EN

2.12.2024, 12:23 Wersja do druku

Poznań. Ogólnopolska konferencja naukowa „Dzieło nieudane i jego konteksty”

Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM, przy współpracy z Biblioteką Raczyńskich,  zaprasza w dniach 9-11 grudnia na kolejną już konferencję poświęconą operze. Tym razem przedmiotem będzie "dzieło nieudane" (oczywiście, nie wydajemy wyroków, analizujemy stany rzeczy!).

fot. mat. organizatora

Tematem kolejnego spotkania w ramach Seminariów Librettologicznych będzie dzieło operowe z różnorakich przyczyn „nieudane” – spóźnione, źle napisane, nieodpowiednio wykonane, a także takie, które, zrazu odrzucone, wraca po latach do świadomości odbiorców.
Organizatorzy: Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Biblioteka Raczyńskich.

Dzieło nieudane i jego konteksty

IX Seminarium Operologiczne, Poznań 9 – 11 grudnia 2024

9 grudnia (poniedziałek, Dom Literatury – Pracownia-Muzeum J.I. Kraszewskiego, ul. Wroniecka 14)

10.00-10.20 – otwarcie konferencji

10.20-11.40

Marta Karasińska (UAM), Dzieło nie/udane w perspektywie ambiwalencji estetyk

Maciej Straburzyński (UZ, A. Muz. Poznań), Dzieło nieudane w eksperymentalnym współczesnym teatrze muzycznym

Ryszard Daniel Golianek (UAM, A. Muz. Łódź), Starotestamentowe opery do librett Salomona Hermanna Mosenthala: (nieudana?) próba sakralizacji gatunku

Piotr Urbański (UAM), Dwie (nieudane?) wizje imperium: „Rienzi” Richarda Wagnera i „Les Troyens” Hectora Berlioza

11.40-12.30 – dyskusja, kawa

13.00-15.30 – prezentacja zbiorów muzycznych w gmachu głównym Biblioteki Raczyńskich (pl. Wolności 19) i przerwa obiadowa

15.30-16.30

Anna Wypych-Gawrońska (UJD), „Nieudane” operowe adaptacje literatury w XIX w. (dzieła, realizacje teatralne i ich recepcja)

Grzegorz Zieziula (IS PAN), Dzieło pozornie nieudane: „Hrabina” Włodzimierza Wolskiego i Stanisława Moniuszki jako kreatywna operowa adaptacja „powieści” Józefa Dzierzkowskiego

Małgorzata Sułek (A. Muz. Łódź), Karykatura czy artystyczna prowokacja? Sienkiewiczowskie projekty operowe Apolinarego Szeluty

16.30 – kawa i dyskusja

10 grudnia (wtorek, Dom Literatury – Pracownia-Muzeum J.I. Kraszewskiego, ul. Wroniecka 14)

9.00-10.20

Beata Kornatowska (UAM), (Nie)udana (anty)opera? O wybranych aspektach „Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” (1930) B. Brechta i K. Weilla

Hanna Kicińska (UAM), Nieprzemijająca legenda niedoskonałości. Przypadek Marii Callas

Magdalena Piotrowska (UAM), „Opera dla Głuchych”? Kilka dopowiedzeń o (nie)udanym projekcie

Katarzyna Lisiecka (UAM), Opera jako „projekt przyszłości”? teoretyczne rozważania Francesco Patriziego o przekraczaniu reguł w sztuce

10.20-11.00 – kawa i dyskusja

11.00-12.00 – Panel studencki

Kalina Ciesielska (UAM), Marta Puzio (UAM), Gombrowicz w operze. Słów kilka o inscenizacji operowej „Ślubu” w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Zuzanna Czajkowska (UAM), „Matka spartanka” Franciszka Dionizego Kniaźnina – dzieło nieudane?

Honorata Wieczorek (UAM), „Aleksota” – niedokończona i (nie)zaginiona opera Seweryny Duchińskiej i Stanisława Moniuszki.

12.00-12.30 – dyskusja

12.30-14.30 – przerwa obiadowa

14.30-15.30

Elżbieta Nowicka (UAM), Dzieło nieudane(?) a organiczna koncepcja sztuki

Joanna Maleszyńska (UAM), Między „sukcesem” a „klapą”. Musical jako gatunek autotematyczny

Natalia Kaminiczna (UAM), „Krytyka teatralna rzecz to żmudna a arcytrudna”: „Dziesięć cór na wydaniu” Franza von Suppégo w optyce Józefa Sikorskiego

15.30 – dyskusja

11 grudnia (środa, Collegium Maius, ul. Fredry 10, Sala Teatralna)

9.00-10.00

Jakub Chachulski (IS PAN), Nieudane czy po prostu niepoważne? O problemach z kategorią wodewilowości we współczesnej recepcji badawczej i krytycznej polskiej opery przełomu XVIII i XIX wieku

Piotr Maksymowicz (UG), Problem „Nędzy uszczęśliwionej”. Legenda o pierwszej polskiej operze

Barbara Judkowiak (UAM), Nieudana opera Wybickiego „Samnitka”

10.00-10.50 – kawa i dyskusja

10.50-11.50

Magdalena Dziadek (UJ), „Fidelio”: Diagnoza porażki artystycznej w kontekście XIX-wiecznego kultu Beethovena

Małgorzata Gamrat (KUL), Nieudane, niezauważone czy niezrozumiane? Harmonie poetyckie i religijne Liszta z 1835 roku i poezja Lamartine’a

Iwona Puchalska (UJ), Dzieło nieudane – dzieło w toku: przypadek Simona Boccanegry (Piave – Boito – Verdi)

11.50 – dyskusja, zamknięcie konferencji

Źródło:

Materiał nadesłany