1 kwietnia 2022 roku TR Warszawa ogłosił przetarg na wykonawcę robót budowlanych teatru TR Warszawa na placu Defilad. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa pod koniec kwietnia 2022 r.
To historyczny moment dla zespołu TR Warszawa, który od 1997 roku pod kierunkiem artystycznym Grzegorza Jarzyny
 kreuje nowe idee i zjawiska teatralne, wprowadza je do głównego nurtu 
teatralnego w Polsce, a także buduje markę warszawskiego i polskiego 
teatru za granicą. Siedziba jednego z najbardziej znanych polskich 
teatrów na świecie powstanie na Placu Defilad, w ścisłym centrum Warszawy, obok gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 
Budowa teatru TR Warszawa jest kolejną z szeregu inwestycji publicznych, realizowanych w ścisłym centrum Warszawy – w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy.
WYJĄTKOWE SPEKTAKLE, NIEZWYKŁA PRZESTRZEŃ: 
TR WARSZAWA – TEATR DLA PRZYSZŁOŚCI
Pozwolenie na budowę gmachu teatru uprawomocniło się pod 
koniec stycznia 2021 roku, otwierając drogę kolejnemu etapowi procesu 
inwestycyjnego. 
Wyłoniony w ogłoszonym 1 kwietnia br. przetargu wykonawca wybuduje budynek teatru o całkowitej powierzchni niewiele ponad 15.000 m.kw., zaprojektowany przez pracownię architektoniczną Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku w partnerstwie z polską pracownią APA Wojciechowski oraz Buro Happold. Inżynierem kontraktu jest konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz Portico Project Management. Budowa finansowana jest z budżetu Miasta Stołecznego Warszawy.
W pierwszym etapie postępowania przetargowego w trybie dialogu 
konkurencyjnego potencjalni wykonawcy będą kwalifikowani na podstawie 
warunków postępowania oraz kryteriów selekcji. Zamawiający zweryfikuje 
m.in., czy wykonawcy spełniają wymagania ustawowe oraz te określone 
przez zamawiającego. Do drugiego etapu postępowania przetargowego (etapu
 negocjacji) dopuszczona zostanie jedynie określona liczba wykonawców. 
Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na październik/listopad 2022 roku.
 
Teatr spodziewa się dużego zainteresowania firm budowlanych i zaciętej 
walki o prestiżowy kontrakt. Inwestor przewiduje, że otwarcie budynku 
nastąpi 
jesienią 2026 roku.
Budynek TR Warszawa na Placu Defilad będzie jednym z 
najnowocześniejszych teatrów w Europie. W zaprojektowanym przez 
pracownię Thomas Phifer & Partners teatrze TR Warszawa znajdą się 
m.in. dwie sale teatralne (BIG BOX i BLACK BOX) o łącznej powierzchni 2 
500 m.kw.
 (w tym sali BIG BOX z największą w Polsce sceną obrotową i modułową 
widownią na maksymalnie 700 miejsc), a także sale edukacyjne, ośrodek 
poszukiwań artystycznych, programów rezydencyjnych, studio audio, studio
 wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych, przestronne foyer, 
restauracja i dwa bary. Każdego wieczoru w budynku teatru w wydarzeniach
 artystycznych będzie mogło wziąć kilkaset osób.
Siedziba TR Warszawa na Placu Defilad jest częścią kompleksu dwóch 
budynków: teatru inowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Inwestycja 
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa jest jednym z flagowych 
elementów projektu Nowego Centrum Warszawy,
 wieloletniego projektu zmian w centrum miasta, realizowanego w kilku 
etapach przez Miasto Stołeczne Warszawa. Inwestycje muzeum i teatru 
dopełnią przestrzeń warszawskiego przyszłego Placu Centralnego, serca 
nowoczesnej metropolii. Ich powstanie otworzy dla mieszkanek i 
mieszkańców Warszawy, a także odwiedzających stolicę gości i gościń nowe
 możliwości uczestnictwa w kulturze. 
Budowa teatru TR Warszawa jest kolejną z
 wielu inwestycji publicznych, realizowanych w ramach projektu Nowe 
Centrum Warszawy. Jest to kolejny przykład inwestycji miasta w kulturę 
mimo niełatwych, także budżetowo, czasów. Dzięki działaniom 
modernizacyjnym i inwestycyjnym ścisłe centrum stolicy stanie się 
przestrzenią reprezentacyjną, spójną i zieloną, ale także otwartą, 
przyjazną, dostępną i bezpieczną dla wszystkich.
Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydentka m.st. Warszawy
To bardzo ważne, że Miasto Stołeczne 
Warszawa inwestuje w kulturę i kulturotwórczy rozwój naszego miasta. 
Zaprojektowany przez nowojorski zespół Thomas Phifer and Partners wraz z
 APA Wojciechowski i Buro Happold budynek będzie jednym z 
najnowocześniejszych budynków teatralnych w tej części świata i jednym z
 nielicznych teatrów, który w ostatnich dekadach został zbudowany jako 
samodzielny obiekt teatralny w Polsce.
Anna Klammer, pełnomocniczka dyrektorki TR Warszawa 
ds. inwestycji na Placu Defilad
O TR WARSZAWA
TR Warszawa to teatr, który na stałe wpisał się w pejzaż stołecznych 
instytucji kultury i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zespołów 
teatralnych na świecie. Zespół pod kierunkiem artystycznym Grzegorza 
Jarzyny wypracował nowoczesne formy sceniczne i nowy język teatralny. 
Program teatru oparty jest na linii artystycznej, wypracowanej przez 
zespół pod kierunkiem Grzegorza Jarzyny. TR Warszawa to miejsce, w 
którym publiczność może spotkać się z najnowszymi prądami artystycznymi w
 Polsce i na świecie. Tu w końcu lat 90. powstał nowy model 
funkcjonowania teatrów w Polsce. Tu zdobywała doświadczenie grupa 
twórczyń i twórców, aktorów i aktorek, realizatorek i realizatorów, 
menedżerów i menedżerek, kształtujących dzisiaj polski teatr. TR 
Warszawa poprzez swoją ofertę programową włącza mieszkańców, mieszkanki i
 gości Warszawy w życie kulturalne stolicy. Wspólnie z innymi teatrami i
 instytucjami kultury kształtuje nowoczesną tożsamość obywatelską oraz 
buduje
międzynarodową pozycję Warszawy jako ważnego ośrodka życia 
artystycznego. Marka zespołu
TR Warszawa rozpoznawalna jest na całym świecie, czego potwierdzeniem 
jest stała wieloletnia obecności w programach najważniejszych 
międzynarodowych festiwali artystycznych i dziesiątki nagród dla zespołu
 i współpracujących z TR Warszawa twórców i twórczyń. 
BUDYNEK TR WARSZAWA NA PLACU DEFILAD
Architektura
 budynku odzwierciedla wartości zespołu TR Warszawa, w szczególności
otwartość rozumianą jako prowadzenie poszukiwań i podejmowanie ryzyka 
artystycznego, wprowadzanie w szeroki obieg nowych sposobów ekspresji 
teatralnej, a także transparentność,
mobilność oraz likwidowanie barier. Jak mówi dyrektor artystyczny TR Warszawa Grzegorz
Jarzyna, projekt inspirowany jest z jednej strony ideami teatru greckiego i doświadczeniami
współczesnego teatru, zapoczątkowanego w XX wieku Wielką Reformą Teatralną, z drugiej –
kilkunastoletnią praktyką TR Warszawa oraz poszukiwaniami nowych sposobów komunikacji
międzyludzkiej i nowego języka teatralnego. Siedziba TR Warszawa ma być przestrzenią
bezpieczną, przyjazną i łatwo dostępną dla wszystkich odbiorców i odbiorczyń. Architektura
teatru odzwierciedli zróżnicowaną działalność TR Warszawa, łączącą teatr eksperymentalny z
przedstawieniami dla szerokiej publiczności. Budynek na Placu Defilad pomieści dwie
przestrzenie na spektakle teatralne, wydarzenia filmowe, muzyczne i widowiska interdyscyplinarne: BIG
BOX (dużą salę) na maksymalnie 700 osób, w której będzie możliwość dowolnej konfiguracji
przestrzeni scenicznej i widowni, w zależności od formatu i charakteru widowisk oraz
znajdujący się na pierwszym piętrze BLACK BOX (małą salę) ze 150 miejscami siedzącymi.
Unikalnym rozwiązaniem będą dwie bramy, które połączą główną przestrzeń sceniczną teatru z
Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim. Umożliwi to organizację koncertów i przedstawień
na wzór imprez plenerowych. Dzięki zrównaniu podłogi sceny BIG BOX (dużą sceną) z
poziomem placu oraz przeszkleniom w obu salach, miasto stanie się naturalnym tłem dla
wydarzeń odbywających się wewnątrz budynku, jak i w plenerze. Zarazem teatr otworzy się na
miasto, umożliwiając przechodniom podglądanie jego codziennej pracy.
W foyer teatru znajdzie się przestrzeń spotkań i miejsce odbywania się 
wydarzeń około programowych, a także restauracja, bistro, kasa biletowa i
 szatnia. Górne piętra w budynku to ośrodek poszukiwań artystycznych, 
programów rezydencyjnych i działań edukacyjnych, a także
studio audio, studio wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych; 
pomieszczenia techniczne i
zaplecze znajdą się w środkowej części budynku oraz w jego podziemnych 
kondygnacjach.
Budynki muzeum i teatru połączone będą forum, zachęcającym, otwartym i pełnym życia
miejscem działań kulturalnych i spotkań w otwartej przestrzeni. Proste, mocne fasady
budynków wyznaczą krawędź dla nowo zaprojektowanego Placu Centralnego i nadają kształt
bardziej kameralnemu forum, które będzie zarówno wejściem, dziedzińcem, jak i łącznikiem;
integrującym muzeum i teatr z nowym Placem Centralnym oraz Parkiem Świętokrzyskim.
Muzeum, teatr i forum stworzą spójną całość. Proste bryły budynków będą 
kontrastować zarówno z Pałacem Kultury i Nauki, jak i z komercyjną 
architekturą okolicy. Fasady, czerpiące inspiracje z abstrakcyjnych 
dzieł sztuki, będą uosabiać twórcze życie stolicy i podkreślą rolę 
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa 
w tworzeniu Nowego Centrum Warszawy.
INWESTYCJA TR WARSZAWA I MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ 
NA PLACU DEFILAD
TR Warszawa wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie od 2014 roku 
prowadzi inwestycję budowy na Placu Defilad. Budynki TR Warszawa i 
Muzeum są de facto jednym obiektem. Każdy z budynków zawiera w sobie 
funkcje teatralne i muzealne. I tak w Muzeum Sztuki Nowoczesnej znajdują
 się elementy infrastruktury TR Warszawa, a w części teatru znajdują się
 parkingi, doki rozładunkowe i część drogi dojazdowej do muzeum. Oba 
budynki są też jedną całością kompozycyjną. Zgodnie z założeniami 
projektanta żaden z nich nie może funkcjonować bez drugiego.
Od kwietnia 2019 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej prowadzi budowę części 
muzealnej, która jest pierwszym etapem realizacji nowych siedzib muzeum i
 teatru na Placu Defilad, przyszłym Placu Centralnym. Kolejnym etapem 
tej inwestycji jest budowa budynku TR Warszawa. W lipcu 2020 roku teatr 
złożył wniosek o pozwolenie na budowę, który został pozytywnie 
rozpatrzony. 23 grudnia 2020 roku Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy 
wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielił pozwolenia na 
budowę dla kompleksu architektonicznego Teatru TR Warszawa i Muzeum 
Sztuki Nowoczesnej (część TR Warszawa). Po uprawomocnieniu pozwolenia na
 budowę teatru TR Warszawa w styczniu 2021 roku teatr przystąpił do 
kolejnego etapu realizacji inwestycji na Placu Defilad tj. przebudowy 
przewodu wodociągowego oraz usunięcia kolizji istniejącej instalacji 
zewnętrznej wodociągowej (sieci polewaczkowej Pałacu Kultury i Nauki), 
która została zrealizowana przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. 
Przygotowanie terenu budowy poprzedza rozpoczęcie także innych 
inwestycji w ścisłym sąsiedztwie działki 25/1 tj. budowy drogi gminnej 5
 i 8 KDL realizowanej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oraz 
rewitalizacji Placu Defilad. W listopadzie 2021 r. TR Warszawa zakończył
 proces nasadzeń kompensacyjnych i zasadził 9 drzew oraz 68 m2 krzewów 
skwerze Mjr Bolesława Kontryma “Żmudzina”. 16 grudnia 2021 roku Rada 
Miasta Stołecznego Warszawy podjęła decyzję o zwiększeniu budżetu na 
budowę teatru TR Warszawa będącego częścią kompleksu 
muzealno-teatralnego na Placu Defilad – o 155 milionów złotych (do 2028 
roku). Zmiana została przyjęta w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st.
 Warszawy na lata
2021-2050. 1 kwietnia 2022 roku został ogłoszony przetarg na Generalnego
 Wykonawcę teatru w trybie dialogu konkurencyjnego. Kolejne etapy 
procesu inwestycyjnego planowane na 2022 rok obejmują m.in. 
przeprowadzenie postępowania przetargowego na wybór Generalnego 
Wykonawcy teatru, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
NOWE CENTRUM WARSZAWY
Nowe Centrum Warszawy to wieloletni projekt zmian w centrum 
miasta realizowany w kilku etapach przez Miasto Stołeczne Warszawa. 
Budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa jest jedną z 
flagowych inwestycji w obszarze kultury w ramach projektu Nowego Centrum
 Warszawy.
CECHY BUDYNKÓW I ICH FUNKCJONALNOŚĆ
Kontekst miejski 
Muzeum, teatr oraz znajdujące się między nimi forum tworzą spójną 
architektoniczno-urbanistyczną całość, zachowując jednocześnie wizualną 
odrębność od siebie nawzajem i od otoczenia. Fasady budynków, 
zaprojektowane z prostych materiałów, czerpiące inspiracje z 
abstrakcyjnych dzieł sztuki, uosabiają twórcze życie stolicy i 
podkreślają kluczową rolę Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa
 we współtworzeniu centrum kulturalnego Warszawy. Budynki różnią się od 
najbliższego otoczenia, symbolizując w ten sposób wyjątkowy moment w 
historii miasta.Projekt teatru i muzeum obejmuje nie tylko budynki, ale 
także całościową wizję planu zagospodarowania przestrzennego – w 
obszarze ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej – uzupełnionej o nową 
infrastrukturę. Forum pomiędzy budynkami tworzy zachęcające, otwarte i 
pełne życia miejsce spotkań. Proste, mocne fasady budynków wyznaczają 
krawędź dla nowo zaprojektowanego Placu Centralnego i nadają kształt 
bardziej kameralnemu forum. Forum to tętniące życiem miejsce działań 
kulturalnych i spotkań w otwartej przestrzeni. Jest ono zarówno 
wejściem, dziedzińcem, jak i łącznikiem; integruje muzeum i teatr z 
nowym Placem Centralnym oraz Parkiem Świętokrzyskim.
Architektura
Teatr jest mocno osadzony pomiędzy Placem Centralnym, Pałacem Kultury i 
Nauki oraz nowo powstającym muzeum. Jego ciemna, stalowa fasada przydaje
 budynkowi stałości, a perforacje elewacji dla okien i wrót do sceny 
głównej odsłaniają wnętrze tętniącej życiem od rana do późnych godzin 
wieczornych instytucji artystycznej. Muzeum, aktywnie działające w 
dzień, jest białe, jasne i lekkie. Tworzywo jego fasady jest nowoczesne i
 innowacyjne, odwołuje się do znajdującej się we wnętrzu sztuki 
współczesnej. Przeszklone partery budynków nadają bryłom lekkości i 
tworzą wrażenie delikatnego unoszenia się całości nad ulicą. Każdy z 
budynków ma swoją wyjątkową architektoniczną tożsamość, ale łączy je: 
skala, bliskość i przestrzeń pomiędzy nimi. Każda z fasad na swój sposób
 gra cieniem i światłem, obrazując przepływ czasu – od rana do nocy i 
przez poszczególne pory roku.
Autentyczność materiałów
Wybór prostych, autentycznych materiałów do budowy muzeum i teatru 
wyraźnie odróżnia je od pełnych przepychu fasad otoczenia. Oba są 
prawdziwe, ponadczasowe i wypróbowane. Wyrażają wyjątkową skalę, wagę, 
głębię i kunszt. Każdy z tych budulców nadaje fasadzie budynków swoisty 
kolor, ton i fakturę. 
Program teatru i funkcje 
Architektura teatru odzwierciedla zróżnicowaną działalność TR Warszawa, 
łączącą sztukę eksperymentalną i przedstawienia dla szerokiej 
publiczności. Budynek autorstwa pracowni architektonicznej Thomas Phifer
 & Partners w partnerstwie z pracownią APA Wojciechowski i Buro 
Happold, mieści w sobie dwie przestrzenie, w których odbywać się mogą 
zarówno spektakle, jak i wydarzenia filmowe, muzyczne czy widowiska 
interdyscyplinarne. Przestrzeń sceny głównej mieści maksymalnie do 700 
miejsc siedzących, a znajdującą się na pierwszym piętrze mała mała scena
 150 miejsc siedzących. W przestrzeni sceny głównej istnieje możliwość 
dowolnej konfiguracji przestrzeni scenicznej i widowni – w zależności od
 formatu i charakteru wydarzenia. Budynek teatru wyposażony jest w 
nowoczesną technologię, pozwalającą na szybką zmianę repertuaru i 
prezentowanie zarówno spektakli wielkoformatowych, dużych koncertów, 
wydarzeń filmowych i wydarzeń interdyscyplinarnych, jak i realizacji 
zaawansowanych technologicznie streamingów, kameralnych form 
artystycznych, prac eksperymentalnych, czy małych form muzycznych. 
Budynek łączy się z Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim poprzez dwie
 bramy prowadzące do sceny głównej. Wysokie na 14 metrów bramy północna i
 południowa otwierane są na całej swej wysokości, dzięki czemu możliwa 
będzie organizacja plenerowych wydarzeń artystycznych, w skali 
niespotykanej dotąd w Polsce. Dzięki przeszklonym ścianom oraz zrównaniu
 podłogi sceny głównej z poziomem Placu Defilad, tkanka miejska w 
centrum Warszawy staje się naturalnym tłem dla wydarzeń odbywających się
 zarówno wewnątrz budynku, jak i w plenerze. Przechodzące przez Plac 
Defilad osoby będą mogły obserwować próby i codzienne przygotowania do 
rozpoczęcia spektakli oraz innych wydarzeń kulturalnych. Główne wejście 
do TR Warszawa mieści się od strony forum. W foyer teatru znajduje się 
przestrzeń spotkań i miejsce odbywania się wydarzeń około programowych, a
 także restauracja, bistro, kasa biletowa i szatnia. Przestrzeń foyer 
teatru otwarta i dostępna dla mieszkanek i mieszkańców miasta oraz gości
 i gościń odwiedzających stolicę przez cały dzień, także długo po 
zakończeniu spektaklach teatralnych i innych wydarzeń artystycznych. 
Górne piętra w budynku to ośrodek poszukiwań artystycznych, programów 
rezydencyjnych i działań edukacyjnych, a także studio audio, studio 
wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych. Pomieszczenia techniczne i 
zaplecze teatru znajdą się w środkowej części budynku oraz w jego 
podziemnych kondygnacjach. W podziemiach teatru znajdują się również 
dojazdy do doków magazynowych Muzeum Sztuki Nowoczesnej, magazyny i 
pracownie teatralne oraz garaż podziemny z miejscami parkingowymi dla 
osób z niepełnosprawnościami, przeznaczony do użytkowania przez teatr i 
muzeum. 
Funkcje muzeum
Muzeum uznaje za priorytet dostępność przestrzeni publicznej i tak 
zaprojektowana została jego siedziba. Zadaniem przestrzeni parteru 
Muzeum będzie stworzenie nowej jakości tej części miasta, którego tkanka
 zachęca do codziennego, komfortowego spędzania czasu poprzez kontakt z 
kulturą. Ma temu sprzyjać relacja z zadrzewioną ulicą i powiększonym 
znacznie w kierunku Muzeum Parkiem Świętokrzyskim. Odwiedzający mogą 
łatwo dostać się do budynku ze wszystkich stron. Przeszklony parter 
budynku zaprasza gości do wnętrza. Znajdują się tam: widoczne z 
zewnątrz, otwarte i ogólnodostępne audytorium i przestrzenie edukacyjne 
oraz tzw. galeria szybkiego reagowania, a także bistro, księgarnia i 
przestronna klatka schodowa, łącząca ten poziom z położonymi wyżej 
przestrzeniami wystawienniczymi. Główne przestrzenie wystawowe muzeum 
usytuowano na pierwszym i drugim piętrze wokół centralnej otwartej 
klatki schodowej. Na każdej z nich umieszczono po dwa zespoły 
połączonych ze sobą galerii. Galerie na najwyższej kondygnacji zostaną 
doświetlone światłem rozproszonym poprzez świetliki rozmieszczone w 
przestrzeni dachu. Na pierwszej kondygnacji podziemnej zaprojektowano: 
kino z widownią mieszczącą 150 osób, a także dodatkową przestrzeń 
edukacyjną, pracownie konserwatorskie, magazyny. Ciągi sal wystawowych 
są przetykane tzw. city rooms czyli „pokojami z widokiem”, gdzie 
zwiedzający mogą odpocząć, ale także spojrzeć na miasto z zupełnie nowej
 perspektywy. Budynek stwarza warunki do indywidualnej kontemplacji, a 
jednocześnie pozostaje otwarty na potrzeby licznej publiczności. 
 
 
       
   
  