EN

30.08.2024, 08:38 Wersja do druku

Sopot. „Nigdy więcej wojny” – koncert w Teatrze Atelier w 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej

W dniach 29 - 31 sierpnia w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie odbędą się przedpremierowe koncerty upamiętniające 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej pt. „Nigdy więcej wojny". Premiera 1 września o 19.30.

fot. Wiesław Czerniawski/mat. teatru

Odświeżona wersja doskonale przez sopocką publiczność odebranego spektaklu Wojna/Krieg/Milkhome, będącego upamiętnieniem tragicznych wydarzeń II wojny światowej, szczególnie znamiennym w obliczu konfliktu zbrojnego mającego miejsce za naszą wschodnią granicą. Aby podkreślić przesłanie jedności narodów i dążenia do zachowania pokoju, na scenie pojawią się artyści z Polski, Niemiec oraz Ukrainy.

Celem programu Nigdy więcej wojny jest unaocznienie tego, że wojny są zbiorami ofiarnych poświęceń nie tylko armii krajów zaangażowanych, ofiarami są nie tylko ci, którzy stracili życie w czasie konfliktów zbrojnych. Ofiarami są również ci, którzy w walkach stracili najbliższych, rodzice i dzieci, przyjaciele, kolejne pokolenia, które nigdy nie będą miały okazji poznać swoich przodków, ci, którzy w wyniku wojny doznali urazów fizycznych i których życie zmieniło się nieodwracalnie, ci, którzy doświadczyli straty czy ekstremalnego stresu, powodujących zaburzenia psychiczne i emocjonalne. Ci, którzy nigdy nie zdołają zatrzeć wojennego kurzu, który ciąży na ich ramionach, i ci, którzy każdego ranka budzić się będą z echem wybuchów dzwoniących w ich uszach.

Nigdy więcej wojny będzie artystycznym manifestem, uświadomieniem rzeczywistości konfliktów, przesłaniem pokoju i pojednania i mobilizacją do podjęcia publicznej debaty. Nośnikiem wojennej rzeczywistości będą utwory wybitnych polskich, ukraińskich, żydowskich i niemieckich poetów i kompozytorów, na czele z poezją wybitnego Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Ważnym elementem spektaklu będzie narracja w języku polskim, dzięki której każdy z widzów będzie miał szansę dobrze zrozumieć istotę przedstawianych treści.

Jak cicho tu, jak milczy świat,
Moje pieśni zabił kat.
Już nie śpiewam, ani gram
Biedna moja muza śpi.
Słyszę tylko armat huk,
Albo twardych butów stuk
I bombowca nagły szum…

Ja wierzę że nadejdzie dzień,
Gdy zamilknie armat huk,
Wtedy wrócą moje pieśni,
Moją muzę zbudzi Bóg.

„Ikh hob shoyn lang” (Mordechaj Gebirtig, tł. Agnieszka Osiecka)

Na scenie

Anna Sroka-Hryń – wokal
Joanna Knitter – wokal
André Ochodlo – wokal
Uliana Savchenko (UA) – wokal, gitara

Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
Marcin Janek – klarnety
Ronny Graupe (DE) – gitara
Michał Rorat – piano
Adam Żuchowski – kontrabas
Michał Lasota – perkusja

