14.07.2020, 08:37 Wersja do druku

Sopot. W realu i online. Sopocki Teatr Tańca zaprasza

„KALA. Nie ma żadnych ograniczeń”, fot. STT

Sopocki Teatr Tańca i Dance [SIC!] Association zapraszają na pierwsze odmrożone działania w realu.

14.07.2020 wtorek, godz. 17.00
KALA. Nie ma żadnych ograniczeń
Premiera krótkometrażowego filmu kończącego projekt artystyczno – badawczy „Ciało otwarte” w reżyserii Joanny M. Czajkowskiej w ramach Sopot Film Festival 2020.
Scena Kameralna Teatru Wybrzeże, godzina 17.00 wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona, obowiązują maseczki
www.sopotfilmfestival.pl
--
23-26.07.2020
Ciało otwarte – taniec & mindfulness – edycja letnia
Trzydniowe warsztaty prowadzone przez Joannę M. Czajkowską w Koziej Górze.
Link do wydarzenia poniżej:
https://www.facebook.com/events/3729818353712060/
--
Premiery online:
"Siódma pieczęć"
Premiera miniatury filmowej w trzech częściach w reżyserii Jacentego Krawczyka w internecie (serwisy Fb i YT)
Film ma formę tryptyku, pierwszy odcinek miał premierę 29 czerwca, dwie pozostałe części pojawią się pod koniec lipca (część 2) i sierpnia (część 3).
Film zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci.
Część 1 „Pustka czy nadzieja” https://www.youtube.com/watch?v=iAD7yuIFRSA&t=30s
--
Re:Interpretacje
Cykl Re:Interpretacje to seria krótkich filmów artystycznych zrealizowanych przez artystów STT w czasie pandemii, polegających na znalezieniu nowych znaczeń, miejsc, kontekstów do choreografii ze spektakli zespołu. Serię zakończy premiera pomysłodawczyni cyklu Joanny M. Czajkowskiej na YT. Przez wakacje cala seria będzie miała swoją premierę także na Fb.
Link do najnowszego filmu z tej serii:
https://www.youtube.com/watch?v=LKcmAtUcxAw
--
"Rambert. Tryptyk" – premiera trailera i materiału making off
We wtorek 14.07.2020 o 12.00 premiera trailera spektaklu w choreografii Joanny M. Czajkowskiej, Małgorzaty Dzierżon i Anny Akabali, realizowanego w wyniku wygranego konkursu Terytoria choreografii - Nowe szlaki awangardy 2020. Premiera spektaklu odbędzie się w niedzielę 27 września 2020 roku w Teatrze na Plaży.
Making off: https://youtu.be/0leWh2YI_k4
Trailer: https://youtu.be/D7jnWCP1bbg
***

Więcej informacji o wydarzeniach poniżej:

"KALA. Nie ma żadnych ograniczeń"
Film kończący projekt artystyczno-badawczy "Ciało otwarte" w sezonie 2019/2020

Koncept, scenariusz, reżyseria: Joanna M. Czajkowska
Gość specjalny Mistrzowskich Warsztatów Tańca: Tomasz Graczyk
Zdjęcia, montaż, postprodukcja: Piotr Czarnecki
Muzyka: Mariusz Noskowiak 

Kreacje:
Katarzyna Matejczyk, Alicja Skopińska, Eurydyka Rechcygier, Marek Rechcygier,
Aygul Gimatdinova, Agnieszka Częstka, Marta Miałkowska, Jan Górczak, Marcin Zacharczuk, Ewa Kliszewska, Przemysław Kwiatkowski, Piotr Petrych, Mateusz Koszykowski, Ola Gracjasz, Sylwia Marzec, Róża Kołoda, Karolina Kutfish, Magdalena Griech, Maja Dziermańska oraz gościnnie Tomasz Graczyk, Joanna M. Czajkowska, Zbychu Najdenowicz i pies Mela
 Czas trwania: 16’30 min

„KALA. Nie ma żadnych ograniczeń” to druga zasada hawajskiej huny i zarazem tytuł filmu kończącego projekt artystyczno – badawczy Ciało otwarte w sezonie 2019/2020. Kreatorką programu „Ciało otwarte” jest choreografka i tancerka – Joanna M. Czajkowska, a sam projekt łączy pracę z ciałem (technika tańca współczesnego, kompozycja, różne rodzaje improwizacji, zadania aktorskie) z szeroko pojętymi technikami mindfulness (trening uważności, medytacje, wizualizacje, relaksacje) Wszystko to po to, by pobudzić jego uczestników do rozwoju osobistego i artystycznego. Film nie jest głównym celem wydarzenia, pełni raczej artystyczną emanację procesu, który przechodzą wspólnie uczestnicy wraz z prowadząca. W tym roku z powodu pandemii, przez wiele tygodni zajęcia odbywały się online, a realizacja filmu stała pod znakiem zapytania. Jednak – tytuł filmu zobowiązuje – KALA – nie ma żadnych ograniczeń -  twórcy projektu pokonali ograniczenia własne i te wynikające z pandemii i mają przyjemność zaprosić Państwa na premierę filmu, która obędzie się 14 lipca 2020 roku na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże o godzinie 17.00 w ramach Sopot Film Festival.
 
Inspiracja:
HUNA to starodawna filozofia stworzona przez polinezyjskich Kahunów – kapłanów i uzdrowicieli, którą jako pierwszy badał i opisał Max Freedom Long (26.10.1890 - 23.09.1971) Obejmuje 7 praw – zasad, które odnoszą się do funkcjonowania świata.
Jej drugie prawo „KALA. Nie ma żadnych ograniczeń” jest ściśle związana z pierwszym prawem, które brzmi: „IKE. Świat jest taki, jaki myślisz, że jest” będącego inspiracją do filmu, zrealizowanego pod koniec projektu „Ciało otwarte” w poprzednim sezonie (2018/2019).
Z jednej strony wszechświat jest nieskończony i nieograniczony, z drugiej my – będąc przecież częścią tego nieograniczonego wszechświata żyjemy w świecie pełnym fizycznych, ale także emocjonalnych i mentalnych ograniczeń. Doświadczamy świata poprzez zmysły, myśli, emocje. Potrzebujemy ograniczonych, konkretnych form by coś zaobserwować, nazwać, określić, by czegoś doświadczyć.  Jednak nadmierne skupienie się na tych i innych ograniczeniach powoduje kurczenie się naszego świata – blokady mentalne, emocjonalne, fizyczne, często także ekonomiczne, polityczne itd. Druga zasada huny przypomina nam zatem o tym, że świat jest nieskończony w swojej wielkości i możliwościach. Jeśli będziemy o tym pamiętali, otworzymy się na te prawdę, świat w naszych oczach będzie miejscem magii i codziennych czarów, w którym wszystko jest możliwe, a dobro przybierając różnego rodzaju formy, otuli nas bezgranicznie.
 
Proces:
Uczestnicy projektu pracowali w kilku etapach.
Pierwszym była dyskusja – czym jest i jak można interpretować drugą zasadę huny. W drugim etapie każdy uczestnik pracował indywidualnie nad własnymi ograniczeniami, czego efektem były solowe etiudy, które w trakcie procesu chorograficznego, pod okiem reżyserki, przeobraziły się artystycznie. Tak powstały sceny indywidualne, ale także duety, tria i sceny zbiorowe.
Uczestniczy zatem pokonywali własne ograniczenia mentalne, ale także fizyczne i emocjonalne, a ukoronowaniem całego procesu był plan zdjęciowy. 

***

Ciało otwarte – taniec & mindfulness – edycja letnia
"Ciało otwarte" to autorski program współzałożycielki Sopockiego Teatru Tańca, Joanny M. Czajkowskiej, który łączy świat tańca artystycznego z rozwojem osobistym. W ciągu 4 dni uczestnicy doświadczą pracy z ciałem na kilku poziomach: cielesnym, emocjonalnym, intelektualnym i duchowym.
Oferujemy:
- poznanie i doświadczenie podstawowych założeń techniki tańca współczesnego
- doświadczenie bycia w improwizacji (solowej, grupowej, strukturalnej, kontaktowej)
- zgłębienie wybranych metod z zakresu procesu choreograficznego
- doświadczenie ruchu autentycznego i spontanicznego
- praca z punktami energetycznymi w ciele (czakrami) w korelacji z ruchem
- różnorodne metody relaksacji i medytacji
- rozmowy w kręgu
- radosne bycie w studio tańca i na łonie natury ze wspaniałymi ludźmi
Doświadczenie uczestników w różnych dziedzinach pracy z ciałem i sztuki oraz warsztatach rozwoju osobistego bardzo mile widziane, ale nie jest obowiązkowe. Ważna jest otwartość na nowe, chęć rozwoju i zamiłowanie do eksperymentu.
Jedne jest pewne - błędów nie zrobimy, bo nawet błąd w sztuce może dać w życiu interesujące efekty.

Termin: 23-26 lipca 2020  Miejsce: Kozia góra. Więcej niż 7 stawów. ul. Słonecznikowa 11 83-041 woj. pomorskie
Koszt:
780 - za warsztaty, nocleg i jedzenie
płatność w dwóch ratach:
345 wpłata na konto Dance [SIC!] Association wraz z wysłaniem zgłoszenia udziału
435 zł w gotówce płatne na miejscu

Zapisy:
wyślij zgłoszenie na adres sopot.dance.theatre@gmail.com
Wpłaty na konto stowarzyszenia:
Dance [SIC!] Association
ul. Oskara Kolberga 31/20, 81-881 Sopot
Polska
Millenium Bank nr rachunku 85 1160 2202 0000 0001 4375 9094
Gwarancją zapisu jest wpłata na konto!

