Pięć spektakli premierowych, w tym jeden prapremierowy, festiwale, wydarzenia specjalne, koncertowe wykonania oper, prezentacja w Filharmonii Berlińskiej, wyjątkowi artyści oraz kolejne wznowienia – nowy sezon w poznańskiej Operze rozpocznie się z końcem września.
Moniuszko i jego kontynuatorzy, operowy Oscar Wilde i premiera Króla Rogera
Jubileuszowy sezon Teatru Wielkiego w Poznaniu otworzy kolejna edycja Festiwalu Moniuszki, podczas którego – obok dzieł patrona poznańskiej sceny – usłyszymy utwory Zygmunta Noskowskiego i Karola Szymanowskiego. Premiera Hrabiny (10.10.2025), koncertowe wykonania oper Wyrok i Król Roger, projekt dla dzieci najnajNOSKOWSKI, recital Zuzanny Nalewajek i Michała Biela oraz interdyscyplinarny Speaking Concert. To zaplanowano w ramach trzeciej edycji Festiwalu Moniuszki, która odbędzie się w dniach 27 września - 8 listopada 2025.
Będzie
zatem nowatorsko, będzie klasycznie, i dla najmłodszych, i dla
publiczności ciekawej koncertowych wykonań oper, zarówno tych znanych,
jak i rzadziej prezentowanych na scenach. W ramach festiwalu
przygotowano propozycję dla melomanów, którym szczególnie bliska jest
kameralistka wokalna, a także dla tych, którzy cenią sobie nietuzinkowe,
z przymrużeniem oka, podejście do muzyki. Z pewnością nie zabraknie
artystycznych wzruszeń i okazji do odkrywania twórczości polskich
kompozytorów.
Po Hrabinie przyjdzie czas na prapremierę Doriana Graya (23.11.2025).
Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze
Elżbiety Sikory (dzieło skomponowane w ramach programu „Zamówienia
kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca) i
w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim stanie Jacek
Kaspszyk. Historia Doriana Graya, który sprzedał duszę w zamian za
wieczną młodość, jest równie fascynująca, co tragiczna. Czy opera Dorian Gray to
lustrzane odbicie społeczeństwa XXI wieku? Czy znajdziemy odpowiedź, w
jakim kierunku zmierza odwieczna walka dobra ze złem? Zapraszamy na
niezwykłą podróż przez meandry ludzkiej psychiki.
Kolejną premierą sezonu 25/26 będzie Król Roger Karola Szymanowskiego (24.04.2026). Bogactwo muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur. Reżyserię Króla Rogera
powierzono Krzysztofowi Cicheńskiemu, który w swojej pracy artystycznej
poszerza definicję teatru operowego i zaskakuje widzów swoimi
inscenizacjami. Solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu
poprowadzi Jacek Kaspszyk.
W nadchodzącym sezonie nie zabraknie również premiery dla najmłodszych. Zapraszamy dzieci na projekt Historie na dęte w reżyserii Jerzego Moszkowicza, pod dyrekcją Andreia Yakushaua (4.12.2025).
Jubileusz
115-letnia
historia Teatru Wielkiego w Poznaniu zobowiązuje, jest też pretekstem
do twórczych poszukiwań, prowokuje do pytań i pozwala spojrzeć szerzej
na rolę teatru operowego w XXI wieku. Myślenie o przyszłości sztuki
operowej, tworzenie inscenizacji zgodnie ze współczesnymi trendami czy
świadome kreowanie artystycznych potrzeb widzów to misja poznańskiej
sceny konsekwentnie realizowana od lat. Tradycja w nowoczesności,
współczesność w klasyce, nieoczywiste połączenia talentu artystów
przygotowujących spektakle oraz występujących na scenie pod Pegazem
tworzą niepowtarzalny kolaż – sezon jubileuszowy będzie niezwykle
intensywny i ważny, a przede wszystkim pełen emocji i wzruszeń. Mamy
nadzieję, że w repertuarze 2025/2026 widzowie znajdą inspiracje do
odkrywania operowego i baletowego świata, i przeżyją ten wyjątkowy czas z
nami!
***
Festiwal Moniuszki 03
Festiwal
Moniuszki, zainicjowany w 2023 roku, to propozycja, która nawiązuje do
bogatej historii poznańskiej sceny. Teatr Wielki przez lata działalności
był organizatorem wielu wydarzeń
festiwalowych, m.in. znanych w
całej Polsce Poznańskich Dni Verdiego czy eksponującego
polsko-niemieckie związki muzyczne Festiwalu Hoffmannowskiego.
Od 27 września do 8 listopada 2025 Poznań rozbrzmiewać
będzie nie tylko kompozycjami Stanisława Moniuszki, ale również jego
ucznia, Zygmunta Noskowskiego oraz Karola Szymanowskiego, który m.in. u
Noskowskiego zdobywał kompozytorskie szlify. Dorobek tych twórców łączy
nieuchwytna sieć wzajemnych relacji oraz bogactwo inwencji artystycznej.
Prezentacja różnorodności muzycznej ekspresji polskich kompozytorów to
jedno z najistotniejszych założeń festiwalu.
sobota, 27.09.2025, godz. 19:00
Zygmunt Noskowski Wyrok
wykonanie koncertowe
Trzecią edycję festiwalu otworzy koncertowe wykonanie opery Wyrok Zygmunta Noskowskiego, skomponowanej
na podstawie dramatu Ksenia Aurelego Urbańskiego. Będzie to
pierwsza prezentacja dzieła na scenie pod Pegazem. Fabuła dramatu dotyka
werystycznego toposu zdrady, jednak tutajaspekt niewierności wykracza
poza sferę osobistej tragedii małżeńskiej: zostaje wpisany w kontekst
greckich walk o niepodległość i rozgrywa się na płaszczyźnie społecznych
przemian. Miłość, pragnienie wolności, poczucie sprawiedliwości – to
wszystko wybrzmi w Wyroku. W partii Angelosa wystąpi Szymon
Mechliński, jeden z najbardziej wszechstronnych barytonów młodego
pokolenia, niestrudzony badacz spuścizny artystycznej polskich
kompozytorów XIX i XX wieku. W roli Kosty usłyszymy Piotra Buszewskiego,
który z sukcesem występuje w nowojorskiej Metropolitan Opera, Royal
Opera House w Londynie czy Staatsoper Hamburg. Solistów, chór i
orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Marta Kluczyńska
Szymon Mechliński – Angelos Georgios
Piotr Buszewski – Kosta Guzi
Joanna Zawartko – Lena
Adrian Janus – Dimo Anthinos
Damian Konieczek – Marco
Marta Kluczyńska – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
niedziela, 5.10.2025, godz. 18:00
Recital Zuzanny Nalewajek i Michała Biela
Wykonawcy:
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Michał Biel – fortepian
Festiwal będzie okazją do rozsmakowania się w bogactwie kameralistyki
wokalnej. Najpiękniejsze pieśni Moniuszki, jego uczniów oraz
kontynuatorów artystycznej myśli wykona znakomita mezzosopranistka
Zuzanna Nalewajek – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka
Chopina w Warszawie, laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym: nagrody
specjalnej na XI Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie, I nagrody na XII
Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Klaudii Taev w Estonii, I
nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Sofii oraz Nagrody
Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepsza śpiewaczka” (2024).
Wraz z artystką wystąpi Michał Biel – jeden z najbardziej uznanych
pianistów-kameralistów młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w
Katowicach oraz słynnej Juilliard School w Nowym Jorku, stypendysta
Marc and Eva Stern Fellowship (Festiwal Songfest w Los Angeles) oraz
Jerome L. Greene Fellow.
piątek, 10.10.2025, godz. 19:00 premiera
niedziela, 12.10.2025, godz. 18:00
wtorek, 14.10.2025, godz. 19:00
czwartek, 16.10.2025, godz. 19:00
Stanisław Moniuszko Hrabina
Głównym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Hrabina Stanisława
Moniuszki. Inscenizację spektaklu powierzono Karolinie Sofulak, której
wizję dopełnią: Katarzyna Tomala-Jedynak (kierownictwo muzyczne), Dorota
Karolczak (dekoracje), Ilona Binarsch (kostiumy) oraz soliści wraz z
chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Reżyserka swoją
koncepcję inscenizacyjną zawarła w haśle Sen Niepodległej Pol(s)ki. Hrabina
w interpretacji Sofulak ukazuje różne koncepcje tego, czym jest Polska i
wciąga widza w misternie utkaną sieć powiązań przeszłości z
teraźniejszością: walka o zdefiniowanie kraju w 1860 roku jest tak samo
aktualna teraz. Poznańska premiera Hrabiny inspiruje do debaty o
tym, jak postrzegamy dynamikę zmian zachodzących w naszym kraju na
przestrzeni wieków i czy czujemy się ich częścią. Spektakl nie jest
komentarzem zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku, które
poddawało się zagranicznym modom i obyczajom, a szukaniem odpowiedzi na
pytanie, czym jest tożsamość narodowa oraz jaka w jej tworzeniu była (i
jest) rola kobiet.
Realizatorzy:
Karolinie Sofulak – reżyseria
Katarzyna Tomala-Jedynak – kierownictwo muzyczne
Dorota Karolczak – dekoracje
Ilona Binarsch – kostiumy
Giuseppe di Iorio – reżyseria świateł
Mariusz Otto – kierownictwo Chóru
Monika Myśliwiec – ruch sceniczny
Karolina fender Noińska – projekcje wideo
Obsada
Aleksandra Orłowska – Hrabina
Łukasz Załęski – Kazimierz
Magdalena Pluta – Bronia
Rafał Żurek – Dzidzi
Wojtek Gierlach – Podczaszyc
Rafał Korpik – Chorąży
Małgorzata Olejniczak-Worobiej – Panna Ewa
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
sobota, 18.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
niedziela, 19.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
najnajNOSKOWSKI
Projekt muzyczny czerpiący inspirację ze Śpiewnika dla dzieci Zygmunta Noskowskiego, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszego melomana.
Bociek, bociek leci! Dalej, żywo dzieci! – czy to na czworakach, w wózku
czy w bezpiecznych objęciach mamy, taty, babci, dziadka!
Troskliwe melodye Zygmunta Noskowskiego zaproszą
najnajmłodszych w przytulną przestrzeń dźwięków, gdzie nie tylko
harmonia, ale też śmiech i zabawa znajdą swoje miejsce. Natchnione obrazki
poezji Marii Konopnickiej otworzą przed maluchami muzyczny świat, gdzie
skowroneczek śpiewa, kukułeczka kuka, a instrumenty z całych sił
starają się za nimi nadążyć!
Zapraszamy najmłodsze dzieci (w wieku od 0 do 3 lat) oraz ich rodziców,
dziadków i innych opiekunów – ponieważ wierzymy, że muzyka poważna nie
jest zbyt poważna, by zarazić nią najmłodszych!
Sala im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu jest
przystosowana do potrzeb najmłodszych i ich opiekunów. Można tu łatwo
dostać się z wózkiem, rozsiąść się na drewnianym parkiecie, a także
spokojnie nakarmić i przewinąć małego widza. A wszystko to w trakcie
muzycznej zabawy.
Po prezentacji muzycznej zapraszamy do wspólnej zabawy.
sobota, 18.10.2025, godz. 19:00
Speaking Concert Oj, Halino
W ramach festiwalowych spotkań z muzyką zapraszamy również na projekt gościnny Oj, Halino!, jeden z cyklu Speaking Concerts, który
zostanie zaprezentowany przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod
dyrekcją Marcina Sompolińskiego. Stanisław Moniuszko był postacią
intrygującą i niezwykle barwną, o czym po raz kolejny przypomni dyrygent
opowiadając m.in. o tym, dlaczego nie pisał po francusku i z jakiego
powodu tak lubił szczyty gór.
Wykonawcy:
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Marcin Somopoliński – dyrygent, prelegent
sobota, 8.11.2025, godz. 19:00
Karol Szymanowski Król Roger
wykonanie koncertowe
Finałowym akordem Festiwalu Moniuszki 03 będzie koncertowe wykonanie jednej z najważniejszych oper XX wieku: Król Roger Karola
Szymanowskiego. Hipnotyzujące muzyczne misterium, inspirowane antykiem i
Orientem, narodziło się ze studiów kompozytora nad mitem dionizyjskim i
lekturą dzieł Friedricha Nietzschego. Zanurzymy się w opowieść o
ułudzie doczesności i poznamy dwoistość ludzkiej natury. Bogactwo
muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur w
zachwycający sposób oddają tęsknotę człowieka za Bogiem i inspirują do
coraz to nowych interpretacji. W tytułowej partii wystąpi doskonale
znany poznańskiej publiczności Szymon Mechliński, Roksaną będzie Ruslana
Koval, a Pasterzem – Andrzej Lampert Solistów, chór i orkiestrę Teatru
Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk
Wykonawcy
Szymon Mechliński – Król Roger
Ruslana Koval – Roksana
Andrzej Lampert – Pasterz
Piotr Kalina – Edrisi
Rafał Korpik – Archiereios
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
środa, 22.10.2025, godz. 11:00
czwartek, 23.10.2025, godz. 11:00
sobota, 25.10.2025, godz. 11:00
niedziela, 26.10.2025, godz. 11:00
BLEEE…
opera kameralna dla dzieci
Kameralna opera dla dzieci do tekstu Maliny Prześlugi, czołowej
polskiej dramatopisarki,skomponowana przez Jerzego Fryderyka
Wojciechowskiego, daje prztyczka w nos tym, którzy twierdzą, że w operze
musi być przede wszystkim pięknie. Zgrana grupa realizatorów i barwna
banda owadzich śpiewaków udowadniają, że może być też mądrze i
wzruszająco. Oraz zabawnie!
Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa
niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę w rozmiarze plus size –
wszystkich obdarzonych niewielką wiarą w siebie i odsuniętych przez
społeczność. Do grupy dołącza Paź Królowej – rewolucjonista, skazany za
niewiarę w Królową. Jest też Ble ale o nim lepiej w ogóle nie mówić. Paź
Królowej i tu wznieca rewolucję, doprowadzając do tego, że każdy z
niepewnych siebie bohaterów odkrywa swój talent i zyskuje wiarę we
własne możliwosci, a przy okazji uczy się, że niedoskonałości, które w
sobie dostrzega, nie muszą go definiować. A co zyskuje Paź? Królową,
która pojawia się właśnie wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebna! …
choć w dość zaskakującej postaci.
Muzycznie utwór jest dialogiem pomiędzy współczesną muzyką operową, a
dobrze znanymi i mimo twórczego przekształcenia rozpoznawalnymi dla
słuchacza nawiązaniami do muzyki rozrywkowej. Kameralną orkiestrą
(skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, fagot, instrumenty
perkusyjne) dowodzi dowcipny i pełen werwy dyrygent, który do spektaklu
wtrąca więcej niż 3 grosze. Tak zaplanowane dzieło jest doskonałym
wstępem do świata opery, który często jest postrzegany jako hermetyczny i
niezrozumiały dla odbiorcy dziecięcego. Bleee… udowadnia, że
opera jest bliska wyobraźni dziecka, które często interesuje się tym, co
dla dorosłych pozostaje niezauważalne. A że przy okazji dorosły też się
całkiem dobrze bawi, to nam zupełnie nie przeszkadza.
PS. Teatr nie odpowiada za niekontrolowane nucenie oraz wydawanie
odgłosów zapożyczonych od karaluchów tuż po wyjściu ze spektaklu i
jeszcze wiele dni później.
Na spektakl zapraszamy widzów w wieku 6-12 lat.
czwartek, 23.10.2025, godz. 19:00
piątek, 24.10.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
sobota, 25.10.2025, godz. 19:00
niedziela, 26.10.2025, 18:00
R+J Romeo i Julia
Dla Roberta Bondary, choreografa i reżysera spektaklu, bodaj
najsłynniejsza historia miłosna stanowi inspirację do refleksji nad
światem, którym rządzą antagonizmy i tarcia. Pomimo że kontekst konfliktów może być różny: społeczny, polityczny, narodowościowy, kulturowy, rodzinny, etniczny, religijny, to w każdej przestrzeni staram się dostrzec współczesnych Romea i Julię – mówi Robert Bondara.
Archetyp kochanków jest dla mnie punktem wyjścia do stworzenia
ponadczasowej opowieści, która trafi do wrażliwości i wyobraźni
współczesnego widza, skłaniając go do refleksji nad otaczającym nas
światem – dodaje. Delikatność miłosnych uniesień, siła
walki o uczucie, odwaga w przeciwstawianiu się temu, co oddala nas od
szczęścia i co niszczy poczucie bezpieczeństwa – to wszystko pokaże
interpretacja tancerek i tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Choreograf i reżyser w sposób nietuzinkowy, jak na spektakl baletowy,
podszedł do warstwy muzycznej: bogactwo choreograficznej ekspresji
dopełnią utwory m.in. Vulfpeck, The Smile, Sigur Rós czy Michała
Jacaszka. Muzykę R+J widzowie usłyszą w innowacyjnej jakości, wykorzystującej nowy system dźwięku immersyjnego, którym dysponuje poznański Teatr.
Realizatorzy
Robert Bondara – choreografia i reżyseria
Diana Marszałek – scenografia i kostiumy
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł
Jagoda Chalcińska – projekcje
Marcin Baran – sound design
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
czwartek, 30.10.2025, godz. 19:00
piątek, 31.10.2025, godz. 19:00
nie upilnuje nas nikt
Unikalna, kobieca perspektywa tańca na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do współtworzenia wieczoru triple bills zaprosiliśmy
znaną irlandzką choreografkę, Marguerite Donlon, która przez 12 lat
była dyrektorką baletu w Saarländisches Staatstheater, Anne Jung z
Niemiec, laureatkę Dysart Prize 2021 – nagrody dla obiecujących
choreografów oraz Katarzynę Kozielską, polską artystkę, która od ponad
dekady z powodzeniem tworzy choreografie dla uznanych scen baletowych na
całym świecie.
Donlon zaprezentuje choreografię To the Moon and Back, dla
której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie,
smukłe, pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace
specjalnie dla Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
nie upilnuje nas nikt to spojrzenie na kobiecość, w którą
wpisane są: siła i wolność, odwaga i emocje, subtelność i dynamika, a
tytuł spektaklu, będący parafrazą cytatu zaczerpniętego z wiersza
Zuzanny Ginczanki (1917-1944), w intuicyjny sposób łączy różnorodność
choreograficznych kreacji Donlon, Jung i Kozielskiej, a widzów inspiruje
do szukania jak najszerszych kontekstów.
To the Moon and Back
choreografia i koncepcja: Marguerite Donlon
kostiumy: Thomas Lempertz
scenografia: Jűrgen Franz Kirner
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Max Richter, Rig the Jig, Dervish, Kangding Ray
asystenci choreografki: Paul Calderone, Arkadiusz Gumny
Self
choreografia: Katarzyna Kozielska
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Terry Riley, Dobrinka Tabakova
asystenci choreografki: Arkadiusz Gumny, Agnieszka Wolna-Bartosik
Ashes
choreografia: Anne Jung
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
asystentka choreografki: Agnieszka Wolna-Bartosik
muzyka: Davidson Jaconello, George Crumb, Anton Arienski, Ludwig von
Beethoven, Jean Sibelius, Johann Paul von Westhoff, Fryderyk Chopin