Inne aktualności
- Francja. W Paryżu pożegnano legendę kina Claudię Cardinale 30.09.2025 17:43
-
Warszawa. Program Otwartej Sceny w październiku 30.09.2025 16:49
- Warszawa. MKiDN: rozpoczynamy rok akademicki 2025/2026 w uczelniach artystycznych 30.09.2025 15:24
- Bydgoszcz. Wznowienie „Rigoletta” z udziałem Andrzeja Dobbera i Aleksandry Olczyk – od piątku w Operze Nova 30.09.2025 14:35
- Gliwice. Cztery sztuki w finale IV edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza 30.09.2025 13:32
- Bydgoszcz. „Chłopcy z Placu broni” Teatru Kameralnego z Nagrodą im. Jana Kiepury 30.09.2025 12:50
- Jelenia Góra. Zbliża się premiera „Tartuffe'a albo hipokryty” w Teatrze Norwida 30.09.2025 12:30
- Bytom. Opera Śląska zaprasza seniorów na „Weekend z Kulturą” i balet „Spartakus” 30.09.2025 12:30
-
Warszawa. XIX Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury rozdane 30.09.2025 12:29
-
Krosno. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza na 46. Krośnieńskie Spotkania Teatralne 30.09.2025 12:18
- Kraków. Akademia Sztuk Teatralnych i Teatr Barakah łączą siły 30.09.2025 12:10
-
Wrocław. „Słoje drzewa”. Wiersze Urszuli Kozioł na scenie Instytutu im. Jerzego Grotowskiego 30.09.2025 12:02
- Sosnowiec. Zmarł aktor Teatru Zagłębia Zygmunt Biernat 30.09.2025 11:52
- Kraj. GUS: wydatki na kulturę w 2024 r. zwiększyły się w porównaniu z poprzednim rokiem o 20,1 proc. 30.09.2025 11:49
Poznań, 28 maja 2025 roku
Pani Hanna Wróblewska
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pan Marek Woźniak
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Do wiadomości:
Pan Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
List otwarty w sprawie zamiaru przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora
Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Szanowna Pani Minister, Szanowny Panie Marszałku
W związku z informacją o zamiarze przeprowadzenia w lipcu i sierpniu 2025 roku konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, opublikowaną 15 maja w Biuletynie Informacji Publicznej Samorządu Województwa Wielkopolskiego, wyrażamy nasze zaniepokojenie zaistniałą sytuacją.
Ze wspomnianego komunikatu wynika, że zamiarem Marszałka było przedłużenie kontraktu obecnej dyrektorce Renacie Borowskiej-Juszczyńskiej, dzięki której Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki stał się jedną z najważniejszych scen operowych nie tylko w Polsce, ale także zagranicą – czego dowodem są regularne transmisje spektakli na międzynarodowych platformach streamingowych, zainteresowanie publiczności przekładające się na prawie stuprocentową frekwencję i uznanie krytyki, wyrażone nie tylko poprzez liczne recenzje, ale także nagrody, z których najważniejsze to dwukrotne przyznanie International Opera Awards w latach 2021 i 2023. Po przeprowadzeniu w latach 2021-2023 generalnego remontu sceny (podczas którego Teatr nie przerwał działalności artystycznej) Opera Poznańska spełnia najwyższe standardy technologicznej jakości prezentowanych spektakli, a prowadzenie działalności artystycznej odbywa się przy zachowaniu odpowiedzialnej dyscypliny finansowej, czego dowodem są coroczne sprawozdania.
Największą jednak zasługą Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej w zarządzaniu Operą Poznańską jest dbałość o utrzymywanie wysokiego poziomu artystycznego i zróżnicowanego repertuaru, w którym swoje miejsce ma zarówno muzyka patrona Teatru, Stanisława Moniuszki, dzieła z kanonu światowego dziedzictwa operowego prezentowane w nowoczesnych i tradycyjnych inscenizacjach, bogata oferta spektakli baletowych oraz regularnie realizowane zamówienia kompozytorskie, skutkujące prapremierami dzieł współczesnych kompozytorek i kompozytorów. Zaangażowanie obecnej dyrektorki w promocję twórczości Moniuszki wykracza daleko poza standardowe utrzymywanie w repertuarze najważniejszych oper – „Strasznego dworu” i „Halki”. Poznańskie inscenizacje tych dzieł wzbudziły ożywione dyskusje i przyciągnęły do Opery także nową publiczność. Kolejne sezony w Teatrze Wielkim przypomniały i odkryły takie tytuły jak „Paria”, „Jawnuta”, „Flis”, w nadchodzącym sezonie pojawi się „Hrabina”. Obecna dyrekcja dba przy tym o skuteczne pozyskiwanie dodatkowych funduszy z krajowych i zagranicznych programów wsparcia kultury, a także o regularne zamówienia nowych dzieł operowych i baletowych (w tym skierowanych do najmłodszej publiczności lub osób z niepełnosprawnościami o szczególnych potrzebach odbiorczych).
Warto zaznaczyć także, że Renata Borowska-Juszczyńska działa niestrudzenie na rzecz polskiej reprezentacji w międzynarodowym środowisku operowym, między innymi jako wieloletnia członkini zarządu (2016-2022) Stowarzyszenia Opera Europa, europejska delegatka na World Opera Forum (Madryt 2018, Los Angeles 2024) oraz jurorka prestiżowych międzynarodowych konkursów (m.in. International Opera Awards, European Opera Directing Prize, FEDORA Digital Prize oraz Ring Award). Szacunek i zaufanie Opery Europa do jej osoby najlepiej ilustruje fakt, że od 2017 roku jest tutorką corocznego renomowanego kursu zarządzania instytucją operową Opera Management Course, obok profesjonalistów takich jak Cormac Simms (dyrektor administracyjny Royal Ballet and Opera House) oraz Alexandra Stampler-Brown (dyrektorka Deutsche Oper am Rhein).
Powyższe przykłady budują w nas przekonanie, że dla Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej prowadzenie teatru operowego jest misją tworzenia kultury zaangażowanej, dotykającej najbardziej istotnych spraw, włączającej do jej odbioru i współkreowania różnorodne grupy osób i stawiającej na pierwszym planie artystyczny kunszt i talent twórczyń i twórców oraz zaangażowanie wszystkich osób pracujących na scenie i wokół niej.
Zaproszenie w marcu tego roku Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej przez Panią Ministrę do wąskiego grona kandydatek i kandydatów na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej odebrane zostało – zarówno przez nas jak i szeroko komentujące ten konkurs środowisko muzyczno-teatralne – jako wyraz uznania dla kompetencji menadżerskich, doświadczenia w kierowaniu instytucją i sporych zasług dyrektorki Teatru Wielkiego w Poznaniu w tworzeniu lokalnej i ogólnopolskiej kultury operowej oraz jej znaczącej promocji za granicą.
Mamy więc nadzieję, że zalecenie Pani Ministry podyktowane jest troską o transparentne procedury powoływania dyrektorów instytucji. Zwracamy jednocześnie uwagę, iż ogłoszenie zamiaru przeprowadzenia nieplanowanego wcześniej konkursu zagraża stabilności funkcjonowania Teatru, utrudniając kontynuowanie podjętych działań związanych z realizacją ogłoszonego już repertuaru na sezon 2025/2026 i planów na późniejsze lata.
Mając na uwadze powyższe popieramy pierwotne plany Pana Marszałka, by instytucją dalej kierowała Renata Borowska-Juszczyńska, a w przypadku ogłoszenia konkursu chcielibyśmy, żeby ten list stanowił naszą rekomendację jej kandydatury i został uwzględniony przy podejmowaniu ostatecznej decyzji.
