EN

29.10.2024, 10:11 Wersja do druku

Szczecin. Listopad w Operze Na Zamku

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na listopadowe spektakle. Zobaczymy operę „Król Roger” K. Szymanowskiego, spektakl baletowy „Don Kichot” do muzyki L.A. Minkusa, „Trubadura” G. Verdiego i „Così fan tutte” W.A. Mozarta.

fot. Piotr Nykowski / mat. teatru

„Król Roger” K. Szymanowski

„Król Roger” Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie. Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku i najbardziej znaną polską operą. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata. Dzieło wystawiamy w licznej obsadzie. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku występują gościnni soliści i połączone chóry. Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Libretto oparte na legendzie o sycylijskim królu Rogerze II opowiada o konflikcie pomiędzy rozumem a zmysłowością. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć. Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. „Król Roger” otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego. To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy? Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

Rafał Matusz, reżyser

Terminy: 9.11.2024, sobota, godz. 19.00; 10.11.2024, niedziela; godz. 18.00

„Don Kichot” L.A. Minkus, chor. Anna Hop

Przygody błędnego rycerza Don Kichota i jego wiernego giermka Sancho Pansy w pełnym humoru balecie inspirowanym legendarną powieścią Miguela Cervantesa. Autorskie spojrzenie na arcydzieło Cervantesa z podążającym za swoimi marzeniami Don Kichotem oraz gorącą jak Hiszpania taneczną wędrówką pełną werwy, fantazji i humoru. Zabawne przygody błędnego rycerza oraz jego towarzyszy dają impuls do zaprezentowania tanecznych popisów z całą wirtuozerią skoków, podnoszeń i piruetów. Na scenie ujrzymy zachwycającą scenografię oraz bogactwo kostiumów inspirowanych Gaudim i Picassem. „Don Kichot” to jeden z najsłynniejszych baletów klasycznych przepełniony dowcipem, dynamiką i hiszpańską werwą. Ekspresyjna muzyka, różnorodność scen, w tym również pantomimicznych oraz ognistych tańców, mnóstwo ciekawych charakterów i wiele emocji gwarantuje doskonałą zabawę zarówno dla dorosłej jak i młodszej publiczności. Pierwszą wersję choreograficzną „Don Kichota” do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego, twórca choreografii do takich arcydzieł muzycznych Piotra Czajkowskiego jak „Jezioro łabędzie” i „Śpiąca królewna”.

Spektakl z audiodeskrypcją dla osób niewidomych i niedowidzących.

Terminy: 16.11.2024, sobota, godz. 19.00; 17.11.2024, niedziela, godz. 18.00

„Trubadur” G. Verdi

„Trubadur” to potężne arcydzieło. Muzyczna dramaturgia oparta na ostrych kontrastach oraz błyskotliwość partii wokalnych fascynują publiczność, a to czyni tę operę jedną z najczęściej wystawianych. Zrealizowany z rozmachem spektakl z udziałem solistów, baletu, orkiestry i połączonych chórów Opery na Zamku oraz ZUT, urzeka różnorodnością kostiumów i oryginalną scenografią. „Trubadur” Giuseppe Verdiego w interpretacji Barbary Wiśniewskiej to opowieść o tym, jak decyzje poprzednich pokoleń definiują życie współczesnych. Możemy tu mówić o transmisji traumy, chorobie, która przechodzi z przodków za pomocą słów i czynów, niewykrywalna i żarłoczna. W pierwszej scenie poznajemy fragmenty opowieści z przeszłości, która motywuje główne postaci: Hrabiego oraz trubadura Manrico i jego przybraną matkę – Azucenę. To jednak nie na źródle traumy – wydarzeniu owianym aurą tajemnicy, które rozdzieliło dwóch braci, Hrabiego i Manrico skupia się kompozytor, ale na tym do jak tragicznych skutków prowadzi wypełnianie urojonego nakazu zemsty. Czy tak tragiczna historia może mieć jakąkolwiek konstruktywną wymowę? Być może to opowieść o tym, że powinniśmy dążyć do zatrzymania toksycznego koła uruchomionego przez przodków? Jako społeczność być może taką opowieść powinniśmy snuć ku przestrodze.

Terminy: 23.11.2024, sobota, godz. 19.00; 24.11.2024, niedziela, godz. 18.00

„Così fan tutte” W.A. Mozart

Opera na Zamku wraca do muzyki Mozarta inscenizacją przypominającą pełne gorących wspomnień pocztówki z wakacji nad Morzem Śródziemnym lat 60. XX wieku. Liczne pomyłki i zamiany ról czynią z „Così fan tutte” najzabawniejszą komedię w dorobku kompozytora. "Wierność kobiety jest jak Feniks, wszyscy o niej słyszeli, ale nikt nie wie, gdzie jej szukać..." Tak śpiewa na początku „Così fan tutte” Don Alfonso, jeden z bohaterów opery buffa Wolfganga Amadeusza Mozarta, powodując tym samym lawinę niespodziewanych działań i zdarzeń: od cynicznego zakładu i pieniędzy stawianych przez młodzieńców na wierność swych wybranek przez późniejsze sprytne fortele, uwikłanie w zmowę nowych zalotników, po śluby i truciznę. A wszystko to w przepięknej scenerii mórz południowych, gdzie powietrze jest gorące, a namiętności jeszcze bardziej. Liczne pomyłki i zamiany ról czynią z „Così fan tutte” najzabawniejszą chyba komedię w dorobku Mozarta, która ma jednak poważne przesłanie – skłania do refleksji nad ludzką naturą i namysłu, na czym naprawdę opiera się związek dwojga ludzi. By podkreślić ponadczasowy charakter tej opowieści reżyser Jacek Papis umieszcza jej akcję blisko współczesności, jedynie aluzyjnie odnosząc się do epoki Mozarta, w której „Così fan tutte” było prawdziwym skandalem obyczajowym.

Terminy: 30.11.2024, sobota, godz. 19.00; 1.12.2024, niedziela; godz. 18.00

Źródło:

Materiał nadesłany