fot. Wiesław Czerniawski/mat. teatru

Anna Sroka-Hryń

Aktorka, wokalistka i reżyserka, laureatka licznych nagród w dziedzinie aktorstwa i śpiewu (w tym konkursu Pamiętajmy o Osieckiej). Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, na której wykłada, zdobywszy tam wcześniej tytuł doktora sztuki. Na stałe współpracuje z Teatrem Muzycznym ROMA, gdzie od wielu lat występuje w spektaklu Tuwim dla dorosłych (reż. Jerzy Satanowski) i reżyseruje spektakl Jednego serca (z piosenkami Czesława Niemena), a także z Teatrem Polonia, w którym wciela się w rolę Agrado w muzycznym monodramie Café Luna (reż. Anna Wieczur-Bluszcz).
Największą popularność zdobyła za rolę Donny Sheridan w znanym broadwayowskim musicalu Mamma Mia! (reż. Wojciech Kępczyński) na scenie Teatru Muzycznego ROMA, choć teatralni bywalcy przede wszystkim doceniają jej brawurowe wcielenia w postaci Billie Holiday w spektaklu Lady Day w Emerson Bar and Grill (reż. Natalia Babińska), w którym zaproszenie do roli Jimmy’ego Powersa przyjął sam Włodzimierz Nahorny, oraz Édith Piaf w Edith i Marlene (reż. Márta Mészáros). Z utworami Holiday, Piaf, jak również Demarczyk, Osieckiej i piosenkami przedwojennymi koncertuje w różnych miejscach Polski.
Z Teatrem Atelier im. Agnieszki Osieckiej związana od 2008 roku, kiedy wystąpiła w spektaklu Anty-szanty (reż. Jerzy Satanowski).

Joanna Knitter

Wokalistka działająca czynnie w kilku stylistykach muzycznych, wykładowczyni Akademii Muzycznej w Gdańsku. Na stałe związana z Przemkiem Dyakowskim i Take it easy oraz z autorskim projektem Blues & Folk Connection, z którym w tym roku pojawia się w naszym Teatrze z programem Mężczyzny portret Osieckiej. Solistka Filharmonii Kameralnej w Sopocie pod dyr. Wojciecha Rajskiego, z którą nagrała płytę The Sound of Christmas.
Do tej pory wydała 10 płyt, a z zespołami zwiedziła kawałek świata (trasy po Szwecji, Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Czechach, Słowacji). Śpiewała na największych festiwalach muzycznych w Polsce i Europie, m.in.: Rawa Blues Festiwal (PL), Gevarenwinkel Blues & Roots Festival (BE), Rockabilly Day (HOL), Baltic Music Festival (SWE), Letni Festiwal Jazzowy w Krakowie (PL), Sopot Jazz Festival (PL), Jazz w Lesie (PL), Blues Alive (CZE) i innych.

André Ochodlo

Jeden z najbardziej znanych i uznanych współczesnych interpretatorów pieśni jidysz. Koncertował w niemal całej Europie, a także w USA, Kanadzie i Izraelu. Ostatnio gorąco oklaskiwano go w słynnym wiedeńskim klubie jazzowym jazzowym PORGY & BESS w ramach festiwalu KlezMORE. Nagrywał także programy dla wielu europejskich, amerykańskich i izraelskich stacji telewizyjnych.
Jest autorem Yiddishland – unikalnej na skalę światową kolekcji dwunastu albumów CD, zawierającej między innymi sto dwadzieścia nowych pieśni jidysz, napisanych specjalnie dla André Ochodlo przez dwunastu polskich kompozytorów do wierszy dwudziestu dziewięciu najwybitniejszych żydowskich poetów XX wieku.

Uliana Savchenko

Absolwentka Lwowskiej Specjalistycznej Szkoły Muzycznej imienia Sołomiji Kruszelnyćkiej w klasie skrzypiec i fortepianu, gitarzystka, poetka i rysowniczka. Autorka około 50 piosenek i 150 wierszy. Przyjechała do Polski z początkiem rosyjskiej agresji na jej rodzinną Ukrainę i od tej pory zaczęła aktywnie koncertować, włączając się jednocześnie w pokojowe akcje i zbiórki potrzebnych środków na pomoc tym, którzy z Ukrainy wyjechać nie mogli.