Z wyrazami szacunku
Antonello Allemandi, dyrygent
John Allison, redaktor naczelny pisma Opera, krytyk muzyczny
dr hab. Dorota Babilas, literaturoznawczyni, wykładowczyni akademicka, prof. UW
Luca Baccolini, dziennikarz, krytyk muzyczny w Classic Voice
dr hab. Michał Bajer, literaturoznawca, wykładowca akademicki, Uniwersytet Szczeciński
Bartłomiej Barczyk, fotograf muzyków klasycznych
Marek von Bastian-Brzeziński, Zarząd Danka Polska Sp. z O. O.
Raimund Bauer, scenograf, wykładowca akademicki
Boris Belkin, wirtuoz skrzypiec
Tobiasz Sebastian Berg, choreograf
Laura Berman, dyrektorka Staatsoper Hannover, Niemcy
Tomasz Bęben, wiceprzewodniczący Rady do spraw Instytucji Artystycznych przy
Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dyrektor naczelny Filharmonii
Łódzkiej im. Artura Rubinsteina
Ilona Binarsch, scenografka
Robert Bondara, choreograf, reżyser, kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu
Dominika Bońkowska, ekonomista, właściciel Bońkowscy SA - Partner Teatru Wielkiego
w Poznaniu
Ran Arthur Braun, reżyser, koordynator scen kaskaderskich
Jacopo Brusa, dyrektor artystyczny Teatro Fraschini, Pavia, Włochy
prof. Jan Burian, dyrektor generalny Teatru Narodowego w Pradze, Czechy
Peter de Caluwe, dyrektor generalny i artystyczny La Monnaie / De Munt w Brukseli, Belgia
Valerie Chevalier, CEO Opèra Orchestre National Montpellier, Francja
Mareile Chmura, żona Gabriela Chmury
Krzysztof Cicheński, reżyser, artysta interdyscyplinarny, doktor sztuki, UAP
Jose Maria Condemi, reżyser
Diana Cristescu, solistka Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, przewodnicząca ZOZ TWP
Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Artystów Tancerzy
Andrzej Dobber, solista
Charles Edwards, reżyser, scenograf
Andrzej Filończyk, solista
Wojciech Gierlach, solista
Martin Glaser, dyrektor Teatru Narodowego w Brnie, od 2028 roku dyrektor generalny Teatru
Narodowego w Pradze, nowy prezes zarządu Stowarzyszenia Opera Europa
prof. dr hab. Marcin Gmys, muzykolog, wykładowca akademicki, UAM
Waldemar Górka, Cavaradossi Group, pomysłodawca akcji Tennis Art
dr Justyna Hadaś, naukowczyni
Bernhard Helmich, dyrektor generalny Theater Bonn, Niemcy
Alvis Hermanis, reżyser, dyrektor artystyczny Nowego Teatru w Rydze, Łotwa
Nick Hobbs, założyciel Charmworks, Istambuł
Giuseppe di Iorio, reżyser światła
Agnieszka Jankowiak, realizator telewizyjny
Anne Jung, choreografka
Tomasz Kajdański, choreograf
Dorota Karolczak, scenografka
Kinga Karpati, fotografka
Jacek Kaspszyk, dyrygent, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu
Karolina Kaźmierczak, Towarzystwo Wieniawskiego
Rafał Kłoczko, dyrygent, dyrektor Filharmonii Zielonogórskiej
Izabela Kłosińska, prof. UMFC
Łukasz Konieczny, solista
Tomasz Konieczny, śpiewak, casting manager w Operze Wrocławskiej, dyrektor artystyczny
Baltic Opera Festival
Anna Kontek, scenografka
Julia Kosek, scenografka
Ruslana Koval, solistka
Gosha Kowalinska, solistka
Piotr Krasnowolski, tłumacz i konferansjer
Zygmunt Krauze, kompozytor
Stanislav Kuflyuk, solista
prof. dr hab. Piotr Kusiewicz, solista, Akademia Muzyczna w Gdańsku
prof. Mariusz Kwiecień, solista, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego
w Krakowie
Elena Langer, kompozytorka
