12.11.2020, 13:49 Wersja do druku

Warszawa. Balet "Casanova w Warszawie" na vod.teatrwielki.pl

Balet "Casanova w Warszawie" w choreografii Krzysztofa Pastora będzie dostępny na platformie vod.teatrwielki.pl w sobotę 14 listopada o 19.00.

fot. Ewa Krasucka

Balet w choreografii Krzysztofa Pastora według libretta Pawła Chynowskiego, z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu i pod batutą Jakuba Chrenowicza oraz w scenografii laureata Oscara, sławnego włoskiego projektanta Gianniego Quaranty znanego z realizacji scenografii do takich filmów jak Pokój z widokiem, Farinelli: ostatni kastrat czy Wiek XX jest swobodną interpretacją warszawskiego epizodu wspomnień Giacomo Casanovy i rzeczywistych wydarzeń. Sięgając do tej historii, twórcy przedstawienia kierowali się jednak bardziej duchem niż literą jego pamiętników, przywołując klimat oświeceniowej Warszawy i królewskiego teatru czasów Stanisława Augusta.

Casanova pozostawił nam swój literacki wizerunek poszukiwacza przygód, ryzykownych flirtów, salonowego splendoru i dworskich rozrywek, tajemnych podniet w salonach gry i za kulisami teatrów. Ale nade wszystko wykreował autoportret namiętnego uwodziciela. Czy był nim w istocie, czy może jedynie szukał ideału, którego nigdy nie spotkał? Takie pytanie zadają sobie twórcy przedstawienia Polskiego Baletu Narodowego, w którym oglądamy całą plejadę naszych solistów z Vladimirem Yaroshenką, Yuką Ebiharą i Maksimem Woitiulem na czele.

Przypomnijmy, że Casanova odwiedził Warszawę jesienią 1765 roku w drodze powrotnej z podróży do Petersburga. Miał już wtedy za sobą niezliczone romanse, skandale obyczajowe, przekręty finansowe, ucieczki przed konsekwencjami i liczne podróże po całej Europie. Ciągnęła się za nim sława uwodziciela i hazardzisty. Wciąż gotów był na nowe wyzwania, ale szukał już pewnej stabilizacji. Liczył na posadę sekretarza na polskim dworze królewskim. Obracał się u nas w najlepszym towarzystwie, bywał gościem u książąt Czartoryskich, zbliżył się nawet do króla Stanisława Augusta. Ze szczególnym upodobaniem przebywał jednak wśród włoskich tancerzy królewskiego baletu. Zaprzyjaźnił się z opiekunem rozrywek dworskich, hrabią Augustem Moszyńskim, poznał antreprenera królewskiego teatru Carlo Tomatisa, oglądał występy legendarnego francuskiego tancerza Charles'a Le Picqa, a przy okazji był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni saskiej. Dał się jednak też wciągnąć w rywalizację trzech czołowych włoskich solistek ówczesnego warszawskiego teatru: Cateriny Gattai, dawnej swojej kochanki Anny Binetti i Teresy Casacci.

Swój pobyt w Warszawie wspominał jako spokojny i pokojowy. „Żyłem naprawdę przykładnie, unikając miłostek i hazardu” – pisał w pamiętnikach. A jednak, wskutek intryg włoskich balerin wdał się w konflikt z faworytem króla, podstolim Franciszkiem Ksawerym Branickim. Doszło między nimi do nielegalnego pojedynku, który hrabia Branicki o mało nie przypłacił życiem. W konsekwencji latem 1766 roku Casanova zmuszony był opuścić Warszawę na polecenie króla, ale wspomnienie swojego pobytu pozostawił nam w swoich kultowych pamiętnikach.

Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora i w realizacji PBN został uznany za jedno z najlepszych przedstawień baletowych w skali światowej w międzynarodowym rankingu krytyków prestiżowego magazynu „Dance Europe” w Londynie (październik 2015), z kolei balety Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora i Poskromienie złośnicy w choreografii Johna Cranko w realizacji PBN uznane za wydarzenia roku 2015 przez Fundację Terpsychora w Warszawie (grudzień).

Balet Casanova w Warszawie online bezpłatnie na vod.teatrwielki.pl w sobotę 14 listopada o godzinie 19.00. Spektakl będzie dostępny na platformie przed 48 godzin.

Realizatorzy:

Choreografia: Krzysztof Pastor

Idea i libretto: Paweł Chynowski

Koncepcja muzyczna i dyrygent: Jakub Chrenowicz

Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta

Światła: Daniele Nannuzzi

Obsada:

Giacomo Casanova: Vladimir Yaroshenko

Hrabia Branicki: Maksim Woitiul

Campioni, przyjaciel Casanovy : Paweł Koncewoj

Hrabia Tomatis, anterprener teatru: Patryk Walczak

Mlle Ristorini, primadonna (sopran): Katarzyna Trylnik

Mlle Gattai, primabalerina: Yuka Ebihara

Mlle Casacci, primabalerina: Aneta Zbrzeźniak

Mlle Binetti, primabalerina: Emilia Stachurska

Charles Le Picq, pierwszy tancerz: Dawid Trzensimiech

Cambi, baletmistrz: Carlos Martín Pérez

Król Stanisław August: Wojciech Ślęzak

Hrabia Moszyński: Adam Kozal

Księżna Izabela Czartoryska: Anna Czeszejko

Książę Czartoryski: Kristóf Szabó

Hrabia Poniński: Robert Bondara

Książę Lubomirski: Łukasz Tużnik

Pułkownik Byszewski: Kenneth Dwigans

Doktor: Adam Myśliński

Przeorysza: Marta Fiedler

Nowicjuszka: Daria Majewska

oraz Polski Balet Narodowy

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne