EN

13.05.2022, 08:25 Wersja do druku

Wrocław. Projekt „Teatr – sztuka społeczna" i podcast „Ludzie teatru"

Teatr Realistyczny rozpoczął realizację projektu „Teatr – sztuka społeczna". Projekt obejmuje roczny kurs dla osób zajmujących się tworzeniem i pedagogiką teatru, które chcą stosować teatr w procesach dążących ku zmianie społecznej. Finał połączony z konferencją odbędzie się w październiku. Dodatkowo Teatr Realistyczny realizuje podcast „Ludzie teatru” w odcinkach.

fot. mat. organizatora

Teatr – sztuka społeczna

Jak tworzyć teatr z grupami zagrożonymi wykluczeniem – kurs dla osób zajmujących się tworzeniem i pedagogiką teatru

IDEA

Teatr nazywamy tu sztuką społeczną nie tylko dlatego, że jego istotą jest spotkanie, lecz także dlatego, że jako sztuka może realizować swój krytyczny potencjał przez realne działanie ciążące ku zmianie społecznej i poprawie sytuacji marginalizowanych grup. Niezależni twórcy i twórczynie oraz pedagodzy i pedagożki teatru wielokrotnie udowodnili, że mają odwagę i umiejętności niezbędne do pracy w przestrzeniach zarazem bardzo trudnych i ważnych. Sięgając po teatr, przeciwstawiają się wykluczeniom społecznym i przejawom dyskryminacji.

Takich zaangażowanych w problemy społeczne artystów i artystek potrzeba znacznie więcej. Dlatego zebrałyśmy grono praktyków, którzy podzielą się swoim wieloletnim doświadczeniem na tym polu. Przez lata wypracowali autorskie metody teatralnej pracy z osobami z niepełnosprawnościami, z osadzonymi, z osobami LGBTQ+, migrantami oraz mieszkańcami obszarów rewitalizowanych.

Chcemy spotkać wyłonionych przez nas ekspertów i ekspertki z osobami zajmującymi się tworzeniem i pedagogiką teatru, którzy chcą podjąć nowe wyzwania. Uczestnicy naszego kursu nie tylko otrzymają konkretne narzędzia do takiej pracy, lecz także poznają jej realia z pierwszej ręki i wypróbują nabyte umiejętności w praktyce.

PRZEBIEG

Teatr – sztuka społeczna to cykl siedmiu zjazdów szkoleniowych dla osób zajmujących się tworzeniem i pedagogiką teatru, które mają doświadczenie teatralne a zarazem otwartość i chęć do zaangażowania się w pracę z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Kurs będzie skupiał się na teatralnych metodach prowadzenia takich działań poprzez bezpośredni kontakt z osobami o wieloletnim doświadczeniu na tym polu. Zajęcia poprowadzą m.in.: Grzegorz Grecas (Teatr na faktach), Katarzyna Peplinska-Pietrzak (Teatr im. Wilama Horzycy), Alicja Borkowska (Strefa WolnoSłowa), Lena Rogowska-Lewandowska (Fundacja Kultury Dialogu), Anna Sadowska (Teatr Realistyczny), Agnieszka Bresler (Kolektyw Kobietostan) oraz Iwona Konecka i Katarzyna Pągowska (Teatr Realistyczny).

W drugim etapie kursantki i kursanci będą mogli praktycznie wykorzystać nabyte umiejętności i wiedzę. Każdy z nich nawiąże współpracę z wybraną placówką lub organizacją społeczną, gdzie przeprowadzi cykl warsztatów z jej podopiecznymi zakończony pokazem. Procesowi towarzyszyć będzie wsparcie zespołu projektowego oraz zaplanowana w ramach kursu ewaluacja. Kurs zakończy się zjazdem podsumowującym z częścią otwartą dla szerszej publiczności. W odcinkach ukaże się również podcast „Ludzie teatru”: cykl rozmów z artyst(k)ami, edukator(k)ami oraz pedagogami i pedagożkami teatru, którzy działają z różnymi grupami zagrożonymi wykluczeniem.

fot. mat. organizatora

Ludzie Teatru to podcast, w którym mówimy o tym, jak teatr może wpływać na rzeczywistość. To rozmowy, do których zapraszamy praktyczki i praktyków tematu - osoby chcące podzielić się swoim doświadczeniem.

Każdy odcinek porusza jeden konkretny temat związany z szansami lub wyzwaniami pracy teatralnej na rzecz zmiany społecznej.

Chcemy, by ten podcast był inspiracją i przyczynkiem do refleksji dla innych "Ludzi Teatru" oraz miejscem, w którym możemy się poznać.

W pierwszym odcinku rozmawiam z Kasią Peplinską-Pietrzak - pedagożką teatru i kooordynatorką dostępności w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu - o dostępności teatru i włączaniu w kontekście osób z niepełnosprawnościami wzroku.

W drugim odcinku rozmawiam z Weroniką Idzikowską - pedagożką teatru i asystentką emocjonalną związaną z Małopolskim Instytutem Kultury - o pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem uchodźczym i traumy wojennej.

W trzecim odcinku rozmawiam z Agnieszką Zakrzewską - pedagożką teatru i trenerką związaną z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury w Toruniu - o międzypokoleniowych działaniach teatralnych i o tym, czemu w edukacji artystycznej i kulturalnej dzielimy ludzi ze względu na wiek.

Słuchaj w Spotify

Pierwsze trzy odcinki podcastu TUTAJ

Źródło:

Materiał nadesłany