EN

22.05.2024, 09:39 Wersja do druku

Warszawa. Halama w stolicy. Spektakl „Hi-Hat Loda Halama” na Pradze

Sztuka Nowa i CPK Praga Południe zapraszają na spektakl „Hi-Hat Loda Halama”, który odbędzie się w środę, 29 maja o godz. 19.00 w Centrum Promocji Kultury Praga Południe, przy ul. Podskarbińskiej 2 w Warszawie.

fot. PatMic

Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Sztuka Nowa na Pradze Południe 2024”, który finansowany jest przez Urząd Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawa w związku z czym wstęp jest bezpłatny.

Loda Halama

Była niepodważalną gwiazdą polskiej sceny tańca, od dwudziestolecia międzywojennego przez następne dekady. Choć na stałe związana z Warszawą, zwiedziła cały świat, badając ruch i taniec na różnych kontynentach. W twórczości Lody ważną rolę odegrało czerpanie przez nią inspiracji artystycznych z wielu światowych kultur i przekładanie ich na własny język artystyczny, jednocześnie popularyzujący w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Tak samo kochała akrobatyczne wygłupy cyrkówki, jak i poważne występy na wielkich operowych scenach. Była entuzjastką i artystką rewii, o której mówiła: „wielka scena i wielka widownia”. Miała pięciu mężów, choć najbardziej kochała tragicznie zmarłego Georgesa Golembiowskiego. Jej poszukiwania i dokonania, które cechowała wielka wszechstronność, wielość technik, narzędzi i form wyrazu, pozwalają patrzeć na Lodę Halamę jako performerkę II Rzeczypospolitej. Halama miała charyzmę, potrafiła zjednać sobie ludzi, dlatego otaczała się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworząc ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów.

Hi-Hat Loda Halama

Sztuka Nowa zaprasza na spektakl, w którym Dominika Jarosz i Hubert Zemler – wszechstronna artystka i wybitny perkusista – przeprowadzą przez impresje zdarzeń i form z życia Lody Halamy.

Dramaturżka, Patrycja Babicka, i reżyser Dawid Żakowski poszli za ważnym dla Lody Halamy gatunkiem scenicznym, sprowadzając jednak rewię z wielkiej sceny i wielkiej widowni do rewii na aktorkę i rytm. Ten drugi jest ważnym bohaterem spektaklu. Odpowiada za nią przede wszystkim (choć nie tylko) perkusja. Widz zostaje zaproszony do świata wewnętrznych impresji z przechwyconych fragmentów biografii Halamy, przetworzone przez różne narzędzia artystyczne (dramaturgiczne, choreograficzne, ruchowe, performatywne…). Narrację ruchową buduje czuła i uważna choreografia Danieli Komędery.

„Hi hat Halama” to minimalizm w spojrzeniu na wielką biografię Lody i rozmach rewii. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja ekspresji utrwalonej w pamięci po Halamie.

Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki, z osobistej potrzeby zderzenia (hi-hat) współczesnej performerki z dorobkiem Halamy; z połączenia tego, co w ekspresji ruchowej wysokie, z tym, co lżejsze i służące rozrywce – stąd spektakl stał się przestrzenią połączenia wymagającej choreografii z estetyką jazzową i z piosenką popularną, propagowaną przez Halamę (A ja mam nogiLim-pam-pom).

Twórcy:

Wykonanie - Dominika Jarosz

Muzyka i perkusja - Hubert Zemler

Reżyseria - Dawid Żakowski

Dramaturgia - Patrycja Babicka

Choreografia - Daniela Komędera-Miśkiewicz

Konsultacja ekspercka/ współpraca kostiumograficzna Atelier Konrad Bikowski

Asystentka Jagoda Komorowska

Reżyseria światła - Tadeusz Perkowski Produkcja - Iwa Ostrowska

Więcej informacji w wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/468533725574227/ 

https://www.facebook.com/SztukaNowa/

Źródło:

Materiał nadesłany