17. edycja festiwalu Era Schaeffera zagości już 26 października (niedziela) 2025 o godz. 19.00 w Klubie Moxo w Fabryce Norblina. Wydarzenie organizowane przez Fundację Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Tytuł tegorocznej edycji Ery Schaeffera to „Non stop/Fabryka dźwięków”.
Po raz kolejny sięgamy po twórczość Bogusława Schaeffera, genialnego kompozytora i dramaturga, z zaciekawieniem zadając sobie pytanie: na ile może być ona inspirująca dla współczesnych artystów, zaskakująca dla widzów.
Wychodząc od post-industrialnej przestrzeni klubu – restauracji MOXO, w którym odbędzie się tegoroczna Era, dawnej odlewni Fabryki Norblina tworzymy muzyczno-słowną kompozycję inspirowaną twórczością Schaeffera, budujemy współczesną fabrykę dźwięków, operującą na granicy pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i współczesnym popem. Nowoczesne wnętrze klubowe zostanie w całości zaaranżowane na potrzeby widowiska. Akcja toczyć się będzie nie tylko na scenie, ale także pomiędzy widzami, bar stanie się sceną.
Zapraszamy w tym roku widzów do udziału w multimedialnym happeningu, z udziałem wybitnych muzyków, aktorów w którym zabrzmią utwory muzyczne napisane przez Bogusława Schaeffera, usłyszymy inspirowane jego twórczością improwizacje muzyczno-wokalne, łączące jazz z muzyką klasyczną. Autorem scenariusza i reżyserem tegorocznej edycji jest Łukasz Czuj, dyrektor Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy, twórca ponad 50 spektakli teatralnych, widowisk muzycznych, projektów multimedialnych.
Wśród wykonawców znajdą się: wybitny skrzypek i saksofonista Michał Urbaniak, Bernard Maseli (jeden z najbardziej rozpoznawalny w Polsce wibrafonistów, ale także kompozytor, aranżer, obchodzący w tym roku 40 lecie swojej pracy artystycznej), wokaliści jazzowi Rouhangeze Baichoo (Mauritius/Londyn) oraz Wojciech Myrczek. Wystąpią także znakomity skrzypek Mateusz Smoczyński, Paweł Dobrowolski na perkusji, Michał Kapczuk na basie, Piotr Schmidt – trąbka, Nathan Wiliams – trąbka.
Całość działań w fabryce ujęta zostanie w formułę dialogu kontrastów. Bieli i czerni. Powagi i humoru. Dynamiki i melancholii. Pojedynku wybitnych muzyków. Przewodniczkami w tej podróży przez świat słów, dźwięków będą aktorki: Izabela Baran i Izabella Bukowska- Chądzyńska, aktor Sean Palmer oraz tancerze: Sandhaya Udupa – Indie, Paweł Zaufal oraz trener personalny Kamil Parol. Nawiązując do idei teatru instrumentalnego chcemy, aby w Fabryce Dźwięków zderzyć ze sobą różnorodne żywioły muzyczne, strategie spojrzenia na współczesną sztukę.
Za pomocą zintegrowanego systemu projekcji widzowie zanurzą się w przestrzeń będącą połączeniem rzeczywistości z wirtualnością, co umożliwia nam stworzenie konceptualnego pomostu pomiędzy wizjonerskimi i niekonwencjonalnymi ideami Schaeffera a i ich współczesnymi interpretacjami. Korzystając z oryginalnych zapisów kompozycji Schaeffera, jego grafik, stworzona zostanie animacyjna przestrzeń video opowieści, tworząc dodatkowy, zaskakujący kontekst dla improwizacji aktorskich i przestrzeni muzycznej.
Oczywiście zgodnie z regułą schaefferowskiej narracji, dygresje, anegdoty i żarty wprowadzą nieuchronny chaos i zamieszanie.
Projekt dofinansowano ze środków MKiDN pochodzącego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patronat honorowy: Marszałka Sejmu RP, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Ambasada Indii
Patroni medialni: Platforma Medialna Anywhere.pl, Polmic, AICT, e-Teatr, Dziennik Teatralny, Jet Line
Partnerzy: Legalna Kultura, ZAIKS, ROBYG, Doti
Produkcja: Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, Klub MOXO
Szczegóły na aureaporta.eu.
Bogusław Schaeffer (1929 – 2019) jest jedną z najważniejszych osobowości polskiej sztuki współczesnej - kompozytor, dramaturg, teoretyk muzyki, grafik, ale przede wszystkim jeden z najważniejszych przedstawicieli awangardy w polskiej sztuce współczesnej. Napisał 17 książek, stworzył ponad 400 kompozycji muzycznych. Jako pierwszy podjął w Polsce gatunek teatru instrumentalnego w utworze "TIS MW2" (1963) napisanym dla słynnego eksperymentalnego Zespołu MW2. W swojej twórczości łączył doświadczenie kompozytora muzyki współczesnej i dramaturga, tworząc utwory balansujące na granicy koncertu, spektaklu, performance. W swoich tekstach pisanych dla teatru (jest autorem 40 dramatów) wielokrotnie zadawał pytania o rolę artysty, dzieła sztuki, bawiąc się formą, podważał powagę i patos sztuki.