EN

5.09.2024, 18:26 Wersja do druku

Warszawa. 5. Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa. Głośniej!

Prezentujemy najważniejsze głosy nowego współczesnego teatru. Highlighty światowych festiwali, najbardziej rozchwytywane tytuły tańca i teatru ostatnich lat. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd intrygujących dzieł teatralnych i spotkania z osobowościami europejskiej sceny.

proj. Edgar Bąk / mat. teatru

20-21.09 19:00
Carte Noire zwana pożądaniem
Rébecca Chaillon

Afrofeministyczne show na osiem czarnych artystek na przecięciu fantazji i kabaretu. Zaciekła polemika, która burzy nasze uprzedzenia i ustępuje miejsca radosnej i bojowej ekspresji.

Twórczość Rebeki Chaillon charakteryzuje wysoce osobiste podejście do podejmowanych tematów oraz aktywne zaangażowanie w walkę przeciwko dyskryminacji rasowej, seksualnej i płciowej. Wspomniane rozróżnienia kwestionuje z radosnym upodobaniem do groteski. Jej prace badają mechanizmy systemowe dyskryminujące osoby czarnoskóre. Jej wizja sceny hybrydyzuje języki i burzy mury pomiędzy praktykami artystycznymi, oferując mocne i uderzające obrazy.

Po spektaklu 20 września spotkanie z zespołem poprowadzi Oliwia Bosomtwe.

Po spektaklu 21 września Dyskusyjny Klub Teatralny.

18-19.10 19:00
Siła Suki – Trylogia. Rozdział 1: Panna młoda i Śpiący Kopciuszek
Carolina Bianchi y Cara de Cavalo

Pierwszy rozdział trylogii SIŁA SUKI [CADELA FORÇA] brazylijskiej reżyserki i autorki Caroliny Bianchi przekracza warstwy tymczasowości. Kolejne warstwy kobiecych ciał. Poruszona informacją o gwałcie i śmierci pewnej artystki występującej z performansem opowiadającym o wierze w ludzką dobroć, Bianchi zaczęła tkać gobelin historii, których wspólnym motywem jest gwałt i zabójstwo kobiety.

Prace Bianchi podejmują tematy płci, przemocy seksualnej i historii sztuki. Łączą różnorodne odniesienia do literatury, kina i malarstwa, wypełnione są muzycznymi miksami i ciągłą konfrontacją ze wszystkim, co wydaje się absolutną prawdą.

Spektakl został uhonorowany prestiżową nagrodą Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych, Muzycznych i Tańca dla najlepszego spektaklu zagranicznego sezonu.

Przed spektaklem 19 października z Caroliną Bianchi i Cara de Cavallo porozmawia Anda Rottenberg.

Po spektaklu 19 października Dyskusyjny Klub Teatralny.

8-9.11 19:00
Prorocze (się urodzi.li.ły.śmy)
Nadia Beugré

Nadia Beugré interesuje się marginalizowanymi grupami społeczeństwa, „osieroconymi” lub „marzycielami”, jak lubi ich nazywać. Choreografka wraca do rodzinnego miasta, by nawiązać kontakt z członkiniami transkobiecej wspólnoty Abidżanu. Społeczność nazywa je wariatkami i woli nie zauważać. Jednak na przedmieściach Yopougon wszyscy je znają. Są królowymi nocy Wybrzeża Kości Słoniowej. Beugré pokazuje obrazy z ich codzienności, przygląda się, jak ich obecność rozpala nocne kluby, jak czerpią energię z voguingu i coupé-décalé. W nieokreślonej przestrzeni, w trakcie ciągłej zmiany, szóstka profesjonalnych oraz amatorskich osób performujących z Abidżanu i Europy staje się rzecznikami własnej walki i ucieleśnieniem tańca. Opowiadają historię proroczych istnień, które wywodząc się z peryferii, tworzą nowe centra.

Po spektaklu 8 listopada spotkanie z zespołem poprowadzi Paulina Reiter.

Po spektaklu 9 listopada Dyskusyjny Klub Teatralny

6-7.12 19:00
Jeden song
Miet Warlop

Miet Warlop w wyjątkowy sposób opowiada swoją teatralną biografię, inspirująco łącząc teraźniejszość, przeszłość i przyszłość. Zaprasza nas do tworzenia wspólnoty i wzajemnego podnoszenia się na duchu – dzięki temu to, co tymczasowe, staje się uniwersalne, a to, co osobiste, staje się wspólne. Taki jest właśnie podtekst ONE SONG: jedna piosenka może nadać sens całemu społeczeństwu; odnaleźć jedność w różnorodności.

Po spektaklu 6 grudnia spotkanie z zespołem poprowadzi Anna Rączkowska.

Po spektaklu 7 grudnia Dyskusyjny Klub Teatralny.

Źródło:

Materiał nadesłany