W najbliższy weekend Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na wznowienie familijnego spektaklu baletowego „Alicja w Krainie Czarów”, którego światowa prapremiera miała miejsce w 2015 roku. Muzyka została skomponowana przez Przemysława Zycha w ramach zamówienia i zarejestrowana na płytach CD. Choreograf Jacek Tyski otrzymał Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.
Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla „Alicja w Krainie Czarów” i „Po drugiej stronie lustra” oraz inspirowana filmem Tima Burtona „Alice in Wonderland”.
Przemysław Zych, kompozytor muzyki do „Alicji w Krainie Czarów”: „Pisałem «Alicję…» zdecydowanie z myślą o dzieciach, a nawet nieskromnie mogę stwierdzić, że z myślą o swoich dzieciach, bo też im ten utwór dedykowałem. Ale w każdym z nas jest przecież jakiś kawałek dziecka – przynajmniej mam taką nadzieję. Zresztą mam takie wspomnienie z premiery, jeszcze w hali Opery przy ul. Energetyków, gdzie zaraz na początku spektaklu, w czasie uwertury dzieci, co oczywiste – kręciły się, rozmawiały, a rodzice starali się je uspokoić, natomiast po kilku scenach wszyscy – i dorośli i dzieci zgodnie siedzieli w skupieniu i z otwartymi ustami śledzili wydarzenia na scenie. To jedno z moich piękniejszych wspomnień. Zatem czy dla dzieci pisze się inaczej? Wydaje się, że niekoniecznie, jednak mogę stwierdzić z doświadczenia, że pewna «czystość» dziecięcego odbioru, czyli brak bagażu odniesień do istniejących już dzieł i idąca za tym duża pewna pozytywna «naiwność», otwartość na wszelkie elementy – zarówno te dość tradycyjne, jak i nowsze, nieco bardziej „abstrakcyjne” z punktu widzenia języka muzycznego, pozwalają na dużą swobodę twórczą. (…) Sam fantastyczny świat Krainy Czarów z całą groteską, absurdem, przejaskrawionymi postaciami i logiką snu jest przestrzenią, w której dzieci z pewnością odnajdują się bez problemów. Natomiast wielowymiarowość powieści, odniesienia do współczesnej autorowi rzeczywistości i wreszcie mnogość interpretacji i kontekstów, jakie ona umożliwia to zdecydowanie grunt dla dojrzałego odbiorcy. I to w «Alicji…» jest zarówno fascynujące, jak i stanowi wyzwanie dla artystów «zabierających się» za to dzieło. (…) Przy premierze powiedziałem w jednej z rozmów, że poszczególne sceny były «testowane» na dzieciach (śmiech) – rzeczywiście pokazywałem mojej córeczce i synkowi, jak zilustrowałem daną postać, dane wydarzenia i obserwowałem ich reakcję. To było takie bardzo bezpośrednie wejście do świata dzieci. Przyznam też, że komponuję dla młodych odbiorców i wykonawców niemal od zawsze i niezwykle to lubię. Ale jak już wspomniałem, wydaje mi się, że każdy z nas nosi jeszcze w sobie trochę dziecka, trzeba je tylko odnaleźć, co chyba nam, artystom jest szczególnie potrzebne, nie tylko w twórczości przeznaczonej dla najmłodszych odbiorców. Trzeba pamiętać za Januszem Korczakiem, że «nie ma dziecka – jest człowiek», więc tworząc dla dzieci tworzymy dla nas samych”.
Terminy:
25 marca 2023, sobota, godz. 17.00
26 marca 2023, niedziela, godz. 17.00
Czas trwania: ok. 1 godz. 40 min (w tym jedna przerwa)
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk
Choreografia: Jacek Tyski
Scenografia: Robert Majkut
Kostiumy: Marta Fiedler
Reżyseria świateł Christian Sellin
Projekcje multimedialne Cyprian Piwowarski
Stylista fryzur Marek Bryczyński
Obsada:
Alicja Żaneta Bagińska (25.3), Nadine De Lumé (26.3)
Królik (solo) lga Kuźmina-Pietkiewicz (25.3), Nayu Hata (26.3)
Królik 2 Stephanie Nabet
Zając Roger Bernad Paretas
Biała Królowa Aleksandra Głogowska
Czerwona Królowa Ksenia Naumets
Kapelusznik Paweł Wdówka
Skazeusz (Walet Kier) Patryk Kowalski (25.3), Kazutora Komura (26.3)
Bliźniak 1 Damiano Maffeis
Bliźniak 2 Giulio Refosco
Kot Yu Yamani (25.3), Stephanie Nabet (26.3)
Gąsienica/Motyl Boglarka Novak
Czerwone i Białe Karty Angela Albonetti, Chiara Belloni, Nayu Hata (25.3), Aleksandra Januszak-Kacperska, Olga Kuźmina-Pietkiewicz (26.3), Emma McBeth, Rena Miyamoto, Kazutora Komura (25.3), Patryk Kowalski (26.3), Anton Mladenov, Piotr Nowak, Roger Bernad Paretas
Balet i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjentka Marta Miklińska