W czwartek, 8 października o godzinie 17.00, odbędzie się premiera kolejnej, ostatniej już odsłony spektaklu „Tragedia Króla Ryszarda III” w reżyserii Grzegorza Falkowskiego. Czwarty odcinek pod tytułem „Gdyby prawo było prawem” będzie dostępny na kanale YouTube Teatru Powszechnego w Warszawie przez tydzień, do 15 października, do godz. 22.00 (link pojawi się w dniu premiery na stronie internetowej oraz facebookowym profilu Teatru).
„Tragedia Króla Ryszarda III” to teatro-film inspirowany motywami z „Ryszarda III” Williama Shakespeare’a oraz obrazami natury. Jest tworzony w ramach programu „Powszechny online”, głównie za pomocą prób i nagrań przeprowadzanych dzięki komunikatorom internetowym, łączy formy etiudy filmowej i teatru internetowego.
Twórcy uruchomili internetową zbiórkę, dzięki której projekt będzie mógł być profesjonalnie wyprodukowany i udostępniony w całości dla każdego widza: zrzutka.pl
„Tragedia Króla Ryszarda III”
scenariusz i reżyseria: Grzegorz Falkowski
muzyka i udźwiękowienie: Andrzej Kłak
zdjęcia: Grzegorz Falkowski
montaż: Anna Garncarczyk
obsada: Klara Bielawka (Królowa Elżbieta Grey), Michał Czachor (Książę Buckingham), Grzegorz Falkowski (Książę Richmond, Król Henryk VII), Andrzej Kłak (Król Ryszard III), Monika Mariotti (śpiew gardłowy; gościnnie), gościnnie jako Czarny Pies – pies Wiesia.
W spektaklu przenikają się dwie linie narracyjne – historie opisane przez Shakespeare’a oraz mijające pory roku i związane z nimi obrzędy. Rozgrywane w czterech ścianach intrygi i ambicje postaci oraz cykliczność czasu natury dopełniają się. Las rośnie i zarasta kości oraz puszki po piwie. Rzeka płynie i niesie do morza kolejne marzanny topione, by odpędzić Złego. Przewodnikiem jest pies, łącznik pomiędzy naturą i człowiekiem. Zło się wydarza, jest wyborem, przypływa i osadza się jak śmieci na dnie rzeki, ale nie zmienia jej biegu.
Prawo natury czy uwarunkowania społeczne? Instynkt czy moralność? Wola czy samowola? W „Tragedii Króla Ryszarda III” rodowe walki o tron, wojna domowa oraz wątki ekologiczne tworzą opowieść niezwykle aktualną w dobie pandemii (której czterysta lat wcześniej doświadczył kilkukrotnie sam Shakespeare, co znalazło odzwierciedlenie w jego późniejszych sztukach).