EN

4.06.2024, 11:46 Wersja do druku

Warszawa. Czerwiec w Warszawskiej Operze Kameralnej

Czerwiec to dla Warszawskiej Opery Kameralnej czas ukoronowania całego sezonu – zawsze w mozartowskiej tonacji. Nie inaczej będzie tym razem. Koncerty, spektakle, warsztaty, recitale, opery, msze, pieśni – każdy znajdzie coś dla siebie i spędzi ten jeden z najpiękniejszych miesięcy w roku z WOK.

fot. mat. Warszawskiej Opery Kameralnej

4 i 6 czerwca zapraszamy na spektakle do Teatru WOK: na „Idomeneo, re di Creta” w reż. Michała Znanieckiego. Przedstawienie charakteryzuje obecność dwóch planów: realistycznego (w którym plaża staje się miejscem konfliktów politycznych między grupą jeńców, imigrantów i Kreteńczyków) oraz abstrakcyjnego (w którym wizualizacje zastępują metafory mitologiczne). Czy możliwy jest pokój? Reżyser odpowiada, że „pomimo gestów pojednania podziały pozostają. Wojna zostawia ślad, rysę, bliznę. Happy endu nie będzie”.

Następnie zapraszamy na „Cosi fan tutte” (12 i 13 czerwca) w stylowej inscenizacji Marka Weissa. Reżyser pozwala oddać głos cudownym śpiewakom, którzy umiejętnie przeprowadzają widza przez barwną strukturę fabularną da Pontego. Wymieńmy ich, nie tylko dla porządku: Magdalena Stefaniak (Fiordiligi), Aleksandra Opała (Dorabella), Sylwia Krzysiek (Despina), Aleksander Kunach (Ferrando), Hubert Zapiór (Guglielmo) oraz Artur Janda (Don Alfonso). Spektakl poprowadzi nowy kierownik muzyczny MACV, Adam Banaszak.

Nie zabraknie atrakcji dla dzieci: 6 czerwca w Basenie Artystycznym WOK trzykrotnie pokażemy lubianą przez dzieci inscenizację „Bastien i Bastienne” w reż. Tomasza Cyza – z Teresą Marut i Łukaszem Ratajczakiem w rolach tytułowych.

A dalej – kolejne koncerty. „Msza c-moll” zabrzmi 7 czerwca w Bazylice św. Krzyża pod batutą Antoniego Wita, soliści: Natalia Rubiś, Elżbieta Wróblewska, Petr Nekoranec, Artur Janda. „Dałem obietnicę i mam nadzieję, że uda mi się jej dotrzymać… – pisał Mozart do ojca 4 stycznia 1783 roku. – Partytura połowy mszy, która wciąż tu leży i czeka na dokończenie, jest najlepszym dowodem na to, że obiecałem...”. Warto dodać, że obietnica związana była bezpośrednio z małżeństwem z Konstancją Weber: Mozart zapowiadał bowiem, że jeśli do zaślubin dojdzie, właśnie mszą uczci ten fakt.

Dwukrotnie w czerwcu zabrzmi jeszcze „Requiem”. Po raz pierwszy 14 czerwca (piątek), po raz drugi tydzień później (opracowanie Howarda Armana) 21 czerwca, Oba koncerty odbędą się w warszawskiej Bazylice św. Krzyża, w obu przypadkach Zespołem Wokalnym i orkiestrą MACV zadyryguje Adam Banaszak.

19 i 20 czerwca Teatr WOK wypełnią dźwięki boskiego „Don Giovanniego”. To kolejny spektakl Michała Znanieckiego, w którym strona wizualna stworzona przez Rafała Olbińskiego genialnie konweniuje z sytuacjami zbudowanymi przez reżysera na scenie. Na uwagę zasługuje tercet kobiecy: Joanna Moskowicz (Donna Anna), Natalia Rubiś (Donna Elwira), Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska (Zerlina), któremu dorównuje tercet męski: Łukasz Klimczak (Don Giovanni), Adam Zaremba (Leporello), Aleksander Kunach (Don Ottavio). Choć i tak finał należy do Komandora, doskonale interpretowanego przez Remigiusza Łukomskiego.

Wreszcie „Wesele Figara” (27 i 28 czerwca) – w lekkim i porywającym przedstawieniu mistrza operowego humoru, Grzegorza Chrapkiewicza, oraz w skrzącej się od humoru i wdzięku muzycznej interpretacji Adama Banaszaka. Ale ponieważ opera to przede wszystkim śpiew, o ten najwyższych lotów zadbają: Hubert Zapiór (Almaviva), Karina Skrzeszewska (Hrabina Rozyna), Aleksandra Orłowska (Zuzanna), Artur Janda (Figaro), Jan Jakub Monowid (Cherubin), Elżbieta Wróblewska (Marcelina), Aleksander Kunach (Basilio), Dariusz Machej (Bartolo) oraz Maciej Miecznikowski (Antonio). „Voi che sapete, che cosa è amor” („Wy, którzy wiecie, co to miłość”) – śpiewa w jednej scenie Cherubin. My, po zobaczeniu tego „Wesela Figara”, wiemy doskonale, czym jest dobra i przyjemna opera.

A na deser: „Mozart Night vol. 4: Mozart & Salieri” (30 czerwca, Teatr Polski). Pojedynek na arie, duety, zespoły, uwertury dwóch wielkich mistrzów opery. Kto zwycięży? Zdecydują widzowie finałowej gali 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.

Szczegółowy program znajdą Państwo na naszej stronie internetowej (operakameralna.pl) oraz na naszych mediach społecznościowych. Do zobaczenia w czerwcu w Warszawie!

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne