Balet "Casanova w Warszawie" w choreografii Krzysztofa Pastora będzie dostępny na platformie vod.teatrwielki.pl w sobotę 14 listopada o 19.00.
Balet w choreografii Krzysztofa Pastora według libretta Pawła Chynowskiego, z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu i pod batutą Jakuba Chrenowicza oraz w scenografii laureata Oscara, sławnego włoskiego projektanta Gianniego Quaranty znanego z realizacji scenografii do takich filmów jak Pokój z widokiem, Farinelli: ostatni kastrat czy Wiek XX jest swobodną interpretacją warszawskiego epizodu wspomnień Giacomo Casanovy i rzeczywistych wydarzeń. Sięgając do tej historii, twórcy przedstawienia kierowali się jednak bardziej duchem niż literą jego pamiętników, przywołując klimat oświeceniowej Warszawy i królewskiego teatru czasów Stanisława Augusta.
Casanova pozostawił nam swój literacki wizerunek poszukiwacza przygód, ryzykownych flirtów, salonowego splendoru i dworskich rozrywek, tajemnych podniet w salonach gry i za kulisami teatrów. Ale nade wszystko wykreował autoportret namiętnego uwodziciela. Czy był nim w istocie, czy może jedynie szukał ideału, którego nigdy nie spotkał? Takie pytanie zadają sobie twórcy przedstawienia Polskiego Baletu Narodowego, w którym oglądamy całą plejadę naszych solistów z Vladimirem Yaroshenką, Yuką Ebiharą i Maksimem Woitiulem na czele.
Przypomnijmy, że Casanova odwiedził Warszawę jesienią 1765 roku w drodze powrotnej z podróży do Petersburga. Miał już wtedy za sobą niezliczone romanse, skandale obyczajowe, przekręty finansowe, ucieczki przed konsekwencjami i liczne podróże po całej Europie. Ciągnęła się za nim sława uwodziciela i hazardzisty. Wciąż gotów był na nowe wyzwania, ale szukał już pewnej stabilizacji. Liczył na posadę sekretarza na polskim dworze królewskim. Obracał się u nas w najlepszym towarzystwie, bywał gościem u książąt Czartoryskich, zbliżył się nawet do króla Stanisława Augusta. Ze szczególnym upodobaniem przebywał jednak wśród włoskich tancerzy królewskiego baletu. Zaprzyjaźnił się z opiekunem rozrywek dworskich, hrabią Augustem Moszyńskim, poznał antreprenera królewskiego teatru Carlo Tomatisa, oglądał występy legendarnego francuskiego tancerza Charles'a Le Picqa, a przy okazji był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni saskiej. Dał się jednak też wciągnąć w rywalizację trzech czołowych włoskich solistek ówczesnego warszawskiego teatru: Cateriny Gattai, dawnej swojej kochanki Anny Binetti i Teresy Casacci.
Swój pobyt w Warszawie wspominał jako spokojny i pokojowy. „Żyłem naprawdę przykładnie, unikając miłostek i hazardu” – pisał w pamiętnikach. A jednak, wskutek intryg włoskich balerin wdał się w konflikt z faworytem króla, podstolim Franciszkiem Ksawerym Branickim. Doszło między nimi do nielegalnego pojedynku, który hrabia Branicki o mało nie przypłacił życiem. W konsekwencji latem 1766 roku Casanova zmuszony był opuścić Warszawę na polecenie króla, ale wspomnienie swojego pobytu pozostawił nam w swoich kultowych pamiętnikach.
Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora i w realizacji PBN został uznany za jedno z najlepszych przedstawień baletowych w skali światowej w międzynarodowym rankingu krytyków prestiżowego magazynu „Dance Europe” w Londynie (październik 2015), z kolei balety Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora i Poskromienie złośnicy w choreografii Johna Cranko w realizacji PBN uznane za wydarzenia roku 2015 przez Fundację Terpsychora w Warszawie (grudzień).
Balet Casanova w Warszawie online bezpłatnie na vod.teatrwielki.pl w sobotę 14 listopada o godzinie 19.00. Spektakl będzie dostępny na platformie przed 48 godzin.
Realizatorzy:
Choreografia: Krzysztof Pastor
Idea i libretto: Paweł Chynowski
Koncepcja muzyczna i dyrygent: Jakub Chrenowicz
Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta
Światła: Daniele Nannuzzi
Obsada:
Giacomo Casanova: Vladimir Yaroshenko
Hrabia Branicki: Maksim Woitiul
Campioni, przyjaciel Casanovy : Paweł Koncewoj
Hrabia Tomatis, anterprener teatru: Patryk Walczak
Mlle Ristorini, primadonna (sopran): Katarzyna Trylnik
Mlle Gattai, primabalerina: Yuka Ebihara
Mlle Casacci, primabalerina: Aneta Zbrzeźniak
Mlle Binetti, primabalerina: Emilia Stachurska
Charles Le Picq, pierwszy tancerz: Dawid Trzensimiech
Cambi, baletmistrz: Carlos Martín Pérez
Król Stanisław August: Wojciech Ślęzak
Hrabia Moszyński: Adam Kozal
Księżna Izabela Czartoryska: Anna Czeszejko
Książę Czartoryski: Kristóf Szabó
Hrabia Poniński: Robert Bondara
Książę Lubomirski: Łukasz Tużnik
Pułkownik Byszewski: Kenneth Dwigans
Doktor: Adam Myśliński
Przeorysza: Marta Fiedler
Nowicjuszka: Daria Majewska
oraz Polski Balet Narodowy