Około 4000 widzów wzięło udział w wydarzeniach festiwalu CZAS NA TEATR, który zakończył się w poniedziałek w Poznaniu. Przez 12 dni stolica Wielkopolski była centrum polskiego musicalu.
inspirowany postacią Krzysztofa Krawczyka spektakl „Chciałem być” (Teatr Powszechny w Łodzi), obsypany znakomitymi recenzjami „1989” (koprodukcję Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego) oraz baśniowy musical „Wyspa” (Teatr Kameralny w Bydgoszczy). W Polskim Teatrze Tańca zaprezentowane zostały natomiast komedia muzyczna „Sztafeta pokoleń” (Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni), poruszający „5:00. UA” (spektakl pod patronatem Forum Dyrektorów Teatrów Województwa Śląskiego) oraz berlińska biografia muzyczna o ikonie kina „Marlene und die Dietrich”.
W Teatrze Muzycznym w Poznaniu zobaczyć można było najnowszą premierę „Deszczową piosenkę” i dwie Gale Musicalowe z udziałem ponad 30 artystów musicalowych znanych ze scen z całej Polski, wyreżyserowane przez Ewelinę Adamską-Porczyk. W siedzibie organizatora festiwalu odbyło się także spotkanie autorskie z Januszem Krucińskim oraz koncert „W tonacji życia. Piosenki Johna Bucchino” z udziałem samego kompozytora.
Uczestnicy festiwalu mogli wziąć udział także w koncertach w klubie Blue Note (koncert otwarcia Ars Latrans Orchestra oraz „Waits 2022”), a także zobaczyć spektakle innych teatrów: „Cudzoziemkę” (Teatr Polski), „ZA-POLSKĘ” (Teatr Animacji), „Obiecaną ziemię obiecaną” (Polski Teatr Tańca), „Solitude” (Teatr Emigrant) i „Splitter / Odłamki” (Stowarzyszenie Artefiktion z Hannoveru). W ramach wydarzeń towarzyszących w Kinie Pałacowym wyświetlono filmową „Deszczową piosenkę” i „Evitę”, odbyły się dwie konferencje (musicalowa i naukowa poświęcona współpracy polsko-niemieckiej) oraz wystawa „O dzieleniu. Sztuka na granicy” w Muzeum Narodowym.
Podczas jednego z głównych wydarzeń festiwalu, Gali Musicalowej, która odbyła się 2 października, Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przyznały po raz pierwszy nagrodę imienia Maryny Miklaszewskiej za całokształt pracy artystycznej w dziedzinie musicalu i teatru muzycznego. Otrzymał ją reżyser Wojciech Kościelniak (m.in. „Kombinat w TM w Poznaniu, „Chłopi”, „Lalka” i „Wiedźmin” w TM w Gdyni).
Ponadto na poznańskiej scenie rozstrzygnięty został Ogólnopolski Plebiscyt Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 w ośmiu kategoriach. Nagrodę dla najlepszej aktorki odebrała Natalia Piotrowska-Paciorek („We Will Rock You”), dla najlepszego aktora – Marcin Franc („West Side Story” i „Złap mnie, jeśli potrafisz”), najlepszą premierą wybrana została „Piękna i Bestia” (Teatr Muzyczny w Poznaniu), a piosenką – „Ten tłum robi bum” („1989” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego). Doceniono także realizatorów: najlepszym reżyserem została Magdalena Piekorz („Tootsie”), najlepszym choreografem Agnieszka Brańska („We Will Rock You”), scenografem Anna Chadaj („Piękna i Bestia”), a kostiumografem Agata Uchman („Piękna i Bestia”).
– Ta edycja CZASU NA TEATR była dla nas ogromnym wyzwaniem – przyznaje dyrektor Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu. – 12-dniowy festiwal z tak bogatym programem wymagał od nas bardzo dużego wysiłku organizacyjnego. Cieszymy się, że stworzyliśmy prawdziwe święto teatru w naszym mieście, a także postawiliśmy pierwszy krok w tworzeniu przestrzeni dla nagradzania tych, którzy budują polską scenę musicalową.