Międzynarodowy festiwal CLASH! Hybryda modeli tanecznych – między klasyką a współczesnością odbył się w dniach 8-13 grudnia 2020 roku. Był intensywną podróżą po świecie tańca, umożliwiając „wirtualne spotkanie” partnerów europejskich reprezentujących różne kraje. Przez sześć dni trwania Festiwalu codziennie emitowano jedno wydarzenie dedykowane tańcowi na oficjalnej stronie clashproject.eu oraz na portalach Facebook/ Vimeo, przedstawiające okrągłe stoły i spektakle screendance wyprodukowane przez zespoły tańca biorące udział w projekcie Clash!, współfinansowanym w ramach programu Unii Europejskiej Creative Europe, którego liderem jest B alletto di Roma (Włochy). Głównym koordynatorem Międzynarodowego festiwalu CLASH! był Uniwersytet La Sapienza w Rzymie (Włochy). Codziennie rolę kuratora Festiwalu pełnił inny zespół taneczny- partner projektu – Balletto di Roma (Włochy), 420PEOPLE (Czechy), Companhia de Dança de Almada (Portugalia), Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria), Polski Teatr Tańca (Polska), który koncentrował się na konkretnym zagadnieniu poruszanym w ramach tej inicjatywy w ciągu ostatnich dwóch lat.
7.01.2021, 12:30
Wersja do druku
Poznań. Wydarzenia Międzynarodowego Festiwalu CLASH! dostępne bezpłatnie online!
Podczas tygodnia Festiwalu program online śledzony był przez
setki widzów z całego świata. Czat na żywo w sieci społecznościowej
umożliwił interakcję pomiędzy partnerami festiwalu i zaproszonymi przez
nich gośćmi a widzami. Stworzony przed wybuchem pandemii
Międzynarodowy festiwal CLASH! musiał w trakcie swojej
realizacji zmierzyć się z nową złożonością współczesnych czasów, stając
się nowym wydarzeniem „hybrydowym”, wykorzystującym narzędzia cyfrowe i
„na żywo”, odkrywającym w trudnej rzeczywistości pandemii możliwość
niespodziewanej ewolucji oraz szansę na kolejny krok w kierunku nowych
obszarów badawczych.
Z radością informujemy, że filmy wideo z poszczególnych dni Festiwalu są dostępne na stronie https://vimeo.com/clashproject: użytkownicy mogą uzyskać dostęp pisząc na adres [email protected].
Międzynarodowy Festiwal Clash!
Dzień 1
Kuratorem dnia otwierającego był zespół
420PEOPLE: po prezentacji dyrektora
Václava Kunešaodbył się okrągły stół i warsztaty na temat
rozwoju publiczności i skutków pandemii. Kluczowymi prelegentami byli
Petra Kašparová (ekspert ds. reklamy 420PEOPLE),
Rosťa Novák (aktor, reżyser, performer,
choreograf, założyciel i dyrektor nowego zespołu cyrkowego Cirk La
Putyka oraz dyrektor artystyczny wielofunkcyjnej przestrzeni Jatka78)
oraz
Lukáš Jandač (dyrektor międzynarodowego projektu start-upowego GoOut).
Następnie zespół 420PEOPLE zaprezentował spektakl screendance
ORĪGĪ (reżyseria, koncepcja i choreografia: Václav Kuneš- zdjęcia i postprodukcja:
Tomáš Vlček). W filmie udział wzięły trzy tancerki (
Simona Machovičová, Francesca Amante, Fanny Barrouquére): baletnica, tancerka muzyczna i przedstawicielka sztuk walki. Dzięki początkowemu pojedynkowi (
zderzeniu! clash!) pomiędzy tancerkami powstał nowy
(czwarty) styl, który okazał się być jedynym kanałem komunikacji,
pokazującym, że ciało jest najlepszą technologią: jedyną możliwą
prawdą.
Dzień 2
Kuratorem
dnia drugiego był
Polski Teatr Tańca: tematem dnia, przedstawionym przez
Iwonę Pasińską (dyrektor PTT) i
Agnieszkę Jachym (tancerkę i koordynatorkę Projektu CLASH!) było
„Optymalne szkolenie dla współczesnego tancerza i zaangażowanie publiczności w codzienne życie tancerza”. Międzynarodowi choreografowie,
Václav Kuneš (Czechy),
Maciej Kuźmiński(Polska) i
Yoshiko Waki (Niemcy), wspólnie zastanawiali
się nad tym, jakie techniki mogą wspierać kształcenie tancerzy
współczesnych i dyskutowali o tym, jak dotrzeć do szerszej publiczności i
zaangażować jej członków w taniec.
