1 kwietnia 2022 roku TR Warszawa ogłosił przetarg na wykonawcę robót budowlanych teatru TR Warszawa na placu Defilad. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa pod koniec kwietnia 2022 r.
To historyczny moment dla zespołu TR Warszawa, który od 1997 roku pod kierunkiem artystycznym Grzegorza Jarzyny
kreuje nowe idee i zjawiska teatralne, wprowadza je do głównego nurtu
teatralnego w Polsce, a także buduje markę warszawskiego i polskiego
teatru za granicą. Siedziba jednego z najbardziej znanych polskich
teatrów na świecie powstanie na Placu Defilad, w ścisłym centrum Warszawy, obok gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Budowa teatru TR Warszawa jest kolejną z szeregu inwestycji publicznych, realizowanych w ścisłym centrum Warszawy – w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy.
WYJĄTKOWE SPEKTAKLE, NIEZWYKŁA PRZESTRZEŃ:
TR WARSZAWA – TEATR DLA PRZYSZŁOŚCI
Pozwolenie na budowę gmachu teatru uprawomocniło się pod
koniec stycznia 2021 roku, otwierając drogę kolejnemu etapowi procesu
inwestycyjnego.
Wyłoniony w ogłoszonym 1 kwietnia br. przetargu wykonawca wybuduje budynek teatru o całkowitej powierzchni niewiele ponad 15.000 m.kw., zaprojektowany przez pracownię architektoniczną Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku w partnerstwie z polską pracownią APA Wojciechowski oraz Buro Happold. Inżynierem kontraktu jest konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz Portico Project Management. Budowa finansowana jest z budżetu Miasta Stołecznego Warszawy.
W pierwszym etapie postępowania przetargowego w trybie dialogu
konkurencyjnego potencjalni wykonawcy będą kwalifikowani na podstawie
warunków postępowania oraz kryteriów selekcji. Zamawiający zweryfikuje
m.in., czy wykonawcy spełniają wymagania ustawowe oraz te określone
przez zamawiającego. Do drugiego etapu postępowania przetargowego (etapu
negocjacji) dopuszczona zostanie jedynie określona liczba wykonawców.
Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na październik/listopad 2022 roku.
Teatr spodziewa się dużego zainteresowania firm budowlanych i zaciętej
walki o prestiżowy kontrakt. Inwestor przewiduje, że otwarcie budynku
nastąpi
jesienią 2026 roku.
Budynek TR Warszawa na Placu Defilad będzie jednym z
najnowocześniejszych teatrów w Europie. W zaprojektowanym przez
pracownię Thomas Phifer & Partners teatrze TR Warszawa znajdą się
m.in. dwie sale teatralne (BIG BOX i BLACK BOX) o łącznej powierzchni 2
500 m.kw.
(w tym sali BIG BOX z największą w Polsce sceną obrotową i modułową
widownią na maksymalnie 700 miejsc), a także sale edukacyjne, ośrodek
poszukiwań artystycznych, programów rezydencyjnych, studio audio, studio
wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych, przestronne foyer,
restauracja i dwa bary. Każdego wieczoru w budynku teatru w wydarzeniach
artystycznych będzie mogło wziąć kilkaset osób.
Siedziba TR Warszawa na Placu Defilad jest częścią kompleksu dwóch
budynków: teatru inowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Inwestycja
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa jest jednym z flagowych
elementów projektu Nowego Centrum Warszawy,
wieloletniego projektu zmian w centrum miasta, realizowanego w kilku
etapach przez Miasto Stołeczne Warszawa. Inwestycje muzeum i teatru
dopełnią przestrzeń warszawskiego przyszłego Placu Centralnego, serca
nowoczesnej metropolii. Ich powstanie otworzy dla mieszkanek i
mieszkańców Warszawy, a także odwiedzających stolicę gości i gościń nowe
możliwości uczestnictwa w kulturze.
Budowa teatru TR Warszawa jest kolejną z
wielu inwestycji publicznych, realizowanych w ramach projektu Nowe
Centrum Warszawy. Jest to kolejny przykład inwestycji miasta w kulturę
mimo niełatwych, także budżetowo, czasów. Dzięki działaniom
modernizacyjnym i inwestycyjnym ścisłe centrum stolicy stanie się
przestrzenią reprezentacyjną, spójną i zieloną, ale także otwartą,
przyjazną, dostępną i bezpieczną dla wszystkich.
Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydentka m.st. Warszawy
To bardzo ważne, że Miasto Stołeczne
Warszawa inwestuje w kulturę i kulturotwórczy rozwój naszego miasta.
Zaprojektowany przez nowojorski zespół Thomas Phifer and Partners wraz z
APA Wojciechowski i Buro Happold budynek będzie jednym z
najnowocześniejszych budynków teatralnych w tej części świata i jednym z
nielicznych teatrów, który w ostatnich dekadach został zbudowany jako
samodzielny obiekt teatralny w Polsce.
Anna Klammer, pełnomocniczka dyrektorki TR Warszawa
ds. inwestycji na Placu Defilad
O TR WARSZAWA
TR Warszawa to teatr, który na stałe wpisał się w pejzaż stołecznych
instytucji kultury i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zespołów
teatralnych na świecie. Zespół pod kierunkiem artystycznym Grzegorza
Jarzyny wypracował nowoczesne formy sceniczne i nowy język teatralny.
Program teatru oparty jest na linii artystycznej, wypracowanej przez
zespół pod kierunkiem Grzegorza Jarzyny. TR Warszawa to miejsce, w
którym publiczność może spotkać się z najnowszymi prądami artystycznymi w
Polsce i na świecie. Tu w końcu lat 90. powstał nowy model
funkcjonowania teatrów w Polsce. Tu zdobywała doświadczenie grupa
twórczyń i twórców, aktorów i aktorek, realizatorek i realizatorów,
menedżerów i menedżerek, kształtujących dzisiaj polski teatr. TR
Warszawa poprzez swoją ofertę programową włącza mieszkańców, mieszkanki i
gości Warszawy w życie kulturalne stolicy. Wspólnie z innymi teatrami i
instytucjami kultury kształtuje nowoczesną tożsamość obywatelską oraz
buduje
międzynarodową pozycję Warszawy jako ważnego ośrodka życia
artystycznego. Marka zespołu
TR Warszawa rozpoznawalna jest na całym świecie, czego potwierdzeniem
jest stała wieloletnia obecności w programach najważniejszych
międzynarodowych festiwali artystycznych i dziesiątki nagród dla zespołu
i współpracujących z TR Warszawa twórców i twórczyń.
BUDYNEK TR WARSZAWA NA PLACU DEFILAD
Architektura
budynku odzwierciedla wartości zespołu TR Warszawa, w szczególności
otwartość rozumianą jako prowadzenie poszukiwań i podejmowanie ryzyka
artystycznego, wprowadzanie w szeroki obieg nowych sposobów ekspresji
teatralnej, a także transparentność,
mobilność oraz likwidowanie barier. Jak mówi dyrektor artystyczny TR Warszawa Grzegorz
Jarzyna, projekt inspirowany jest z jednej strony ideami teatru greckiego i doświadczeniami
współczesnego teatru, zapoczątkowanego w XX wieku Wielką Reformą Teatralną, z drugiej –
kilkunastoletnią praktyką TR Warszawa oraz poszukiwaniami nowych sposobów komunikacji
międzyludzkiej i nowego języka teatralnego. Siedziba TR Warszawa ma być przestrzenią
bezpieczną, przyjazną i łatwo dostępną dla wszystkich odbiorców i odbiorczyń. Architektura
teatru odzwierciedli zróżnicowaną działalność TR Warszawa, łączącą teatr eksperymentalny z
przedstawieniami dla szerokiej publiczności. Budynek na Placu Defilad pomieści dwie
przestrzenie na spektakle teatralne, wydarzenia filmowe, muzyczne i widowiska interdyscyplinarne: BIG
BOX (dużą salę) na maksymalnie 700 osób, w której będzie możliwość dowolnej konfiguracji
przestrzeni scenicznej i widowni, w zależności od formatu i charakteru widowisk oraz
znajdujący się na pierwszym piętrze BLACK BOX (małą salę) ze 150 miejscami siedzącymi.
Unikalnym rozwiązaniem będą dwie bramy, które połączą główną przestrzeń sceniczną teatru z
Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim. Umożliwi to organizację koncertów i przedstawień
na wzór imprez plenerowych. Dzięki zrównaniu podłogi sceny BIG BOX (dużą sceną) z
poziomem placu oraz przeszkleniom w obu salach, miasto stanie się naturalnym tłem dla
wydarzeń odbywających się wewnątrz budynku, jak i w plenerze. Zarazem teatr otworzy się na
miasto, umożliwiając przechodniom podglądanie jego codziennej pracy.
W foyer teatru znajdzie się przestrzeń spotkań i miejsce odbywania się
wydarzeń około programowych, a także restauracja, bistro, kasa biletowa i
szatnia. Górne piętra w budynku to ośrodek poszukiwań artystycznych,
programów rezydencyjnych i działań edukacyjnych, a także
studio audio, studio wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych;
pomieszczenia techniczne i
zaplecze znajdą się w środkowej części budynku oraz w jego podziemnych
kondygnacjach.
Budynki muzeum i teatru połączone będą forum, zachęcającym, otwartym i pełnym życia
miejscem działań kulturalnych i spotkań w otwartej przestrzeni. Proste, mocne fasady
budynków wyznaczą krawędź dla nowo zaprojektowanego Placu Centralnego i nadają kształt
bardziej kameralnemu forum, które będzie zarówno wejściem, dziedzińcem, jak i łącznikiem;
integrującym muzeum i teatr z nowym Placem Centralnym oraz Parkiem Świętokrzyskim.
Muzeum, teatr i forum stworzą spójną całość. Proste bryły budynków będą
kontrastować zarówno z Pałacem Kultury i Nauki, jak i z komercyjną
architekturą okolicy. Fasady, czerpiące inspiracje z abstrakcyjnych
dzieł sztuki, będą uosabiać twórcze życie stolicy i podkreślą rolę
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa
w tworzeniu Nowego Centrum Warszawy.
INWESTYCJA TR WARSZAWA I MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ
NA PLACU DEFILAD
TR Warszawa wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie od 2014 roku
prowadzi inwestycję budowy na Placu Defilad. Budynki TR Warszawa i
Muzeum są de facto jednym obiektem. Każdy z budynków zawiera w sobie
funkcje teatralne i muzealne. I tak w Muzeum Sztuki Nowoczesnej znajdują
się elementy infrastruktury TR Warszawa, a w części teatru znajdują się
parkingi, doki rozładunkowe i część drogi dojazdowej do muzeum. Oba
budynki są też jedną całością kompozycyjną. Zgodnie z założeniami
projektanta żaden z nich nie może funkcjonować bez drugiego.
Od kwietnia 2019 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej prowadzi budowę części
muzealnej, która jest pierwszym etapem realizacji nowych siedzib muzeum i
teatru na Placu Defilad, przyszłym Placu Centralnym. Kolejnym etapem
tej inwestycji jest budowa budynku TR Warszawa. W lipcu 2020 roku teatr
złożył wniosek o pozwolenie na budowę, który został pozytywnie
rozpatrzony. 23 grudnia 2020 roku Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielił pozwolenia na
budowę dla kompleksu architektonicznego Teatru TR Warszawa i Muzeum
Sztuki Nowoczesnej (część TR Warszawa). Po uprawomocnieniu pozwolenia na
budowę teatru TR Warszawa w styczniu 2021 roku teatr przystąpił do
kolejnego etapu realizacji inwestycji na Placu Defilad tj. przebudowy
przewodu wodociągowego oraz usunięcia kolizji istniejącej instalacji
zewnętrznej wodociągowej (sieci polewaczkowej Pałacu Kultury i Nauki),
która została zrealizowana przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Przygotowanie terenu budowy poprzedza rozpoczęcie także innych
inwestycji w ścisłym sąsiedztwie działki 25/1 tj. budowy drogi gminnej 5
i 8 KDL realizowanej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oraz
rewitalizacji Placu Defilad. W listopadzie 2021 r. TR Warszawa zakończył
proces nasadzeń kompensacyjnych i zasadził 9 drzew oraz 68 m2 krzewów
skwerze Mjr Bolesława Kontryma “Żmudzina”. 16 grudnia 2021 roku Rada
Miasta Stołecznego Warszawy podjęła decyzję o zwiększeniu budżetu na
budowę teatru TR Warszawa będącego częścią kompleksu
muzealno-teatralnego na Placu Defilad – o 155 milionów złotych (do 2028
roku). Zmiana została przyjęta w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st.