O prowadzącej:
Joanna M. Czajkowska - doktorantka na Wydziale Tańca Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Pedagog, choreograf, tancerka. Od 22 lat prowadzi Sopocki Teatr Tańca. Sztukę tańca kocha za harmonijną możliwość wyrażania własnej duszy, emocji i myśli poprzez własne ciało i w kontakcie z innymi osobami. Prywatnie miłośniczka tantry i Zouk'a, które to praktykuje indywidualnie i warsztatowo.
***


"Siódma pieczęć"

Reżyseria: Jacenty Krawczyk
Obsada: Rycerz Antonius - Jacenty Krawczyk
Śmierć - Grzegorz Sierzputowski
Mia - Joanna M. Czajkowska Kamera,
Światła, montaż - Alicja Byzdra
Muzyka - Mariusz Noskowiak

Projekt inspirowany dziełami szwedzkiego reżysera Ingmara Bergmana, a w szczególności filmem pt. "Siódma pieczęć" z 1957 r. Jest opowieścią alegoryczną o Rycerzu powracającym z wyprawy krzyżowej, który zostaje zmuszony do pojedynku szachowego ze Śmiercią. Stawką ostatecznej rozgrywki jest życie Rycerza...
Film jest pierwszą częścią trylogii projektu.
Film będzie dostępny na kanale YouTube Sopockiego Teatru Tańca oraz facebooku Sopockiego Teatru Tańca i Teatru na Plaży.
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci.
Twórcy: Jacek Krawczyk, Joanna Czajkowska, Grzegorz Sierzputowski, Alicja Byzdra, Mariusz Noskowiak
#kulturawsieci
Link do pierwszej części tryptyku na YT.  Na Fb „Siódma pieczęć” ma już 1390 widzów! Warto:
https://www.youtube.com/watch?v=iAD7yuIFRSA&t=30s
***
"Rambert. Tryptyk"
Choreografia: Joanna M. Czajkowska (część 1), Małgorzata Dzierżon (część 2), Anna Akabali (część 3)
Taniec: Joanna Nadrowska, Róża Kołoda, Joanna M. Czajkowska, Wiktoria Rudnik, Jacenty Krawczyk, Kalina Porazińska, Artur Grabarczyk, Tomasz Graczyk
Muzyka: Mariusz Noskowiak (część 1), Szymon Brzóska (część 2 i 3)
Wizualizacje: Katarzyna Teresa Turowska
Kostiumy: Alicja Gruca
Światła: Mateusz Gierc
Sopocki Teatr Tańca
Dance [SIC!] Association
Instytut Adama Mickiewicza
Instytut Muzyki i Tańca
Teatr na Plaży
Miasto Sopot
Premiera: 27.09.2020 Teatr na Plaży w Sopocie
Terytoria choreografii - Nowe szlaki awangardy 2020
Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021

Część I. "Stary kontynent" - scena gdzie doświadczenia austriacko - francusko – polskie Marie Rambert mieszają się w szalonym śnie, niczym filmy Davida Lyncha, Quentina Tarantino, czy Pedro Almodovara tworząc niezwykły konglomerat bez linii narracyjnej. Ta część zarówno w warstwie choreograficznej, jak i kostiumologicznej i dramaturgicznej, zaskakuje widza kontrastami, skojarzeniami, dynamiką. Inspiracją była szalona stara Europa sprzed drugiej wojny światowej, kiedy wolność, równość i braterstwo były hasłem, w które wszyscy desperacko chcieli wierzyć.

Część II. "Scena angielska"- nawiązującą do życia w UK i do choreografii o grach - "Krykiet", ale też "Grą" Niżyńskiego. Stroje retro białe sportowe, tempo zmienne.  W pozornie przewidywalnej minimalistycznej oprawie ruch staje się niezwykle istotny. Cisza.
Wątek życia na emigracji, traktowany  z charakterystycznym dla Anglików dystansem, który skrywa niewygodę, smutek i tęsknotę w czasach wojny i w latach powojennych.

Część III. Podróże artystyczne" -  powrót do galopady pomysłów i zaskakujących rozwiązań inscenizacyjnych. Świat sceniczny zanurzony w kolorach sepii niczym z archiwalnych zdjęć. Czas jazzu i podróży nie tylko artystycznych, konsumpcji świata z nowo ustanowionymi bezpiecznymi granicami. Odkrywania na nowo ról kobiecych i męskich w czasach pokoju.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne