To, jak zbudować autorytet projektu kulturalnego w ciągu zaledwie kilku lat, pokazuje przykład warszawskiej Akademii Operowej Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Funkcjonująca stosunkowo krótko, bo od 2011 r., Akademia Operowa jest kluczem otwierającym przed młodymi artystami, którzy dzięki niej szlifowali swoje umiejętności, drzwi największych muzycznych scen - - czytamy w dodatku do tygodnika „Sieci”.
Wiosną 2009 r., po spotkaniu Dyrektora Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Waldemara Dąbrowskiego z Bernardem Foccroullem (ówczesnym dyrektorem Festiwalu Aix-en-Provence) zrodził się pomysł założenia Europejskiej Sieci Akademii Operowych (ENOA - European Network of Opera Academies), co jednocześnie dało impuls do stworzenia Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa - nakreśla historię projektu Beata Klatka, dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz kierownik Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Akademia Operowa rozpoczęła działalność w 2011 r., chociaż pilotażowe warsztaty odbyły się już w grudniu 2010 r. Jest to jedyny w Polsce pomostowy program wspierania rozwoju młodych talentów sztuki operowej w okresie pomiędzy kształceniem akademickim a karierą zawodową - przede wszystkim śpiewaków i pianistów, ale również dyrygentów, kompozytorów i reżyserów operowych. Młodzi artyści doskonalą swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej - śpiewaków, pianistów-korepetytorów, reżyserów, dyrygentów, lingwistów i specjalistów od technik psychofizycznych.