Warszawy na lata
2021-2050. 1 kwietnia 2022 roku został ogłoszony przetarg na Generalnego
Wykonawcę teatru w trybie dialogu konkurencyjnego. Kolejne etapy
procesu inwestycyjnego planowane na 2022 rok obejmują m.in.
przeprowadzenie postępowania przetargowego na wybór Generalnego
Wykonawcy teatru, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
NOWE CENTRUM WARSZAWY
Nowe Centrum Warszawy to wieloletni projekt zmian w centrum
miasta realizowany w kilku etapach przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa jest jedną z
flagowych inwestycji w obszarze kultury w ramach projektu Nowego Centrum
Warszawy.
CECHY BUDYNKÓW I ICH FUNKCJONALNOŚĆ
Kontekst miejski
Muzeum, teatr oraz znajdujące się między nimi forum tworzą spójną
architektoniczno-urbanistyczną całość, zachowując jednocześnie wizualną
odrębność od siebie nawzajem i od otoczenia. Fasady budynków,
zaprojektowane z prostych materiałów, czerpiące inspiracje z
abstrakcyjnych dzieł sztuki, uosabiają twórcze życie stolicy i
podkreślają kluczową rolę Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa
we współtworzeniu centrum kulturalnego Warszawy. Budynki różnią się od
najbliższego otoczenia, symbolizując w ten sposób wyjątkowy moment w
historii miasta.Projekt teatru i muzeum obejmuje nie tylko budynki, ale
także całościową wizję planu zagospodarowania przestrzennego – w
obszarze ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej – uzupełnionej o nową
infrastrukturę. Forum pomiędzy budynkami tworzy zachęcające, otwarte i
pełne życia miejsce spotkań. Proste, mocne fasady budynków wyznaczają
krawędź dla nowo zaprojektowanego Placu Centralnego i nadają kształt
bardziej kameralnemu forum. Forum to tętniące życiem miejsce działań
kulturalnych i spotkań w otwartej przestrzeni. Jest ono zarówno
wejściem, dziedzińcem, jak i łącznikiem; integruje muzeum i teatr z
nowym Placem Centralnym oraz Parkiem Świętokrzyskim.
Architektura
Teatr jest mocno osadzony pomiędzy Placem Centralnym, Pałacem Kultury i
Nauki oraz nowo powstającym muzeum. Jego ciemna, stalowa fasada przydaje
budynkowi stałości, a perforacje elewacji dla okien i wrót do sceny
głównej odsłaniają wnętrze tętniącej życiem od rana do późnych godzin
wieczornych instytucji artystycznej. Muzeum, aktywnie działające w
dzień, jest białe, jasne i lekkie. Tworzywo jego fasady jest nowoczesne i
innowacyjne, odwołuje się do znajdującej się we wnętrzu sztuki
współczesnej. Przeszklone partery budynków nadają bryłom lekkości i
tworzą wrażenie delikatnego unoszenia się całości nad ulicą. Każdy z
budynków ma swoją wyjątkową architektoniczną tożsamość, ale łączy je:
skala, bliskość i przestrzeń pomiędzy nimi. Każda z fasad na swój sposób
gra cieniem i światłem, obrazując przepływ czasu – od rana do nocy i
przez poszczególne pory roku.
Autentyczność materiałów
Wybór prostych, autentycznych materiałów do budowy muzeum i teatru
wyraźnie odróżnia je od pełnych przepychu fasad otoczenia. Oba są
prawdziwe, ponadczasowe i wypróbowane. Wyrażają wyjątkową skalę, wagę,
głębię i kunszt. Każdy z tych budulców nadaje fasadzie budynków swoisty
kolor, ton i fakturę.
Program teatru i funkcje
Architektura teatru odzwierciedla zróżnicowaną działalność TR Warszawa,
łączącą sztukę eksperymentalną i przedstawienia dla szerokiej
publiczności. Budynek autorstwa pracowni architektonicznej Thomas Phifer
& Partners w partnerstwie z pracownią APA Wojciechowski i Buro
Happold, mieści w sobie dwie przestrzenie, w których odbywać się mogą
zarówno spektakle, jak i wydarzenia filmowe, muzyczne czy widowiska
interdyscyplinarne. Przestrzeń sceny głównej mieści maksymalnie do 700
miejsc siedzących, a znajdującą się na pierwszym piętrze mała mała scena
150 miejsc siedzących. W przestrzeni sceny głównej istnieje możliwość
dowolnej konfiguracji przestrzeni scenicznej i widowni – w zależności od
formatu i charakteru wydarzenia. Budynek teatru wyposażony jest w
nowoczesną technologię, pozwalającą na szybką zmianę repertuaru i
prezentowanie zarówno spektakli wielkoformatowych, dużych koncertów,
wydarzeń filmowych i wydarzeń interdyscyplinarnych, jak i realizacji
zaawansowanych technologicznie streamingów, kameralnych form
artystycznych, prac eksperymentalnych, czy małych form muzycznych.
Budynek łączy się z Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim poprzez dwie
bramy prowadzące do sceny głównej. Wysokie na 14 metrów bramy północna i
południowa otwierane są na całej swej wysokości, dzięki czemu możliwa
będzie organizacja plenerowych wydarzeń artystycznych, w skali
niespotykanej dotąd w Polsce. Dzięki przeszklonym ścianom oraz zrównaniu
podłogi sceny głównej z poziomem Placu Defilad, tkanka miejska w
centrum Warszawy staje się naturalnym tłem dla wydarzeń odbywających się
zarówno wewnątrz budynku, jak i w plenerze. Przechodzące przez Plac
Defilad osoby będą mogły obserwować próby i codzienne przygotowania do
rozpoczęcia spektakli oraz innych wydarzeń kulturalnych. Główne wejście
do TR Warszawa mieści się od strony forum. W foyer teatru znajduje się
przestrzeń spotkań i miejsce odbywania się wydarzeń około programowych, a
także restauracja, bistro, kasa biletowa i szatnia. Przestrzeń foyer
teatru otwarta i dostępna dla mieszkanek i mieszkańców miasta oraz gości
i gościń odwiedzających stolicę przez cały dzień, także długo po
zakończeniu spektaklach teatralnych i innych wydarzeń artystycznych.
Górne piętra w budynku to ośrodek poszukiwań artystycznych, programów
rezydencyjnych i działań edukacyjnych, a także studio audio, studio
wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych. Pomieszczenia techniczne i
zaplecze teatru znajdą się w środkowej części budynku oraz w jego
podziemnych kondygnacjach. W podziemiach teatru znajdują się również
dojazdy do doków magazynowych Muzeum Sztuki Nowoczesnej, magazyny i
pracownie teatralne oraz garaż podziemny z miejscami parkingowymi dla
osób z niepełnosprawnościami, przeznaczony do użytkowania przez teatr i
muzeum.
Funkcje muzeum
Muzeum uznaje za priorytet dostępność przestrzeni publicznej i tak
zaprojektowana została jego siedziba. Zadaniem przestrzeni parteru
Muzeum będzie stworzenie nowej jakości tej części miasta, którego tkanka
zachęca do codziennego, komfortowego spędzania czasu poprzez kontakt z
kulturą. Ma temu sprzyjać relacja z zadrzewioną ulicą i powiększonym
znacznie w kierunku Muzeum Parkiem Świętokrzyskim. Odwiedzający mogą
łatwo dostać się do budynku ze wszystkich stron. Przeszklony parter
budynku zaprasza gości do wnętrza. Znajdują się tam: widoczne z
zewnątrz, otwarte i ogólnodostępne audytorium i przestrzenie edukacyjne
oraz tzw. galeria szybkiego reagowania, a także bistro, księgarnia i
przestronna klatka schodowa, łącząca ten poziom z położonymi wyżej
przestrzeniami wystawienniczymi. Główne przestrzenie wystawowe muzeum
usytuowano na pierwszym i drugim piętrze wokół centralnej otwartej
klatki schodowej. Na każdej z nich umieszczono po dwa zespoły
połączonych ze sobą galerii. Galerie na najwyższej kondygnacji zostaną
doświetlone światłem rozproszonym poprzez świetliki rozmieszczone w
przestrzeni dachu. Na pierwszej kondygnacji podziemnej zaprojektowano:
kino z widownią mieszczącą 150 osób, a także dodatkową przestrzeń
edukacyjną, pracownie konserwatorskie, magazyny. Ciągi sal wystawowych
są przetykane tzw. city rooms czyli „pokojami z widokiem”, gdzie
zwiedzający mogą odpocząć, ale także spojrzeć na miasto z zupełnie nowej
perspektywy. Budynek stwarza warunki do indywidualnej kontemplacji, a
jednocześnie pozostaje otwarty na potrzeby licznej publiczności.