EN
18.07.2022, 14:44 Wersja do druku

Warszawa. „Hiob” na V Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej

Polska Opera Królewska zaprasza na przedstawienia opery „Hiob”, skomponowanej przez Krzesimira Dębskiego na specjalne zamówienie opery. Przedstawienia kończą coroczny letni Festiwal POK, tym razem w całości poświęcony muzyce polskiej.

fot. mat. teatru

Operowa interpretacja biblijnej historii Hioba w reżyserii Tomasza Cyza zagości na naszej scenie dwukrotnie – 23 i 24 lipca. W tytułowej roli wystąpi znakomity baryton – Adam Kruszewski.

Najbliższy weekend jest dla nas szczególnie ważny, ponieważ prapremiera dzieła odbyła się wyłącznie w sieci. Tym bardziej cieszymy się, że już niebawem nasza wspaniała publiczność będzie mogła uczestniczyć w tym wydarzeniu na żywo.

KAROL WOjTYŁA / KRZESIMIR DĘBSKI
HIOB

23 i 24 lipca 2022 r., godz. 19.00

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie
w Warszawie.



W kwietniu 2021 r. odbyła się prapremiera opery Hiob, skomponowanej przez Krzesimira Dębskiego na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej.

W związku z panującymi wówczas obostrzeniami prawykonanie dzieła miało miejsce wyłącznie w sieci. Tym bardziej cieszymy się, że już niebawem nasza publiczność będzie mogła uczestniczyć w tym wydarzeniu na żywo.

Operowa interpretacja biblijnej historii Hioba z genialną muzyką Krzesimira Dębskiego,
w reżyserii Tomasza Cyza zagości na naszej scenie dwukrotnie – 23 i 24 lipca.


W tytułowej roli wystąpi znakomity baryton – Adam Kruszewski.



Ja sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.

Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski.

O utworze sam kompozytor mówi tak:

Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobie to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu.

Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” (… ), w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej
i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE / DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

REŻYSERIA TOMASZ CYZ
SCENOGRAFIA NATALIA KITAMIKADO
CHOREOGRAFIA NATALIA DINGES
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA ŁUSZCZYK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ

OBSADA

HIOB ADAM KRUSZEWSKI
ELIHU JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 2 PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFA MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS PAWEŁ MICHALCZUK
DZIECKO JAN CZAJKA

ZESPÓŁ WOKALNY i ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne