W nadchodzących dniach Warszawska Opera Kameralna zaprasza na kolejne wydarzenia XII Festiwalu Oper Barokowych.
Już w niedzielę 22 września odbędzie się koncert „Gloria” Antonio Vivaldiego (Zamek Królewski, godz. 18.00).
W programie wieczoru znajdują się trzy utwory: motet „Domine ad adiuvandum me festina” RV 593 oraz „Magnificat g-moll” RV 610 i „Gloria D-dur” RV 589. Psalm 69 „Domine ad adiuvandum me festina” przeznaczony jest na sopran, podwójny chór, dwa oboje smyczki i basso continuo. Kantyk „Magnificat” był podstawą kilku utworów powstałych między 1716 i 1719 rokiem. Według muzykologa Michaela Talbota, Vivaldi napisał najwcześniejszą wersję g-moll dla sierocińca ok. 1715 roku, a wkrótce potem przepisał go dla klasztoru cystersów w Oseku. Domniemuje się, że napisał trzy kompozycje do słów hymnu „Gloria in excelsis Deo” – dwa przetrwały w całości, a „Gloria D-dur” RV 589 jest jednym z najbardziej znanych utworów sakralnych kompozytora (powstała najprawdopodobniej w okolicach 1715-1716 roku). Wystąpią: Teresa Marut (sopran), Zuzanna Nalewajek (mezzosopran), Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) – całość pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza.
Także w niedzielę (godz. 16.30) w Basenie Artystycznym odbędzie się kolejna odsłona tak lubianego przez Publiczność cyklu „Snack Opera”, czyli „Operowego Koncertu Życzeń” Jerzego Snakowskiego. Wspaniały popularyzator teatru muzycznego: opery, baletu, musicalu, operetki – i przyjaciel Warszawskiej Opery kameralnej – wprowadzi w świat opery barokowej z zaproszonymi artystami: Aleksandrą Borkiewicz-Cłapińską (sopran), Łukaszem Skrobkiem (baryton).
Co wykonają? Jak tłumaczy Jerzy Snakowski: „W niedzielne popołudnie czekać będzie na Państwa troje śpiewaków, jeden pianista, jeden moderator oraz dwanaście arii.
Czyli kolejny koncert operowy?
Nie. Wykonywane utwory wybierze publiczność. Dodatkiem do koncertu będzie rozmowa. Wykonawcy opowiedzą o ariach: na co zwrócić w nich uwagę, dlaczego są trudne, dlaczego ciekawe, jak można je interpretować. Dzięki tajemnicom warsztatu, które zdradzą wykonawcy, znane arie zabrzmią zupełnie inaczej”. Zachęcamy do udziału w tym wydarzeniu, podczas którego nie tylko się słucha, ale i uczy słuchać i mówić o muzyce oraz sztuce wokalnej.
A już 10 października zapraszamy na najważniejsze wydarzenie XII Festiwalu Oper Barokowych – premierę opery „Giulio Cesare” Georga Friedricha Händla. Ta dramma per musica miała premierę 20 lutego 1724 roku w królewskim Haymarket Theatre w Londynie (w 1724 roku odbyło się trzynaście przedstawień, rok później – dziesięć, w 1730 roku – jedenaście). Ale mimo premierowego sukcesu, opera Händla przestała istnieć niemal na dwa stulecia – dzieło zostało przypomniane dopiero w 1922 roku podczas festiwalu w Getyndze w interpretacji Oskara Hagena. Jedno jest pewne: „Giulio Cesare” to gęsta i dramatyczna muzyka, nasycona emocją, intensywna i impulsywna, dynamiczna, niesłabnąca z taktu na takt, potrzebująca wspaniałych głosów i wrażliwego dyrygenta. To właśnie można powiedzieć o Adamie Banaszaku – dyrygencie październikowej premiery, który od stycznia sprawuje kierownictwo muzyczne nad Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Program całego Festiwalu dostępny jest na naszej stronie internetowej (operakameralna.pl).
Do zobaczenia na koncertach i spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej.