EN

15.11.2024, 10:31 Wersja do druku

Warszawa. Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera

Promująca polską sztukę współczesną Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA w sposób ciągły prowadzi prace nad rozbudową Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera, przyczyniając się do ponownego włączenia do obiegu kultury dzieł wybitnych na skalę światową.

fot. mat. organizatora

Rozwijany od półtorej dekady projekt obejmuje archiwizację materiałów papierowych (nut, tekstów i grafik, rękopisów i faksymili, pochodzących z prywatnego archiwum twórcy) oraz ich dygitalizację.

W 2024 r. kontynuowany pod nazwą Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera – cz. III projekt obejmuje publikację ponad 5000 stron kompozycji, archiwizację obiektów fizycznych w siedzibie Fundacji oraz Instytucie Teatralnym, jak również udostępnienie cyfrowych odzwierciedleń tychże obiektów:

- w poświęconym Bogusławowi Schaefferowi oficjalnym serwisie internetowym,

- na specjalnej jego podstronie z materiałami audiowizualnymi,

- na YouTubie,

- w bibliotece cyfrowej Polona,

- w Europeanie.

Dzięki temu, bogaty artystyczny dorobek wybitnego polskiego kompozytora i dramatopisarza, jednego z najoryginalniejszych twórców przełomu XX i XXI wieku, zyskuje prezentację na miarę wieku XXI, co zostało dostrzeżone między innymi przez University of Southern California Thornton School of Music Polish Music Center, a także zaowocowało licznymi wydarzeniami, wśród których należy wyróżnić:

— czytanie performatywne Snu i nie (Warszawa) – wyreżyserowane przez Magdalenę Małecką-Wippich,

— spektakl Schaefferowskie deliberacje. Wędrówka szlakiem radości twórczej (Elbląg) – wyreżyserowany przez Magdalenę Małecką-Wippich,

— czytanie performatywne Multimedialnego czegoś (Warszawa) – wyreżyserowane przez Waldemara Obłozę,

— spektakl Trzeci nurt (Warszawa) – wyreżyserowany przez Łukasza Czuja ,

— warsztaty Awangardowa edukacja kulturalna. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera, poprowadzone przez Krzysztofa Nowakowskiego, Piotra Zaufala i Pawła Zaufala (Jastrzębie-Zdrój),

— warsztaty Awangardowa edukacja kulturalna. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera – poprowadzone przez Krzysztofa Nowakowskiego, Piotra Zaufala, Pawła Zaufala i Kamila Wójcika (Racibórz),

— warsztaty Przestrzeń, symetria i figury, czyli geometria w muzyce, sztuce i matematyce (Bytom) – poprowadzone przez Krzysztofa Nowakowskiego, Piotra Zaufala i Szymona Rendchena.

— wystawa Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s w Walker Art Center (Minneapolis)

— wystawa Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s w Phoenix Art Museum (Phoenix) ,

— wystawa Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s w Vancouver Art Gallery (Vancouver) ,

— projekt Re-Patched (Serbia, Słowacja, Węgry, Czechy) – zrealizowany przez zespół w składzie: Orsolya Kaincz, Gerard Lebik, Daniel Matej, Elia Moretti, Ljubomir Nikolic i Petr Vrba.

Warto również wspomnieć, iż prowadzona dokumentacja obejmuje gromadzenie informacji na temat dostępnych materiałów audiowizualnych i bibliotecznych oraz określenie dostępności materiałów rozproszonych.

Postęp prac i staranność opracowania materiałów jest zasługą duetu: Konrada Jelińskiego - wieloletniego współpracownika FPS AUREA PORTA, do którego dołączył Filip Gołdanowski (ur. 2008). Stały dostęp do zbiorów w połączeniu z dynamicznie rozwijającym się talentem młodego asystenta, wnosi świeże spojrzenie na możliwe formy udostępniania i upowszechniania zasobu, czego efekty widać, m.in. w stale poszerzającym się zbiorze videoscore.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: boguslawschaeffer.pl 

Warto też przyjrzeć się Aplikacja Schaeffer Non Stopktóra zaprasza do wejścia w interakcję z partyturą graficzną utworu pt. Non Stop Bogusława Schaeffera. 

Partnerami projektu są: Legalna Kultura, AICT, Polmic, eTeatr, Dziennik Teatralny oraz ZAIKS.

Projekt Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera – cz. III dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Źródło:

Materiał nadesłany