Zakończył się 14. Festiwal Szalone Dni Muzyki „Źródła”. 3 dni, 6 scen, 56 koncertów symfonicznych, kameralnych i recitali, wydarzenia dla dzieci i młodzieży. Ponad 900 artystów, 11 orkiestr, 14 zespołów kameralnych, 17 dyrygentów i 29 solistów. Muzyka klasyczna, tradycyjna, jazzowa, filmowa i dawna. Utytułowani wykonawcy oraz krajowe premiery, a do tego koncerty najlepszych orkiestr szkół z całej Polski. Warszawski festiwal w tym roku zgromadził ponad 28 tys. słuchaczy.
Wśród orkiestr pojawiły się Sinfonia Varsovia, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej i Sinfonia Iuventus, którymi pokierowali dyrygenci Julien Masmondet, Jacek Kaspszyk, Aleksandar Marković, Grzegorz Wierus, Daniel Mieczkowski, Marta Kluczyńska i Alexander Humala. W partiach solowych i z recitalami wystąpili Valentine Michaud (saksofon), Raphaël Sévère (klarnet), Emmanuel Strosser (fortepian), Hyuk Lee (fortepian), Marcin Masecki (fortepian), Illia Ovcharenko (fortepian), Marcel Markowski (wiolonczela), Aleksandra Orłowska (sopran), Hubert Zapiór (baryton), François Lazarevitch (dudy), Raphaël Feuillâtre (gitara), Maciej Frąckiewicz (akordeon) oraz Maciej Skrzeczkowski (klawesyn). Zagrały takie składy, jak Quatuor Hermès, Les Musiciens de Saint-Julien, Sirba Octet, Geister Duo, Chopin University Percussion Ensemble, Sinfonia Varsovia Wind Quintet & Goście, Chopin University Big Band i Paul Lay Trio, Kapela Maliszów oraz Suferi.
Zaprezentowało się łącznie 10 zespołów Młodych Wykonawców, czyli najlepszych orkiestr szkolnych z całej Polski, wytypowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej. Byli to tancerze i tancerki warszawskiej szkoły baletowej oraz 9 orkiestr z Białegostoku (ZSM im. I. Paderewskiego), Bytomia (OSM I i II st. im. F. Chopina), Łodzi (Łódzkie Smyczki przy OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego), Olsztyna (PSM I i II st. im. F. Chopina), Poznania (OSM II st. im. M. Karłowicza), Radomia (ZSM im. O. Kolberga), Warszawy (ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego), Sosnowca oraz Żor (Młoda Filharmonia Międzyszkolna przy ZPSM w Żorach i ZSM w Sosnowcu).
Szalone wyzwanie
Szalone Dni Muzyki są największym przedsięwzięciem Sinfonii Varsovii. 14 dotychczasowych edycji festiwalu zaangażowało ponad 12 tys. artystów w ramach prawie 850 koncertów i zgromadziło publiczność rzędu 435 tys. osób. Za sukcesem Szalonych Dni Muzyki stoją nie tylko występujący artyści, ale też pracownicy biurowi i techniczni, których w tym roku zaangażowanych zostało około pół tysiąca.
Wśród nich było to ponad 350 pracowników Sinfonii Varsovii – tak stałych, jak i zatrudnionych na czas festiwalu – producentów, inspicjentów, techników, stroicieli, pracowników eksploatacji, marketingu, obsługi sceny i widowni, bileterów, pilotów, zespołu poligraficznego, fotografów, impresariatu i programu, pracowników ochrony, a także 40 wolontariuszy, zespół reżyserski Akademii Filmu i Telewizji, rejestrujący koncerty Młodych Wykonawców, dziesiątki kierowców i pracowników logistyki, opiekunów występujących grup szkolnych.
Szalone Dni Muzyki to setki tysięcy godzin przygotowań, około 500 umów i kolejne setki faktur, tysiące przebiegniętych kilometrów podczas wydarzenia, ponad 2000 wydanych talonów na obiady i prowiant podczas festiwalu dla organizatorów, wolontariuszy i artystów. To setki plakatów i afiszów, kampanii reklamowych w przestrzeni miejskiej, w kinach, tramwajach, radiu i sieci, tysiące wydrukowanych programów.
***
Szalone Dni Muzyki (La Folle Journée de Varsovie) są polską edycją międzynarodowego festiwalu La Folle Journée, którego centralną myślą jest przełamywanie barier dzielących słuchaczy od muzyki klasycznej. Organizatorzy starają się zachęcić i ułatwić odbiorcom udział w koncertach przy jednoczesnym utrzymywaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie. Festiwal narodził się we Francji. Jego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, a organizatorem – Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CRÉA). Po raz pierwszy festiwal odbył się w Nantes w 1995 roku, ale jego idea szybko przekroczyła granice Francji i na przestrzeni lat stał się prawdziwie międzynarodowym muzycznym fenomenem.
Polska edycja festiwalu powstała z inicjatywy Sinfonii Varsovii, której orkiestra od początku gościła na festiwalu we Francji oraz uczestniczyła w wielu edycjach japońskich, rosyjskich i hiszpańskich. Każdego roku w ostatni pełny weekend września w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie gromadzą się tysiące słuchaczy, którzy w czasie kilku dni mogą wybierać wśród dziesiątków wydarzeń w przystępnych cenach. Szalone Dni Muzyki to jedyny w kraju festiwal, który łączy koncerty symfoniczne i kameralne w wykonaniu największych gwiazd światowych scen z szerokim programem edukacyjnym.