Następnie Polski Teatr Tańca zaprezentował spektakl screendance zatytułowany
Find the love in the dark w choreografii
Davide Valrosso w ramach współpracy twórczej z
Balletto di Roma. Spektakl taneczny porusza temat miłości i „zderzenie”
dobrego z tym, co trudne (artyści-tancerze Polskiego Teatru Tańca:
Agnieszka Jachym, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba; muzyka:
Zbigniew Kozub; zdjęcia:
Marek Grabowski; edycja:
Edyta Pietrowska). Polski Teatr Tańca udostępnił również sesję Q&A na żywo na swoim profilu na Facebooku.
Dzień 3
Rolę kuratora
dnia trzeciego pełnił
Balletto di Roma: tematem dnia, zaprezentowanym przez
Luciano Carratoniego (dyrektora generalnego Balletto di Roma), był „
Trening hybrydowy dla współczesnych tancerzy i nowe strategie ścieżek szkoleniowych”. Dyskusje okrągłego stołu były prowadzone przez
Francescę Magnini (dyrektor artystyczną Balletto di Roma), a udział w nim wzięli następujący rozmówcy:
Valerio Longo, zastępca dyrektora artystycznego,
Andrea Costanzo Martini (międzynarodowy choreograf),
Adriana Borriello (dyrektor artystyczna Da.Re) i
Suzan Tunca(Międzynarodowe Centrum Sztuki Choreograficznej/International Choreographic Arts Centre - ICK Amsterdam).
Następnie zespół Balletto di Roma zaprezentował spektakl screendance
[dis]solution: trzech
tancerzy/choreografów Polskiego Teatru Tanca – Agnieszka Jachym, Jerzy
Kaźmierczak i Zbigniew Kocięba – pojechało do Rzymu, aby stworzyć
spektakl dla trzech tancerzy Balletto di Roma –
Giulii Strambini, Michele Ruggiero, Lorenzo Castelletta – w ramach badań nad ruchem opartym na improwizacji i konfrontacji indywidualności z grupą (asystentka:
Roberta De Simone; wideo:
Matteo Carratoni; światła:
Emanuele de Maria).
Dzień 4
Kuratorem czwartego dnia był
Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria): tematem dnia, który zaprezentowali
Atanas Maev (dyrektor generalny Derida Dance Center) i
Milena Videnova(asystentka produkcji Derida Dance Center), była „
Dyplomacja kulturowa jako narzędzie wspierające osiągnięcia przed i po w sytuacji nowej normalności”. Kluczowymi prelegentami byli:
Axenia Boneva (Ministerstwo Kultury Bułgarii),
Desislava Pancheva (osoba kontaktowa ds. kultury w Biurze Projektu Creative Europe),
Stefka Tzaneva (Instytut Goethego, starszy ekspert),
Biliana Genova (szefowa departamentu kultury w Sofii).
Następnie zespół Derida Dance Centre zaprezentował spektakl screendance
Fractus: choreograf
Jivko Jeliazkov wraz z
Vladislavem Ilievem (artystą wizualnym) i
Ivanem Shopovem(kompozytorem) stworzyli
wizualny spektakl tańca, w którym ciała oddziałują na siebie w pewnej
geometrycznej strukturze. Relacja wewnętrzna rozwija się wielowarstwowo,
budując uniwersalny wzorzec, który asocjacyjnie prowadzi widza do
osobistego doświadczenia (tancerze:
Ivona Mashova, Simona Todorova, Philip Milanov, Vyara Bolgradova; asystent projektu:
Isabel Mitkova; kamera:
Nikolay Karasabev, Dimitаr Kunev, Alexаnder Genchev – napisy; edytor wideo:
Nikolay Karasabev).