Ilaria Lanzino, reżyserka operowa
Marie-Jeanne Lecca, kostiumografka
Ulrich Lenz, dyrektor artystyczny Opera Graz, Austria
Eugeniusz Ławreńczuk, reżyser operowy
Jerzy Mechliński, solista
prof. Christoph Meyer, były dyrektor generalny Deutsche Oper am Rhein, Niemcy
Sjaron Minailo, reżyser
Jerzy Moszkowicz, reżyser, menedżer kultury
Monika Mych-Nowicka, solistka
Monika Myśliwiec, choreografka
Aleksander Nowak, kompozytor
Bogusław Nowak, były dyrektor Opery Krakowskiej
Anna Orska, projektant biżuterii, ORSKA
Michał Partyka, solista
Krzysztof Pastor, choreograf, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego
Nicholas Payne, wieloletni prezes Stowarzyszenia Opera Europa
Rafał Piekarski, mediator, psycholog zarządzania
Sir David Pountney, CBE, reżyser, twórca operowy
Matthew Principe, producent, twórca multidyscyplinarny
Natalia Puczniewska-Braun, solistka
prof. dr hab. Dobrochna Ratajczakowa, teatrolożka i dramatolożka
Artur Ruciński, solista
Sebastian F. Schwarz, dyrektor operowy, podcaster dla Opera Europa
Elżbieta Sikora, kompozytorka
Asnate Silina, marketing director Łotewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Rafał Siwek, solista
Karolina Sofulak, reżyserka operowa
Dario Solari, solista
Jean-Marie Songy, dyrektor Pôle National Cirque, Châlons-en-Champagne, Francja
Bartosz Stawski, trener, konsultant w obszarze kultury i sztuki
Beata Dubiel-Stawska, konsultantka, ekspertka, mentorka w obszarze kultury i sztuki
Karen Stone, dyrektor zarządzająca Stowarzyszenia Opera Europa
Walter Sutcliffe, reżyser i dyrektor artystyczny opery w Halle, Niemcy
Dominik Sutowicz, solista
Władysław Szebiotko, Konsul Honorowy Meksyku, prezes Stowarzyszenia Kulturalnego
Pegaz
dr Jan Świerkowski, Instytut B61
Creatrix Tiara, niezależna osoba producencka, Melbourne, Australia
Giorgio Tinari, solista Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, członek zarządu ZOZ TWP
Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Artystów Tancerzy
Katarzyna Tomala-Jedynak, dyrygentka, dyrektorka artystyczna Sinfonietty Cracovii
Leslie Travers, scenograf
prof. dr hab. Juliusz Tyszka, teatrolog, kulturoznawca, performatyk, UAM
Małgorzata Walewska, solistka, doktor sztuki, dyrektor artystyczna Międzynarodowego
Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
Włodzimierz Walkowiak, emerytowany dziekan Korpusu Konsularnego Miasta Poznania,
Brytyjski Konsul Honorowy w Poznaniu, członek zarządu Towarzystwa
im. H. Wieniawskiego
Richard Willacy, dyrektor naczelny Birmingham Opera Company, Wielka Brytania
Tobias Wolff, dyrektor naczelny Leipzig Opera, Niemcy
Paweł Zabel, niezależny twórca filmowy i telewizyjny
Daniel Zarewicz, fotograf operowy
Andriy Zholdak, reżyser
Rafał Żurek, solista
Open letter regarding the intention to hold a competition for the post of Managing Director of the Stanisław Moniuszko Grand Theatre in Poznań
Dear Minister, Dear Marshal,
In relation to the news of intention to hold a competition for the position of Managing Director of the Stanisław Moniuszko Grand Theatre in Poznań in July and August 2025, published on May 15 in the Public Information Bulletin of the Wielkopolska Region Self-Government, we would like to express our concern regarding the present situation.
The aforementioned announcement indicates that the Marshal’s intention was to extend the contract of the current director, Renata Borowska-Juszczyńska, thanks to whom the Stanisław Moniuszko Grand Theatre has become one of the key opera houses not only in Poland, but also abroad – as evidenced by regular broadcasts of performances on international streaming platforms, the attention of audiences translating into almost one hundred percent attendance, and critical acclaim expressed not only through numerous reviews but also awards, in particular the twice granted International Opera Award in 2021 and 2023. Following a general renovation of the stage in 2021-2023 (throughout which period the company remained artistically active), the Poznań opera house now meets the highest technological quality performance standards, and its artistic activities are conducted with responsible financial discipline evident in annual reports.
Renata Borowska-Juszczyńska’s greatest achievement in managing the Poznań opera house, however, is her conscientious upholding of high artistic level and diverse repertoire, which includes music by the institution’s patron, Stanisław Moniuszko, as well as most important works from world opera heritage canon presented in both modern and traditional stagings, a rich offer of ballet performances and regularly carried out compositional commissions resulting in world premieres of works by contemporary composers. The current management’s commitment to promoting Moniuszko’s work exceeds by far the standard presence of his seminal operas – The Haunted Manor and Halka – in repertoire. The Poznań stagings of these works have sparked lively discussions and furthermore attracted new sectors of audience to the opera house. Subsequent seasons at the Grand Theatre brought back and discovered for audiences such titles as Paria, Jawnuta, Flis (The Raftsman) and in the upcoming season – The Countess. Moreover, the current management takes care to effectively obtain additional funds for these projects from domestic and foreign cultural support programmes, as well as to regularly commission new opera and ballet works (including those aimed at the youngest audiences or people with disabilities and special reception needs).
It is also worth noting that Renata Borowska-Juszczyńska works tirelessly for the Polish representation in the international opera community, among others as a long-term member of the board of Opera Europa (2016-2022), European delegate to the World Opera Forum (Madrid 2018, Los Angeles 2024) and juror of prestigious international competitions (including the International Opera Awards, European Opera Directing Prize, FEDORA Digital Prize and Ring Award). Opera Europa’s respect and trust in her is best illustrated by the fact that since 2017 she has been a tutor at the renowned annual Opera Management Course, alongside professionals such as Cormac Simms (Administrative Director of the Royal Ballet and Opera House) and Alexandra Stampler-Brown (Managing Director of the Deutsche Oper am Rhein).
The above examples build in us the conviction that for Renata Borowska-Juszczyńska, running an opera institution is a mission to create an engaged culture touching on the most important matters, involving diverse groups of interested people in its reception and co-creation, and putting the artistic skill and talent of creators and the involvement of all people working on and around the stage at the forefront.
The Ministry’s invitation of Renata Borowska-Juszczyńska to the small group of candidates for the position of Managing Director of Teatr Wielki - Polish National Opera in March this year was received – both by us and by the music and theatre community widely commenting on the competition – as an expression of recognition of her executive competences, her experience in running such an institution and the considerable merits of the Manager of the Grand Theatre in Poznań in creating local and national operatic culture and ensuring its significant promotion abroad.
We appreciate that the Ministry’s directive is dictated by concern for transparent procedures of appointing directors of institutions. At the same time, we would like to point out that the announcement of the intention to hold a previously unplanned competition threatens the stability of the institution’s operations, making it difficult to continue actions taken to bring into fruition the already announced repertoire for the 2025/2026 season, as well as plans for subsequent years.
Consequently, we fully support the Marshal’s original plan to have Renata Borowska-Juszczyńska continue leading the institution, and if a competition is announced, we would like this letter to constitute our recommendation for her candidacy and for it to be taken into account while making the final decision.