Atom String Quartet

Jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz i łączącym go z muzyką klasyczną, współczesną, ludową i improwizowaną. W swojej praktyce wykonawczej nieustannie przeciera nowe szlaki poszukując własnych rozwiązań brzmieniowych i formalnych, które wymykają się jakimkolwiek schematom. Ten powstały w 2010 roku zespół od początku swojej działalności otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Młoda Polska, Grand Prix XIII Bielskiej Zadymki Jazzowej, Grand Prix Stowarzyszenia Melomani w kategorii Nowa Nadzieja oraz Złote Gęśle na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja.
Kwartet nagrał siedem autorskich albumów: wyróżnioną nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku – Fade In (2011), Places (2012) za którą otrzymał Fryderyka w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa, oraz AtomSPHERE (2015), która była nominowana do Fryderyka 2016 w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa. Wszystkie płyty ukazały się nakładem wytwórni Kayax i zawierają głównie autorskie kompozycje muzyków kwartetu. W 2017 roku ukazał się czwarty album zespołu Seifert, na którym kwartet wykonał własne interpretacje kompozycji wybitnego polskiego skrzypka jazzowego – Zbigniewa Seiferta. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2017 w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa. Rok 2019 przyniósł płytę Penderecki, na której znalazły się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego opracowane przez muzyków Atom String Quartet na improwizujący kwartet smyczkowy. W 2021 roku z inicjatywy Doroty Serwy – Dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie ukazała się płyta Karłowicz Recomposed, na której znalazły się pieśni Karłowicza zaaranżowane na improwizujący kwartet smyczkowy i kwartet dęty drewniany. W 2022 roku ukazała się płyta Essence, będąca zapisem ponad 10-letniej historii zespołu, na której znalazły się nowe wersje utworów z poprzednich płyt oraz 3 kompozycje zarejestrowane po raz pierwszy. Na początku 2024 roku odbyła się premiera albumu Universum, na którym każdy z muzyków zmierzył się z wielką formą i skomponował pełnowymiarowy, wieloczęściowy kwartet smyczkowy.
Muzycy Atom String Quartet są regularnie zapraszani do udziału w sesjach nagraniowych innych muzyków, współpracują z czołówką polskich i zagranicznych artystów oraz orkiestr. Atom String Quartet tworzą skrzypkowie – Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski, oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski.

Marcin Janek

Saksofonista, kompozytor i aranżer. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Jazz i muzyka estradowa, a także Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku historia. Jazzowe nauki pobierał u wybitnego polskiego saksofonisty Macieja Sikały i klarnecisty Emila Kowalskiego. Obecnie czynny muzyk jazzowy i instruktor saksofonu w szkole muzycznej Musicollective. Zdobywca nagrody Grand Prix w kategorii solista na ogólnopolskim konkursie Jazz&School Festiwal 2013 w Lubaczowie.
Ma na swym koncie współpracę m.in. z zespołami: Jan Konop Big Band, A’freak-An Project, GPN Septet Piotra Nadolskiego, White Tie, Riverboat Ramblers, Artur Dyro Exexutive Summary, Oceania Cruises i Quaresencja. Grywał też z muzykami tej klasy, co: Leszek Możdżer, Cezary Paciorek, Aleksandra Mońko, Krystyna Durys, Kamil Bednarek. W 2023 roku został również kierownikiem artystycznym Gdańskiej Orkiestry Akademickiej.

Ronny Graupe

Jeden z najwybitniejszych niemieckich gitarzystów jazzowych. Laureat m.in. pierwszej nagrody na Jugend Jazzt w 1996 i German Jazz Prize w 2021r. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego i Teatralnego Feliksa Mendelssohna-Bartholdyego w Lipsku i konserwatorium w Kopenhadze. Od 2012 roku wykładowca gitary jazzowej na Uniwersytecie Artystycznym w Bernie. Od 2002 roku wraz z Christianem Lillingerem i Philippem Gropperem tworzy trio Hyperactive Kid, które wydało dotychczas sześć albumów.
W 2004 roku razem z Christianem Lillingerem i Jonasem Westergaardem założył zespół Spoom, który w 2019 roku rozszerzył do kwartetu, dołączając Christiana Weidnera. Początkowo Spoom zajmował się standardami jazzowymi, ale wkrótce zespół zaczął pracować nad kompozycjami autorstwa Ronny’ego Graupe, skłaniających się bardziej w stronę muzyki klasycznej. W trakcie swojej wieloletniej kariery muzycznej koncertował w Europie Środkowej, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Wenezueli.