Dzień 5
Kuratorem piątego dnia był zespół
Companhia de Dança de Almada: temat dnia, zaprezentowany przez dyrektor artystyczną
Anę Macarę, skupiał się na
Procesach twórczych wraz z autorami
poszczególnych prezentowanych na festiwalu utworów. Temat ten został
zgłębiony również w ramach utworu tanecznego
Noir Bruno Duarte oraz jego adaptacji filmowej w reżyserii
Marty Romero.Pozostali choreografowie, którzy wzięli udział w panelu poświęconym procesom twórczym w ramach Projektu
CLASH! to: Vaclav Kunes (Republika Czeska); Jivko
Jeliazkov (Bułgaria); Davide Valrosso (Włochy); Agnieszka Jachym, Jerzy
Kazmierczak oraz Zbigniew Kocięba (Polska).
Przyjmując tę samą estetykę i klimat filmu noir, w przeciwieństwie do współczesnej ścieżki dźwiękowej i ruchu, spektakl
Noir powstał na kanwie szeregu
założeń różnych partnerów, które zainspirowały dzieło, w którym
jednostka zderza się z grupą, która z kolei sama w sobie stanowi
konfrontację bytów (spektakl:
Beatriz Rousseau, Bruno Duarte, Francisco Ferreira, Joana Puntel, Luís Malaquias, Mariana Romão and
Raquel Tavares; zdjęcia i klasyfikacja:
Lluís Miras; muzyka:
Brenda Lee, Bruno Duarte, Davidson Jaconello i
Martin Phipps).
Dzień 6
Aby wspólnie zastanowić się nad wpływem, jaki pandemia wywarła
na dziedzinę performance’u, ostatni dzień festiwalu został poświęcony
otwarciu przestrzeni pod wymianę myśli na temat roli, jaką digitalizacja
może odegrać w procesie informowania na temat działań tanecznych, a
także na temat możliwości finansowania, jakie w najbliższej przyszłości
programy UE zapewnią osobom zajmującym się tańcem.
Kuratorem dnia szóstego był
Uniwersytet La Sapienza w Rzymie oraz
Balletto di Roma. Temat dnia: „
Doświadczenie: Wyciągnięte wnioski, nowe ścieżki i perspektywy” został przedstawiony przez
Vito Di Bernardiego (profesora zwyczajnego oraz menedżera projektu CLASH! na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie).
Francesca Billi (międzynarodowe relacje
związane z Projektem CLASH!) był moderatorem dialogu prowadzonego przez
trzech głównych przedstawicieli instytucji europejskich:
Marta Gutierrez Benet (kierownik programu, koordynator programu Erasmus+, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury),
Willibrord Sluijters (kierownik działu REGIO/G.4. – Włochy/Malta – Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej),
Pedro Velazquez (zastępca kierownika działu
„Creative Europe”, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji,
Młodzieży, Sportu i Kultury).
Letizia Gioia Monda (adiunkt ds. technologii
cyfrowych w dziedzinie tańca i spektakli teatralnych na Uniwersytecie La
Sapienza w Rzymie) w rozmowie z
Andrea Costanzo Martini(choreograf gościnny
Balletto di Roma) opowiadała o strategiach transmisji, które choreograf
przyjął podczas pandemii. W dyskusjach drugiego okrągłego stołu
uczestniczyli
Cristina Da Milano(wiceprzewodnicząca CAE – Culture Action Europe),
Andreas Hannes (programista artystyczny i producent Cinedans Fest) oraz
Ariella Vidach (choreograf, pedagog tańca,
dyrektor artystyczny AiEP/Avventure w Elicottero Prodotti); ich rozmowy
skoncentrowały się na wizjach, spostrzeżeniach i doświadczeniach
dotyczących roli technologii cyfrowych w czasie pandemii COVID-19, ze
szczególnym uwzględnieniem procesu cyfryzacji języka tańca i
choreografii jako części naszej kultury.
Następnie Uniwersytet La Sapienza w Rzymie zaprezentował spektakl wideo
Hybryda modeli tanecznych. Wizualne opowiadanie historii choreograficznych procesów twórczych:
wizualna opowieść o choreograficznych procesach twórczych, opracowanych
przez pięć zespołów tanecznych, partnerów Projektu CLASH! (reżyseria i
edycja: Chiara Crupi; dramaturgia Letizia Gioia Monda; wkład
audiowizualny Balletto di Roma, 420PEOPLE, Polski Teatr Tańca, Companhia
de Dança de Almada, Derida Dance Center).
Wydarzenie odbyło się w ramach projektu CLASH! When Classic And
Contemporary Dance Collide And New Forms Emerge, współfinansowanego z
unijnego programu Kreatywna Europa (Grant Agreement No
2018-2032/001-001).