Inne aktualności
- Kraków. Krzysztof Głuchowski powraca w „Komediantce” Teatru Nowego Proxima 24.04.2024 18:15
- Warszawa. Nadano imię Jerzego Wasowskiego skwerowi na ulicy Kruczej 24.04.2024 18:03
- Białystok. Dni otwarte Akademii Teatralnej 24.04.2024 17:10
- Poznań. Maj w Teatrze Wielkim 24.04.2024 16:50
- Warszawa. Bartłomiej Sienkiewicz złożył rezygnację z pełnienia funkcji szefa MKiDN 24.04.2024 16:08
- Warszawa. 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego 24.04.2024 15:32
- Bytom. Spektakl dyplomowy IV roku studentów Wydziału Teatru Tańca 24.04.2024 14:25
- USA. Legenda Hollywood Shirley MacLaine kończy 90 lat 24.04.2024 14:23
- Warszawa. Elegia miłosno-patriotyczna na scenie Teatru Druga Strefa 24.04.2024 13:49
- Warszawa. Minister kultury powołał dr Olgę Wysocką na stanowisko dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza 24.04.2024 13:32
- Lublin. Jest już program Nocy Kultury 2024 24.04.2024 13:13
- Poznań. Nagroda ZAiKS-u dla kolektywu Holobiont za „Mój ogon i ja” 24.04.2024 12:55
- Niemcy. Jutro premiera „Trzech sióstr” w Norymberdze 24.04.2024 12:25
- Warszawa. „Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy” w cyklu SOLO INACZEJ w MIK 24.04.2024 10:45
Cytat z wiersza „Przesłanie Pana Cogito” Zbigniewa Herberta: „powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem” to motto przewodnie 7. Festiwalu Nowego Teatru - 59. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, które w piątkowy wieczór rozpoczną się w Rzeszowie.
Jak przypomniał Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który jest organizatorem Spotkań, głównym celem Festiwalu Nowego Teatru jest prezentacja i promocja działań artystycznych, których istotą jest poszerzanie kategorii dramatyczności i teatralności, m.in. poprzez wchłanianie sztuk performatywnych oraz przez eksperymenty z wizualnością, w których wykorzystuje się media cyfrowe.
„Pojęcie +nowego teatru+ realizowane jest także poprzez prezentacje spektakli teatru poszukującego nowości, głównie w zakresie treści, poszerzającego debatę publiczną o społecznie aktualne tematy” – wskazali organizatorzy.
Festiwal potrwa do 30 października.
Głównym elementem festiwalu są prezentacje spektakli konkursowych. W tegorocznej edycji skupiać się one będą na wielkiej literaturze polskiej i światowej, podejmującej fundamentalne dla naszej tradycji zagadnienia.
„Chcemy pokazać, jak aktualne wciąż są teksty kanoniczne i w jaki sposób wchodzą w dialog ze współczesną rzeczywistością. Pokazywać będziemy reżyserskie rewizje i reinterpretacje, obejmujące rozmaite strategie dramaturgiczne, operujące nowoczesnym językiem teatralnym” – przekazali organizatorzy.
Mottem tegorocznej edycji festiwalu jest cytat „powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem” z wiersza „Przesłanie Pana Cogito” Zbigniewa Herberta.
Wśród spektakli konkursowych, które będzie oceniać publiczność i dziennikarze, znalazły się m.in. komedie „Wujaszek Wania” Antoniego Czechowa, którą zaprezentuje Teatr Zagłębia w Sosnowcu i „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a, w wykonaniu aktorów Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku.
Publiczność będzie mogła obejrzeć także spektakl „Kto zabił Kaspara Hausera" Konrada Hetela i Radka Stępnia, na który zaprosi widzów Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi; „Białe małżeństwo" Tadeusza Różewicza w wykonaniu Teatru Polskiego we Wrocławiu; spektakl „Biblia: Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz jeszcze jedno dzieło A. Czechowa - „Wiśniowy sad”, w którym na scenie wystąpią aktorzy gospodarza Spotkań - Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
Po każdym ze spektakli konkursowych odbywać się będą spotkania z twórcami.
Po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych kilkuosobowe jury dziennikarskie wybierze najlepszy spektakl, który otrzyma nagrodę główną imienia Joanny Puzyny-Chojki, tragicznie zmarłej w 2018 roku teatrolog i współtwórczyni Festiwalu Nowego Teatru.
Swoją nagrodę przyzna też – w drodze głosowania – publiczność.
Oprócz spektakli konkursowych w programie Spotkań znalazły się także czytania performatywne, które powstały w ramach prowadzonej przez rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej Sceny Nowej Dramaturgii.
Wydarzeniami towarzyszącymi będą koncert rzeszowskiej artystki Gaby Janusz oraz spektakl studentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Teatralnej im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.
„Jesteśmy pełni nadziei, że po dwuletniej przerwie, spowodowanej pandemią Covid-19, nasze zamierzenia dojdą do skutku i Rzeszów na siedem październikowych dni stanie się stolicą polskiego +nowego teatru+” – zaznaczyli organizatorzy.
Tegoroczna edycja festiwalu otrzymała wsparcie finansowe samorządu województwa podkarpackiego.