Różnorodne bodźce, bezpośredni kontakt ze sztuką, emocje i śmiech – to naturalni sprzymierzeńcy edukacji. Dlaczego więc tak rzadko oferujemy je dzieciom w szkole? Nawet niewielkie zmiany w szkolnej codzienności dają często znakomite efekty.
Nie ma czasu na do stracenia
We współczesnej szkole dzieci przyswajają ogromną ilość informacji. Nawet po “odchudzeniu” podstawy programowej nauczyciele czują, że muszą gonić z materiałem, aby przekazać wymagane treści. Szkoła wszystkim zaczyna kojarzyć się z wysiłkiem, który wykonujemy tylko dzięki narzuconej z góry dyscyplinie i systemowi ciągłego oceniania. W takiej atmosferze ciężko nawet wyobrazić sobie wyjście poza mury placówki, a już najmniej dla rozrywki. To oznaczałoby przecież rezygnację z kilku lekcji i znów konieczność przyspieszania realizacji programu. Brzmi znajomo?
Jednocześnie od lat już wiemy, że zabawa jest doskonałym narzędziem edukacji. Pojęcie edutainment - zlepek angielskich słów education i entertainment (rozrywka) funkcjonuje w języku pedagogicznym jako metoda pozwalająca trwale przekazać wiedzę i umiejętności. Jak to zrobić, żeby wilk był syty i owca cała?
Lektura na scenie
Wyjście do teatru wydaje się znakomitą lekcją języka polskiego. Przedstawienia nawiązujące do lektur szkolnych znajdują się w niejednym repertuarze. W Teatrze Bohema House w Warszawie regularnie wystawiane są spektakle oparte na baśniach Andersena: Calineczka i Dziewczynka z Zapałkami oraz na Opowieści Wigilijnej czy przygodach Doktora Dolittle. Ale to tylko na pierwszy rzut oka zwykła lekcja literatury. W teatrze zawsze dzieje się o wiele więcej niż tylko przekazanie treści książki.
Spektakl Plastikowy Cyrk Doktora Dolittle w Bohema House to opowieść o szacunku do natury wokół nas. Bohaterowie walczą o to, aby zwierzętom nie działa się krzywda oraz o to, aby śmieci nie niszczyły środowiska, od którego zależne jest nasze zdrowie. To dla uczniów młodszych klas propozycja połączenia treści z zakresu nie tylko języka polskiego, przyrody, ale też etyki lub nawet religii w kontekście zasad moralnych i odpowiedzialności człowieka za przyrodę. Dodatkowo wiedza utrwala się niejako przy okazji, wzmocniona działaniem wszechstronnych bodźców. Zwłaszcza w teatrze muzycznym, gdzie treść przekazywana jest przez śpiew i taniec, dziecko przeżywa losy bohaterów “całym sobą”. W tym określeniu nie ma wielkiej przesady. Młody widz odbiera bodźce przede wszystkim wzrokiem i słuchem, ale też doznaje wrażeń pozwalających wyobrazić sobie odczucia smakowe czy zapachowe. Do tego cała gama emocji od pękania ze śmiechu po współczucie i zasmucenie. Dzieje się tak np. podczas spektaklu Dziewczynka z zapałkami. Świat smogu, który pokazuje, jak szkodliwe pyły i związki chemiczne zawarte w dymie z domowych “kopciuchów” dosłownie nas duszą. Ważna wiedza, dotycząca zanieczyszczenia środowiska i postaw proekologicznych sama wchodzi do głowy. W ten sposób nawet przedszkolaki są w stanie zrozumieć skomplikowane zależności i procesy.
Musical o końcu świata
Uczniowie starszych klas - 7, 8 nawet nie wiedzą, że przy okazji omawiania jednej z lektur z XIX w. można poruszyć temat współczesnej katastrofy klimatycznej. Blamaż Klimatyczny - Historia Inspirowana Opowieścią Wigilijną w teatrze Bohema House to ponadczasowa opowieść o postawie bezwzględnego przemysłowca, który dba tylko o swoje zyski i nie zamierza ograniczać spowodowanej przez siebie dewastacji środowiska. W ten sposób widowisko przypomina, że rewolucja przemysłowa, która przyniosła nam dzisiejszy komfort życia, rozpoczęła erę gwałtownej emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczenia środowiska, co skutkuje pogłębiającym się kryzysem klimatycznym, z którym dziś musimy się mierzyć.
Jeszcze silniej na młodzież oddziaływuje sztuka Adam. Jest to historia postapokaliptyczna, opowiadająca losy garstki ludzi po katastrofie ekologicznej. O tym rapowym musicalu mówi się “bajka dla dorosłych”. Trudno go nazwać realistycznym. Wydarzenia są nieprzewidywalne i przedstawione w wielu miejscach symbolicznie, np. za pomocą mrocznych choreografii tanecznych. A jednocześnie spektakl porusza prawdziwe problemy w poważny i bezpośredni sposób. Ten rodzaj przekazu trafia do młodych ludzi, którzy nie chcą być traktowani jak dzieci. Nastolatki są już na tyle dojrzałe, że dostrzegają i przeżywają nie tylko dramaty rodzinne, czy rozgrywające się w najbliższym otoczeniu, ale też te ogólniejszej natury. Teatr od stuleci jest środowiskiem, w którym prowadzi się rozważania na temat uniwersalnych dylematów człowieczeństwa. Traktowana poważnie i z szacunkiem młodzież może tu znaleźć może nie tyle odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości, ile raczej kompetentnego partnera do wymiany myśli i punktów widzenia. Grupa kolegów albo klasa szkolna po spektaklu będzie miała szansę skomentować widowisko, podzielić się wrażeniami. Sam fakt wybrania się i wspólnego doświadczania wszelkiego rodzaju sztuki - nie tylko teatru ale również koncertów czy wystaw wzmacnia społeczny rozwój młodych ludzi i pozwala skonfrontować poglądy z rówieśnikami o podobnych doświadczeniach.
Ale będzie to możliwe tylko wtedy, jeśli zdecydujemy się wyjść ze szkoły.
Bohema House to teatr ekologiczny z awangardowym repertuarem musicalowym wzbogaconym o choreografie taneczne i akrobatyczne, w tym akrobacje powietrzne.
Całość repertuaru i bilety można znaleźć na stronie: https://www.bohemahouse.pl/