX wieku - cykl „Przestrzeni akustycznych” - zostanie wykonany podczas koncertu inaugurującego Warszawską Jesień 16 września w Filharmonii Narodowej.

fot. mat. organizatora

Cykl „Przestrzeni akustycznych”(Les Espaces acoustiques) francuskiego kompozytora Gerarda Griseya powstał w latach 1974–1985 i składa się z następujących części: Proloque – na altówkę solo; Periodes – dla siedmiorga muzyków; Partiels – dla osiemnastu muzyków; Modulations – dla trzydziestu trzech muzyków; Transitoires – na wielką orkiestrę; Epiloque - na cztery waltornie i orkiestrę.

Wykonawcami będą Rafał Zelech – altówka oraz Paweł Cal, Henryk Kowalewicz, Mirosław Kuchlewski, Krzysztof Stencel grający na waltorniach a także Orkiestra Muzyki Nowej i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Szymona Bywalca. Będzie to pierwsze wykonanie w Polsce całego cyklu utworów.

„Cykl Przestrzeni akustycznych to wspaniały monumentalny utwór, bez wątpienia jedno z arcydzieł muzyki XX wieku. Z jednej strony to prawdziwe laboratorium technik nowego kierunku, pedagogiczne w swojej funkcji niemalże etiudy, to manifest muzyki spektralnej” – charakteryzuje dzieło muzykolog Jan Topolski, autor książki „Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya”.

To – jak zauważa Topolski - również dzieło powstałe na podstawie oryginalnych założeń twórczych oraz metod kompozytorskich „wykazujące się wysoką koherencją i logiką, zarówno materiału, jak i formy; dowodzące mistrzowskiego opanowania tak orkiestry w całości, jak i każdego instrumentu z osobna; to dzieło w centrum uwagi stawiające jednocześnie fenomen dźwiękowy i percepcję słuchacza – kwintesencja muzycznego modernizmu w wydaniu Gérarda Griseya”.

Koncert zorganizowany przy wsparciu Austriackiego Forum Kultury i Instytutu Francuskiego w Polsce otwiera muzycznie Warszawską Jesień.

Pierwszego dnia odbędą się również wernisaże, m.in. wystawy – prac artystów Armina Lorenza Gerolda pochodzącego z Austrii i Grzegorza Kozery z Polski. Artyści pracują w różnych mediach, ale dla obu odniesienia do muzyki i dźwięku są ważne w ich praktyce artystycznej. Kuratorem projektu jest Marcin Bogucki, muzykolog i historyk sztuki.

Tego dnia zaprezentowana też zostanie w Muzeum Etnograficznym interaktywna instalacja dźwiękowo-strunowa Wojciecha Błażejczyka "Strunofonia 3,0" oraz instalacja wizualno-dźwiękowa "Ruch, dźwięk i kolor, czyli wyspy na oceanie czasu" Michała Silskiego - praca powstała na zamówienie Warszawskiej Jesieni.

„Połączenia” to hasło tegorocznego 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. „Łączmy się w nowej muzyce i dzięki niej” – powiedział Jerzy Kornowicz, dyrektor Festiwalu. Wskazał też dwie główne idee tegorocznej Warszawskiej Jesieni, którymi są: zespołowość i kameralistyka.

W programie Warszawskiej Jesieni znalazło się 36 wydarzeń muzycznych, 26 prawykonań, 18 utworów zamówionych przez festiwal oraz inne instytucje polskie i zagraniczne. Zaprezentowane będą dzieła 67 kompozytorek i kompozytorów, w tym 28 polskich lub mających związki z Polską.

W tej edycji festiwalu mocno zaznaczona została obecność Ukrainy, „ze szczególnym respektem – jak podkreślił dyrektor Warszawskiej Jesieni - dla kompozytorskiego wysiłku podjętego w czasie brutalnej wojny Putina z narodem i kulturą Ukrainy. Wykonane zostaną utwory: Katariny Gryvul, Anny Korsun, Lubawy Sydorenko, Bohdana Sehina, Bohdany Frolyak i Ally Zagaykevych.

Tegoroczna Warszawską Jesień jest poświęcona pamięci zmarłego 22 lipca 2022 roku Olgierda Pisarenki, który współtworzył Festiwal przez dwadzieścia lat zarówno, jako członek komisji programowej, jak i – przez osiem lat – jako jej przewodniczący.

Patronatem Honorowym objęli Warszawską Jesień wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz prezydent miasta stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski.

Organizatorem 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, który trwać będzie od 16 do 24 września 2022 r., jest Związek Kompozytorów Polskich.

Źródło:

PAP

Autor:

Anna Bernat