Na stronie https://biennaledladziecka.pl/program/ dostępny jest już program 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, a już dziś o godzinie 15:00 rusza sprzedaż biletów!.
25. Biennale Sztuki dla Dziecka nie posiada hasła przewodniego. Decyzja ta, odbiegająca od naszych wcześniejszych praktyk, wynikała z chęci stworzenia dla poznańskiej i ogólnopolskiej publiczności festiwalu, którego program będzie się składał przede wszystkim z wydarzeń różnorodnych – takich, których forma i treść nie będą oscylowały wokół pojedynczej idei, lecz wskazywały na zbiór wartości i tematów szczególnie dzisiaj ważnych. Tegoroczne Biennale stanie się więc przestrzenią wielowątkowych spotkań i rozmów o szerokim przekroju naszych dzisiejszych doświadczeń, zmagań i zachwytów. Chcemy, by czas 25. Biennale Sztuki dla Dziecka był czasem pełnym spotkań ze sztuką i innymi osobami.
Z różnorodnością kojarzy się między innymi interdyscyplinarność, ta zaś jest też ściśle związana z charakterem festiwalu zapoczątkowanego ponad 50 lat temu. W 2025 roku obok przedstawień i koncertów realizowanych na dużych scenach znajdziemy w na Biennale wydarzenia bardzo kameralne. Zaprezentujemy prace oparte na opowieści i słowie, na wizualności, na relacji z przestrzenią, miastem, ale i przedmiotem oraz takie, których głównym językiem komunikacji jest ruch. Wśród propozycji programowych widzowie znajdą wydarzenia zapraszające do oglądania, ale też te włączające – zachęcające do aktywnego uczestniczenia i współtworzenia.
Zawarta w programie wielość form i treści wynika z naszego myślenia o szerokim spektrum odbiorczyń i odbiorców. Naszym celem jest prezentacja wydarzeń artystycznych dla osób w każdym wieku. Na 25. Biennale zapraszamy dzieci wraz ze starszym i młodszym rodzeństwem, rodzicami, babciami i dziadkami oraz innymi bliskimi im dorosłymi. Zachęcamy do udziału całe rodziny, ale też dorosłych, którym sztuka dla dziecka jest szczególnie bliska. Zaplanowane wydarzenia są skierowane zarówno do widzów indywidualnych, jak i grup przedszkolnych oraz szkolnych wraz z towarzyszącymi im nauczycielkami i nauczycielami. Zaproszenie tak szerokiego grona odbiorców wynika bezpośrednio z istotnej dla nas idei budowania międzypokoleniowych mostów. Z tego powodu proponujemy naszym odbiorczyniom i odbiorcom wydarzenia otwarte na różnorodną, zależną od doświadczeń biograficznych danej osoby interpretację.
Ważne jest dla nas również poszukiwanie nieoczywistości i chcemy je realizować, oddając szerokie pole programowe dwóm szczególnym obszarom artystycznym: wydarzeniom związanym z tańcem, choreografią i ruchem oraz tym osadzonym w sztukach wizualnych.
Pierwszy obszar, choć stanowi on cały czas niszę w dziedzinie sztuk performatywnych dla młodej widowni w Polsce, będzie miał na 25. Biennale najszerszą reprezentację. Festiwal stanie się wyjątkową okazją, by zetknąć się z różnorodnością tańca i ruchu. Natomiast wydarzenia z obszaru sztuk wizualnych, również wciąż niszowych, koncentrować się będą wokół tematu relacji dziecka z przestrzenią wspólną. Zaplanowane są instalacje i akcje twórcze opowiadające o potrzebie budowania własnej autonomii, zadające pytania o to, czym dla młodych widzek i widzów są takie kategorie jak adaptacja w zastanym środowisku czy poczucie komfortu.
Naszej pracy nad programem towarzyszył namysł nad statusem sztuki dla dzieci, dostępnością wydarzeń dla osób o różnych potrzebach, podmiotowością dziecka uczestniczącego w wydarzeniach kulturalnych, międzypokoleniowym udziałem w wydarzeniach artystycznych skierowanych prymarnie do dzieci. Niezwykle istotne było dla nas także to, by znaczącą częścią programu 25. Biennale stanowiła prezentacja wydarzeń zagranicznych, które polska publiczność może zobaczyć wyłącznie podczas festiwali.
Inspiracją do planowania 25. Biennale były wcześniejsze wydarzenia branżowe organizowane przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu: Forum o współczesnym tańcu i choreografii dla młodej widowni (2023), Forum o wielojęzyczności w sztukach performatywnych dla młodej widowni (2024), Obserwatorium Sztuki dla Dziecka poświęcone tematowi statusu (2024), praca nad książką Status sztuki dla dzieci. Pola, rozgrywki, refleksje, a także rozwijana przez ostatnie trzy lata współpraca z niemieckimi instytucjami i teatrami. Doświadczenia tych działań, dotykające wszystkich poruszanych wyżej aspektów, bezpośrednio przełożyły się na program 25. Biennale Sztuki dla Dziecka.
25. Biennale Sztuki dla Dziecka nie ma hasła przewodniego. Niemniej praca nad tworzeniem programu festiwalu miała myśl przewodnią: zaprezentować naszej widowni różnorodne wydarzenia i dać możliwie szeroki wybór.
Aleksandra Rajska
Joanna Żygowska