To ogromna radość, że już po raz szósty możemy Państwa zaprosić na Festiwal Słuchowisk. Jak zwykle jesienią, jak zwykle w Poznaniu i w Wielkopolsce. Poprzednia edycja zamknęła nas w domach, ale w tym roku znów możemy słuchać razem i wspólnie przenieść się do audialnych światów. Tegoroczny program Festiwalu to 3 premiery, w tym 1 dedykowana dzieciom, prezentacja 3 słuchowisk nagrodzonych w Konkursie na Słuchowisko 2020 roku, a także Warsztat Krytyki Radiowej i instalacja radiofoniczna Norwid’Elipsa.
HARMONOGRAM
20.10 | środa | Rozmowa z Elżbietą Sikorą | ONLINE: www.festiwalsluchowisk.pl | 19:00
21.10 | czwartek | MRÓWCZA FUGA | Pawilon, ul. Ewangelicka 1 |20:00
22.10 | piątek | KLEISTOŚĆ |PSNC Future Labs, ul. Zwierzyniecka 20 | 19:00
23.10 | sobota | WARSZTAT KRYTYKI RADIOWEJ | Collegium Maius, ul. Fredry 10 | 15:00
23.10 | sobota | WIECZÓR KONKURSOWY | Aula Lubrańskiego, ul. Wieniawskiego 1 | 19:00
24.10 | niedziela | ŻABA NIE ŚMIESZKA | Łazęga Poznańska, ul. Św. Marcin 75| 13:00 | DLA DZIECI 24.10 | niedziela | Norwid’Elipsa | Collegium Maius, ul. Fredry 10 | 19:00
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!
Konkurs na słuchowisko 2020
Powołaliśmy konkurs skierowany do twórczyń i twórców słuchowisk zrealizowanych w 2020 roku. Szukaliśmy produkcji będących utworami dramatycznymi lub słowno-dźwiękowymi, opartymi o autorskie materiały muzyczne, tekstowe i reżyserskie. Zaprosiliśmy słuchowiska teatralne, dokumentalne, formy eksperymentalne, narracyjne podcasty i seriale o dowolnej tematyce. Otrzymaliśmy niespełna 50 zgłoszeń. Jury w składzie: Anna Róża Burzyńska, Michał Mendyk i Piotr Skotnicki wyłoni 3 najciekawsze słuchowiska i przyznają nagrody w wysokości 1500 zł, 1000 zł, 500 zł. WERDYKT PONIŻEJ
Wieczór Konkursowy
Nabór słuchowisk odbył się w sierpniu i wrześniu, zwycięzców konkursu poznamy 10 października, a ich produkcje zostaną zaprezentowane podczas głównej części festiwalu.
Wieczór prezentacji konkursowych będzie niezwykły, trzy różne słuchowiska, różne formy i tematy. Zaprezentujemy słuchowiska nagrodzone przez jury.
Warsztaty krytyki radiowej
Skierowane są do studentek i studentów, a także do osób piszących o kulturze, sztuce czy filmie. Celem warsztatów jest wypracowanie narzędzi do merytorycznej oceny i krytyki słuchowisk oraz narracyjnych form dźwiękowych. Poprowadzi je prof. dr hab. Jacek Kopciński (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, redaktor naczelny miesięcznik Teatr)
Premiery
MRÓWCZA FUGA
Reżyseria, muzyka, udźwiękowienie: Patryk Lichota
Tekst: Douglas Hofstadter (tłum. Krzysztof Gurba)
Obsada: Paweł Binkowski, Barbara Krasińska, Paweł Siwiak, Monika Roszko
Co by się stało gdyby na podwieczorek umówili się Achilles, Żółw, Mrówkojad i Krab? Na pewno słuchaliby muzyki Jana Sebastiana Bacha i rozprawiali o tym jak działa ludzka świadomość. Tak przynajmniej opisał to Douglas Hofstadter, autor głośnej książki Gödel, Escher, Bach, za którą w 1979 roku otrzymał nagrodę Pulitzera. Praca była jedną z pierwszych poważnych prób wyjaśnienia zagadek funkcjonowania ludzkiego umysłu i świadomości z perspektywy ściśle naukowej, materialistycznej, fizykalno-chemiczno neurologicznej. W książce znajduje się przedziwny fragment będący de facto sztuką teatralną - Preludium. Mrówcza Fuga. Ten utwór posłużył do adaptacji słuchowiskowej na żywo, a towarzyszyć mu będą nowe kompozycje J. S. Bacha stworzone przy pomocy sztucznej inteligencji i wykonane w acid-syntezatorowej stylistyce.
Wydarzenie odbywa się w ramach programu Pawilon Otwarty
KLEISTOŚĆ
Scenariusz i reżyseria: Anna Szamotuła
Muzyka: Jan Skorupa
Animacja video: Paweł Sołoducha
Obsada: Oliwia Nazimek, Martyna Zaremba, Gabriela Frycz, Mariusz Adamski, Jakub Papuga, Michał Kocurek, Edgar Hein
W krainie, w której czas nie istnieje, bo z punktu widzenia kosmosu nie ma czasu, a dno i metr mułu stanowi krajobraz dominujący, przetrwał świat mitycznych istot, pół-ludzi, pół-ryb. Prowadzą żywot pełen lęku, gdyż władzę nad nimi sprawuje groźny Posejdon, panuje cenzura, a oni są wykorzystywani do ciężkiej pracy. Trytoni i syreny zostali obdarzeni całą wiedzą świata, lecz zostali pozbawieni wieku, a ich życie jest dopasowane do czasów aktualnie rozgrywających się w świecie ludzi. Dlatego też koniunkturalnie zajmują się tworzeniem „kontentu pod Internet”. Na powierzchni wszystko wygląda normalnie, wręcz nudnawo, Posejdon nie obawia się zdemaskowania, bo „publiczność kocha kontent mitologiczny”, co się stanie, gdy na jaw wyjdzie awaria systemu?
ŻABA NIE ŚMIESZKA
słuchowisko dla dzieci 5+
Autor: Michał Kaźmierczak
Adaptacja i reżyseria: Maria Marcinkiewicz-Górna
Muzyka: Piotr Skotnicki
Obsada: Julia Rybakowska, Anna Mierzwa, Jakub Papuga, Michał Kocurek
Z Żaby Nie Śmieszki często się śmiano, choć wcale taka zabawna nie była. Nikt nie traktował jej poważnie. Postanowiła zatem odpłynąć do odległej części morza. Bardzo dalekiej i bardzo głębokiej. Pewnego dnia spotyka tam Meduzę, z którą postanawia się zaprzyjaźnić. Czy Meduza ma podobne zamiary? Co wyniknie z tego spotkania?
Norwid’Elipsa
Instalacja radiofoniczna
Teksty: Cyprian Kamil Norwid
Scenariusz: Zbigniew Naliwajek
Muzyka i realizacja dźwiękowa: Elżbieta Sikora
Reżyseria: Andrzej Seweryn
Obsada:Maria Seweryn, Andrzej Seweryn, Jerzy Radziwiłowicz
Wykonawcy partii instrumentalnych: Rafał Łuc – akordeon, Tomasz Januchta – kontrabas
Partie wokalne: Jean Besançon - raper
Projekt “Norwid’Elipsa” powstał w związku z przypadającą na 2021 rok 200. rocznicą urodzin Cypriana Kamila Norwida. Dzieło nagrano w języku polskim i francuskim, we współpracy ze Zbigniewem Najliwajkiem - profesorem romanistyki Instytutu Romanistyki UW, z warstwą dźwiękową w postaci nagrań głosów aktorów, nagrań terenowych, dźwięków elektronicznych i instrumentalnych. Tematyka dotyka wykluczenia społecznego, nawiązując do biografii Norwida: twórcy zadadzą sobie pytanie ilu Norwidów współcześnie żyje na marginesie (tak jak polski poeta, który umarł w paryskim przytułku). W Paryżu zrealizowane zostały nagrania terenowe, całe dzieło zostało oplecione w warstwę elektroniczną w czasie rezydencji Elżbiety Sikory w studio Musiques et Recherches pod Brukselą. W Poznaniu usłyszymy zapis słuchowiska w specjalnie przygotowanej przestrzeni w Collegium Maius.
Norwid’Elipsa - spotkanie online z Elżbietą Sikorą
Na sam początek festiwalu zapraszamy na rozmowę z autorką projektu, Elżbietą Sikorą, która opowie o kulisach powstawania nagrania i kompozycji. Rozmowa będzie dostępna na www.festiwalsluchowisk.pl
Projekt zrealizowany we współpracy z Katedrą Teatru i Sztuki Mediów i Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu i agencja SONORA music
WYDARZENIE PARTNERSKIE Z BIENNALE SZTUKI DLA DZIECKA
22.10.2021 | PIĄTEK | Scena Wspólna/Cytadela | 11:00
23.10.2021 | SOBOTA | Scena Wspólna/Cytadela | 11:00
REDUKCJA HAŁASU
SŁUCHOWISKO |wiek: od 8 lat | czas: 40 min
Koncepcja, reżyseria, muzyka i montaż: Patryk Lichota
Dramaturgia: Robert Jarosz
Aktorzy: Piotr Dąbrowski, Barbara Krasińska
Opieka artystyczna nad akcjami twórczymi Redukcja hałasu: Patryk Lichota,
Robert Jarosz, Karolina Jacewicz
Uczestnicy akcji twórczych i współtwórcy słuchowiska: Bruno Banasiewicz, Ewa
Kromuszczyńska, Maja Gładysiak, Julia Czarnik, Antonina Radomska
Pofantazjujmy przez chwilę. Co by się stało, gdybyśmy mogli redukować wybrane dźwięki z naszego otoczenia? Na przykład przy pomocy aplikacji w smartfonie. Jakie to byłyby dźwięki? Do jakiej pory dnia wędrują Twoje myśli, gdy wyobrażasz sobie zbędne hałasy? Czy doskwiera Ci nadmiar jakichś dźwięków? Jakie to dźwięki? Czy zawsze stoi za nimi człowiek? Jakie inne dźwięki zjawisk przyrody Ci przeszkadzają? A może nie chcesz niczego zmieniać? Może akceptujesz wszystkie dźwięki, które Cię otaczają? Utożsamiasz się z nimi? Czy są punktami orientującymi Twoje miejsca, pory dnia, codzienne zdarzenia? Być może nie zredukowałabyś/nie zredukowałbyś żadnego z nich? Być może istnieje możliwość uwolnienia się od poddawania dźwięków ocenie? Być może nie ma wśród nich przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych? Czy możliwe jest zaakceptowanie ich wszystkich? Jeżeli tak, to czy jako ludzie jesteśmy w tym wyjątkowi? Czy o dźwiękach rozmyślają zwierzęta? Czy ciała zwierząt na dźwięki reagują bezwiednie?
Wstęp biletowany, szczegóły: biennalesztukidladziecka.pl. Wydarzenie odbywa się w ramach Finale 23. biennale sztuki dla dziecka „Spotkanie jako sztuka”.
BLOG FESTIWALOWY
Czyli swoisty dziennik festiwalowy prowadzony przez jednego z najbardziej rozpoznawalnych krytyków teatralnych ostatnich lat - Tomasza Domagałę. O tym, czego warto posłuchać i co warto usłyszeć przeczytają Państwo na www.domagalasiekultury.pl.
WLKP TOUR
Jak co roku po głównej części Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu, ruszamy w trasę z wybranymi projektami w Wielkopolskę. Zaprezentujemy 4 słuchowiska w Gnieźnie, Chodzieży, Koninie i Szamotułach. Szczegóły wydarzeń będą dostępne są na naszej stronie internetowej: www.festiwalsluchowisk.pl
JURY KONKURSU NA SŁUCHOWISKO 2020
Anna R. Burzyńska, Piotr Skotnicki, Michał Mendyk
WARSZTAT KRYTYKI RADIOWEJ
Prowadzący: Jacek Kopciński
ZESPÓŁ FESTIWALU SŁUCHOWISK
Kuratorzy: Maria Marcinkiewicz-Górna, Anna Szamotuła, Patryk Lichota
Blog festiwalowy: Tomasz Domagała / www.domagalasiekultury.pl
Dokumentacja fotograficzna, strona www: Piotr Korsak
Identyfikacja wizualna: Adam Romel / makemake
Obsługa techniczna: Jacek Nowaczyk / Fabryka Wrażeń
Organizator:
Fundacja Axis Cactus
Finansowanie:
Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Miasto Poznań
Partnerzy:
UAM |HAT |Katedra Teatru i Nowych Mediów | PCSS | PSNC Future Labs | CSD | Biennale Sztuki dla Dziecka | Teatr Nowy | Pawilon | Łazęga Poznańska | Fabryka Wrażeń | Sonora | Alcome | Ina |
IP w Brukseli |IP w Paryżu | Musiques et Recherches | NFM | Warszawska Jesień Muzyczna | ZAiKS
Patronat medialny:
Glissando | Czas Kultury | Radio Afera | Radio Klang |IKS | kulturapoznan.pl | e-teatr
***
KONKURS NA SŁUCHOWISKO 2020 - WERDYKT JURY
Dziękujemy za wszystkie nadesłane zgłoszenia, otrzymaliśmy ich około 50! Jurorzy przesłuchali wiele godzin materiału dźwiękowego i mieli twardy orzech do zgryzienia. Nastąpił dzień obrad.
W dniu 12 października 2021 r. jury w składzie: Anna Róża Burzyńska, Michał Mendyk oraz Piotr Skotnicki, postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia w Konkursie na Słuchowisko 2020 zorganizowanym w ramach szóstej edycji Festiwalu Słuchowisk:
I Nagroda w wysokości 1500 zł
● Za kongenialny przekład tekstu przeznaczonego dla teatru żywego planu na język słuchowiska i twórcze wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie ta formuła oferuje.
GARNITUR PREZYDENTA | Teatr Animacji w Poznaniu
Tekst: Malina Prześluga Reżyseria: Artur Romański Nagranie, montaż, realizacja dźwięku: Maciej Kuśnierz Muzyka: Tomasz Lewandowski Plakat: Igor Fijałkowski Instrumentaliści: Tomasz Lewandowski (pianino, gitara basowa), Jacek Skrzypczak (saksofon, klarnet), Kuba Fiszer (perkusja) Obsada: Marta Berthold Magda Dehr Julianna Dorosz Aleksandra Leszczyńska Danuta Rej Katarzyna Romańska Zuzanna Romańska (AST w Krakowie) Sylwia Zajkowska Mateusz Barta Marcin Chomicki Krzysztof Dutkiewicz Igor Fijałkowski Marcel Górnicki Piotr Grabowski Piotr Klimek Dzieci: Ida Winiarska, Jędrzej Winiarski, Leon Romański Gość specjalny: Malina Prześluga
II Nagroda w wysokości 1000 zł
● Za mistrzostwo w klasycznej formule teatru radiowego.
Charles Dickens "Opowieść Wigilijna" | PRODUCENT: Polskie Radio RDC
REŻYSER: Aleksandra Głogowska
REALIZATOR DŹWIĘKU: Iwo Biały
OBSADA: Narrator – Piotr Fronczewski Scrooge – Kazimierz Kaczor Marley – Jarosław Gajewski Siostrzeniec – Krzysztof Szczepaniak Kwestarka – Zuzanna Saporznikow Dziewczynka – Antonina Głogowska
III Nagroda w wysokości 500 zł
● Za osobiste, odważne i autorskie ujęcie aktualnego tematu.
PRZECIWCIAŁA
Anka Herbut / Justyna Stasiowska
NAGRODA SPECJALNA UFUNDOWANA PRZEZ BÓŁT RECORDS w wysokości 500 zł
● Za umiejętność dzielenia się osobistym sposobem słuchania świata natury.
Outriders' SoundTrip | Sounds and Stories
Ewa Dunal, Agnieszka Szwajgier, Justyna Godz
WYRÓŻNIENIA:
● Za koncepcję dźwiękową i jej realizację.
Lodowa Przełęcz - Zmora | Producent: Audioteka
Twórcy: Katarzyna Szczerba, Katarzyna Gondek, Franciszek Berbeka, Maciej Wirmański, Marcelina Polak, Piotr Stefański; Obsada: aktorzy Teatru Witkacego w Zakopanem
● Za tekst Kuby Kaprala i grę aktorską Mariusza Puchalskiego.
Everesty
Głos: MARIUSZ PUCHALSKI Muzyka/nagranie/mix: HUBERT WIŃCZYK Tekst/reżyseria: KUBA KAPRAL
● Za nowatorskie przedstawienie trudnego tematu adresowane do młodego słuchacza.
Staś i Zła Noga | Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach
REALIZATORZY: adaptacja - Katarzyna Błaszczyńska dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku – Krzysztof Kiczek reżyseria - Bartłomiej Błaszczyński muzyka - Jakub Adamiak realizacja nagrań, miks, mastering – Krzysztof Kurek koordynacja produkcji – Dagmara Gumkowska OBSADA: Katarzyna Błaszczyńska - Mama Dawid Kobiela - Staś Michał Rolnicki - Zła Noga Produkcja: Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach Partner: Śląski Teatr Lalki i Aktora „ATENEUM” w Katowicach
● Za ujmującą grę aktorską.
Pantoflisko | Teatr Mały w Tychach
TEKST: Agnieszka Osiecka REŻYSERIA: Joanna Piwowar-Antosiewicz, Anna Białoń MUZYKA I UDŹWIĘKOWIENIE: Joanna Piwowar-Antosiewicz MONTAŻ, MIKS I MASTERING: Krzysztof Kurek INSTRUMENTY SMYCZKOWE: Paweł Odorowicz Obsada: Faustyna Ryś – Dżdżownica Halina Ksawery Pienias- Lew Michał Amelia Tomaszewska – Pantofelek Wojciech Szubert – Kogut Zdzich Sonia Stanisławska – Pani Pantofelkowa, Sałata Patryk Cieślak -Lis Tomasz Maja Tomaszewska – narrator