Michał Rorat

Pianista, kompozytor, aranżer i pedagog. Absolwent Akademii Jana Długosza w Częstochowie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Współpracuje jako akompaniator i kompozytor m.in. z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie oraz Teatrem Rozrywki w Chorzowie. W 2011 r. wydał swoją pierwszą solową płytę, na której można usłyszeć znane standardy jazzowe, jak również kompozycje własne. Występował z takimi muzykami jak m.in. Zbigniew Wodecki, Grażyna Brodzińska, Wojtek Pilichowski, Olek Klepacz, Muniek Staszczyk, Piotr Machalica, Halina Frąckowiak, Bernard Maseli, Krzesimir Dębski, Andrzej Dąbrowski, Brad Terry czy Frank Parker.

Adam Żuchowski

W projekcie pełni funkcję kompozytora i kierownika muzycznego. Studia w Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie kontrabasu, pod kierunkiem Prof. Adama Chamery dały mu staranne wykształcenie, a pierwsze lata profesjonalnej działalności, spore doświadczenie w dziedzinie muzyki klasycznej. Wraz z Dominikiem Bukowskim, Konradem Zemlerem i Sebastianem Frankiewiczem współtworzył Blue Minds Quartet, z którym zdobył Aniołka Jazzowego podczas Bielskiej Zadymki Jazzowej. Z TrioMania otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę muzyczną w Polsce – Fryderyk (za jazzowy, fonograficzny debiut roku 2010, płytę CD Pearl). Jest członkiem zespołów Irka Wojtczaka, zespołu Joanna Knitter Blues&Folk Connection, Dominik Bukowski Quartet. Współpracuje z Mikołajem Trzaską (z którym nagrał muzykę do kilku filmów Wojciecha Smarzowskiego) oraz z innymi muzykami sceny muzyki improwizowanej w Polsce i za granicą.
Od 2002 roku współpracuje z Teatrem Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie. Jest kierownikiem muzycznym większości projektów André Ochodlo. Skomponował i nagrał muzykę do spektakli teatralnych takich jak: Przełamując fale” autorstwa Vivian Nielsen i Larsa von Triera, Kto się boi Virginii Woolf Edwarda Albeego, Plaża Petera Asmussena, Demony Larsa Norena, Superman nie żyje Holgera Schobera, Weisman i Czerwona Twarz Georga Taboriego, Hamlet i Makbet Williama Shakespeare’a, Proca Nikolaja Kolady, Poniżej pasa Richarda Dressera, Divadelnik (Der Theatermacher) i Siła przyzwyczajenia (Die Macht der Gewohnheit) Thomasa Bernharda, Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego czy Fałsz Lot Vekemans.

Michał Lasota

Perkusista, absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Udzielał się w licznych projektach muzycznych u boku takich artystów, jak Martyna Jakubowicz, Katarzyna Groniec, Mick Moss, L.U.C. Krzysztof Żesławski Quartet, Mikromusic, Natalia Lubrano, Halina Frąckowiak, Leszek Cichoński, Daniel Bloom, Flying Vehicles. Współpracuje z akordeonistą, pianistą i kompozytorem Piotrem Dziubkiem w licznych produkcjach koncertowych, teatralnych i telewizyjnych, takich jak gale i koncerty finałowe Przeglądu Piosenki Aktorskiej czy Festiwal Twórczości Niezapomnianych Artystów Polskich Pejzaż bez Ciebie. Od 2010 roku we współpracy z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni w takich spektaklach, jak Lalka, Chłopi czy Hairspray.

Realizatorzy

  • Reżyseria: André Ochodlo
  • Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Adam Żuchowski
  • Tłumaczenia tekstów na język polski: Agnieszka Osiecka, Piotr Millati
  • Współpraca wizualna: Serhiy Savchenko (z wykorzystaniem dzieł Käthe Kollwitz i Henryka Cześnika)
  • Realizacja dźwięku: Tomas Spirka
Źródło:

Materiał nadesłany