EN

23.12.2024, 13:06 Wersja do druku

Warszawa. Edutainment – edukacja ekologiczna poprzez sztukę, śpiew i taniec

Różnorodne bodźce, bezpośredni kontakt ze sztuką, emocje i śmiech – to naturalni sprzymierzeńcy edukacji. Dlaczego więc tak rzadko oferujemy je dzieciom w szkole? Nawet niewielkie zmiany w szkolnej codzienności dają często znakomite efekty.

fot. materiały prasowe Bohema House

Nie ma czasu na do stracenia

We współczesnej szkole dzieci przyswajają ogromną ilość informacji. Nawet po “odchudzeniu” podstawy programowej nauczyciele czują, że muszą gonić z materiałem, aby przekazać wymagane treści. Szkoła wszystkim zaczyna kojarzyć się z wysiłkiem, który wykonujemy tylko dzięki narzuconej z góry dyscyplinie i systemowi ciągłego oceniania. W takiej atmosferze ciężko nawet wyobrazić sobie wyjście poza mury placówki, a już najmniej dla rozrywki. To oznaczałoby przecież rezygnację z kilku lekcji i znów konieczność przyspieszania realizacji programu. Brzmi znajomo?

Jednocześnie od lat już wiemy, że zabawa jest doskonałym narzędziem edukacji. Pojęcie edutainment - zlepek angielskich słów education i entertainment (rozrywka) funkcjonuje w języku pedagogicznym jako metoda pozwalająca trwale przekazać wiedzę i umiejętności. Jak to zrobić, żeby wilk był syty i owca cała?

Lektura na scenie

Wyjście do teatru wydaje się znakomitą lekcją języka polskiego. Przedstawienia nawiązujące do lektur szkolnych znajdują się w niejednym repertuarze. W Teatrze Bohema House w Warszawie regularnie wystawiane są spektakle oparte na baśniach Andersena: Calineczka i Dziewczynka z Zapałkami oraz na Opowieści Wigilijnej czy przygodach Doktora Dolittle. Ale to tylko na pierwszy rzut oka zwykła lekcja literatury. W teatrze zawsze dzieje się o wiele więcej niż tylko przekazanie treści książki. 

Spektakl Plastikowy Cyrk Doktora Dolittle w Bohema House to opowieść o szacunku do natury wokół nas. Bohaterowie walczą o to, aby zwierzętom nie działa się krzywda oraz o to, aby śmieci nie niszczyły środowiska, od którego zależne jest nasze zdrowie. To dla uczniów młodszych klas propozycja połączenia treści z zakresu nie tylko języka polskiego, przyrody, ale też etyki lub nawet religii w kontekście zasad moralnych i odpowiedzialności człowieka za przyrodę. Dodatkowo wiedza utrwala się niejako przy okazji, wzmocniona działaniem wszechstronnych bodźców. Zwłaszcza w teatrze muzycznym, gdzie treść przekazywana jest przez śpiew i taniec, dziecko przeżywa losy bohaterów “całym sobą”. W tym określeniu nie ma wielkiej przesady. Młody widz odbiera bodźce przede wszystkim wzrokiem i słuchem, ale też doznaje wrażeń pozwalających wyobrazić sobie odczucia smakowe czy zapachowe. Do tego cała gama emocji od pękania ze śmiechu po współczucie i zasmucenie. Dzieje się tak np. podczas spektaklu Dziewczynka z zapałkami. Świat smogu, który pokazuje, jak szkodliwe pyły i związki chemiczne zawarte w dymie z domowych “kopciuchów” dosłownie nas duszą. Ważna wiedza, dotycząca zanieczyszczenia środowiska i postaw proekologicznych sama wchodzi do głowy. W ten sposób nawet przedszkolaki są w stanie zrozumieć skomplikowane zależności i procesy. 

fot. materiały prasowe Bohema House

Musical o końcu świata

Uczniowie starszych klas - 7, 8 nawet nie wiedzą, że przy okazji omawiania jednej z lektur z XIX w. można poruszyć temat współczesnej katastrofy klimatycznej. Blamaż Klimatyczny - Historia Inspirowana Opowieścią Wigilijną w teatrze Bohema House to ponadczasowa opowieść o postawie bezwzględnego przemysłowca, który dba tylko o swoje zyski i nie zamierza ograniczać spowodowanej przez siebie dewastacji środowiska. W ten sposób widowisko przypomina, że rewolucja przemysłowa, która przyniosła nam dzisiejszy komfort życia, rozpoczęła erę gwałtownej emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczenia środowiska, co skutkuje pogłębiającym się kryzysem klimatycznym, z którym dziś musimy się mierzyć.

Jeszcze silniej na młodzież oddziaływuje sztuka Adam. Jest to historia postapokaliptyczna, opowiadająca losy garstki ludzi po katastrofie ekologicznej. O tym rapowym musicalu mówi się “bajka dla dorosłych”. Trudno go nazwać realistycznym. Wydarzenia są nieprzewidywalne i przedstawione w wielu miejscach symbolicznie, np. za pomocą mrocznych choreografii tanecznych. A jednocześnie spektakl porusza prawdziwe problemy w poważny i bezpośredni sposób. Ten rodzaj przekazu trafia do młodych ludzi, którzy nie chcą być traktowani jak dzieci. Nastolatki są już na tyle dojrzałe, że dostrzegają i przeżywają nie tylko dramaty rodzinne, czy rozgrywające się w najbliższym otoczeniu, ale też te ogólniejszej natury. Teatr od stuleci jest środowiskiem, w którym prowadzi się rozważania na temat uniwersalnych dylematów człowieczeństwa. Traktowana poważnie i z szacunkiem młodzież może tu znaleźć może nie tyle odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości, ile raczej kompetentnego partnera do wymiany myśli i punktów widzenia. Grupa kolegów albo klasa szkolna po spektaklu będzie miała szansę skomentować widowisko, podzielić się wrażeniami. Sam fakt wybrania się i wspólnego doświadczania wszelkiego rodzaju sztuki - nie tylko teatru ale również koncertów czy wystaw wzmacnia społeczny rozwój młodych ludzi i pozwala skonfrontować poglądy z rówieśnikami o podobnych doświadczeniach. 

Ale będzie to możliwe tylko wtedy, jeśli zdecydujemy się wyjść ze szkoły.

Bohema House to teatr ekologiczny z awangardowym repertuarem musicalowym wzbogaconym o choreografie taneczne i akrobatyczne, w tym akrobacje powietrzne.

Całość repertuaru i bilety można znaleźć na stronie: https://www.bohemahouse.pl/

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne